Miksei koulu voisi olla se ainoa digivapaa vyöhyke lasten elämässä? - Päivän lehti 21.11.2018 | HS.fi

Miksei koulu voisi olla se ainoa digivapaa vyöhyke lasten elämässä?

Lapset voivat opetella älylaitteiden käyttöä vapaa-ajalla. Miksi koulun pitäisi aktiivisesti tukea digitalisaatiota, joka väistämättä vyöryy ylitsemme?

21.11.2018 9:05

Nyt on tutkimuksellakin todistettu se, minkä opettajat ovat koko ajan tienneet: digitaaliset laitteet ja sovellukset lähtökohtaisesti haittaavat koululaisten oppimista.

Digitalisaation ajaminen väkisin kouluihin on oiva esimerkki sellaisesta uudistustyöstä, joka johdettiin ylhäältä käsin – puutteellisin argumentein ja kenttää kuulematta. Opetusministeriön ja OAJ:n väki on toistuvasti todennut, miten koulu ei kerta kaikkiaan voi jättäytyä digitaalisen maailman ulkopuolelle. Miksei voi? Minusta vaikuttaa pikemmin siltä, että nimenomaan koulun tulisi olla se ainoa digivapaa vyöhyke lasten elämässä. Lapset voivat opetella älylaitteiden käyttöä kaiken vapaa-aikansa, ja vanhempien tulee opastaa ja valvoa heitä tässä tehtävässä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?