Liikenne- ja viestintäministeriössä selvitetään 15-vuotiaiden pääsyä nopeusrajoitettujen henkilöautojen rattiin. Ideaa on perusteltu ajatuksella mopoautojen vaarallisuudesta, mutta väitteelle ei löydy tukea onnettomuustilastoista. Mopoautoille sattuu paljon lieviä onnettomuuksia, mutta Onnettomuustutkimusinstituutin mukaan vuosina 2004–2016 mopoauto-onnettomuuksissa kuoli 7 mopoautoilijaa ja yksi pyöräilijä mopoauton törmättyä häneen. Myös nopeusrajoitettujen autojen turvallisuushyöty jäisi virittelyn myötä todennäköisesti olemattomaksi.
Taajamanopeus 30 kilometriin tunnissa, alakoululaisille polkupyöräkortti
Taajamissa sattuneista pyöräilijöiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista lähes neljänneksessä toisena osapuolena oli kuorma-auto.