Ilmiöopetusta ei keksitty vuonna 2016

Ilmiöoppiminen on malliesimerkki siitä, miten kompleksinen käsite ”opetus” pelkistetään yhdeksi iskusanaksi.

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sanoi (HS 19.11.), että ilmiöoppiminen tuli opetussuunnitelmaan vasta vuonna 2016, joten se ei ole voinut vaikuttaa Pisan tuloksiin vuonna 2015.

Ilmiöoppiminen alkoi levitä opettajankoulutukseen ja kouluihin 1990-luvun lopulta. Professori Maija-Liisa Rauste von Wright sai perustaa Helsingin opettajankoulutuslaitokselle opiskelijaryhmän, joka suunnitteli alusta saakka itse, millaisia ilmiöitä he haluavat opiskella. Vuoden kuluttua todettiin, että ihan näillä eväillä ei opettajan kelpoisuutta saa, piti valmistaa koulutusohjelma.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?