Lastenvaunuihinkin saa nyt sähköavustuksen – vertaa videolta, miten huomattavasti moottori vaikuttaa työntäjän asentoon ylämäessä - Perhe | HS.fi
Perhe|Perhe

Lastenvaunuihinkin saa nyt sähköavustuksen – vertaa videolta, miten huomattavasti moottori vaikuttaa työntäjän asentoon ylämäessä

Kymmenkuisen vauvan vanhemmat kokeilivat, helpottavatko älyvaunut arkea.

Julkaistu: 1.4. 15:29

Ulospäin ei vielä arvaisi, että tässä on lastentarvikemarkkinoiden uusin keksintö, älyvaunuiksikin kutsuttu menopeli.

Merkittävä ero perinteisiin vaunuihin kätkeytyy pieneen, takapyörien akselissa sijaitsevaan painikkeeseen: tästä napsaistaan päälle vaunujen sähköavustus.

Helsingin Sanomien perhetoimitus sai testattavakseen lastentarvikkeita valmistavan saksalaisen Cybexin sähköavusteiset vaunut. Malli e-Priam on ollut myytävänä viime kesästä alkaen.

Vaunut valikoituivat testiin, koska ne ovat markkinoiden ensimmäiset sähköavusteiset vaunut. Myös ruotsalainen Emmaljunga on kertonut tuovansa markkinoille sähkövaunut tänä keväänä.

Mitä sähköavustus käytännössä tarkoittaa? Rullaavatko vaunut mäen päälle itsestään?

Työntöaisan anturit tunnistavat työntäjän käyttämän voiman, ja moottori lisää sähköavusteisuutta. Kuva: Mika Ranta / HS

Eivät sentään. Jutun alussa olevalla videolla näkyy sähköavustuksen vaikutus: vaunuja voi työntää ylämäkeen kuten niitä työntäisi tasamaalla – selkä suorana ja pää pystyssä.

Tämä onnistuu, koska työntöaisan anturit tunnistavat työntäjän käyttämän voiman, ja moottorin algoritmi lisää sähköavusteisuutta vastaavasti. Vaunut siis ikään kuin osallistuvat työntämällä itse itseään.

 Jos työntäjän kädet irtoavat aisasta, vaunut pysähtyvät.

Alamäessä anturit vastaavasti tunnistavat, minkä verran työntäjä yrittää jarruttaa vaunujen vauhtia, ja vaunujen vauhti hidastuu. Jos työntäjän kädet sattuisivat irtoamaan aisasta, vaunut pysähtyisivät.

HS:n perhetoimituksen testissä vaunuja kokeili helsinkiläinen perhe, johon kuuluu äiti, isä ja 10-kuinen lapsi.

”Etukäteen ajattelin, että sähköavusteisten vaunujen täytyy olla hulluin keksintö ikinä. Eikö juuri pienten lasten vanhempien olisi hyvä saada liikuntaa? Huomasin pian, että liikunta kyllä säilyy, vaikka moottori auttaa ylämäissä”, perheen äiti sanoo.

”Avustuksen ansiosta työntäminen ylämäissä oli kevyttä ja vaivatonta. 10-kiloisen lapsen työntäminen ei muutenkaan ole raskasta, joten isoin työ vaunujen kuin vaunujen kanssa on mielestäni kuitenkin raahata oma takamuksensa mäen päälle.”

Vaunujen suurin nopeus moottorin ollessa päällä on 6 kilometriä tunnissa, mikä vastaa reipasta kävelyvauhtia.

Perhe testasi vaunuja Helsingin keskustassa ja sen lähiympäristössä. Testin aikaan helmikuussa Helsingissä ei ollut lunta, joten yksi sähkövaunujen valmistajien mielestä olennaisin olosuhde, lumiset kadut, jäi tällä kertaa testaamatta.

Cybexin Pohjoismaiden markkinointijohtaja, tanskalainen Louise Falk Kruchov kertoo, että sähkövaunujen idea on helpottaa kulkemista etenkin pehmeillä alustoilla, kuten lumessa tai hiekassa. Jokainen jommassakummassa kahlannut vanhempi tietää, että kyseisissä olosuhteissa vaunuja voi joutua vetämään perässään, jotta ne ylipäänsä liikkuvat.

Napista moottori päälle. Akku sijaitsee vaunujen taka-akselissa. Lataamista varten sen voi halutessaan irrottaa. Kuva: Mika Ranta / HS

Cybexin mukaan akku kestää nollakelissä 45 kilometriä ja esimerkiksi 20 asteen pakkasessa ja lumessa noin 8 kilometriä.

Akku sijaitsee vaunujen taka-akselissa. Akku ladataan kytkemällä se laturilla sähköpistokkeeseen, ja se latautuu täyteen kuudessa tunnissa. Akkua ei ole pakko irrottaa latausta varten.

Sähköavusteisten vaunujen hinta on korkea.

Cybexin e-Priam maksaa 1 400–1 900 euroa kuosi- ja varustevalinnoista riippuen. Emmaljunga kertoo sähköavusteisen mallinsa NXT90E hinnaksi noin 2 000 euroa.

Hyvät perinteiset yhdistelmävaunut, eli vaunut joissa on sekä vaunukoppa että ratasosa mutta ei sähköavustusta, maksavat noin 800 euroa.

Falk Kruchovin mukaan Cybexin sähköavusteisiin vaunuihin tuovat hintaa älykäs akkukäyttöinen moottori sekä sensorit. Valmistuskuluja kasvattaa myös se, että sähkövaunut ovat vasta pieni tuotekategoria.

Testaajaperheellä oli sähköavusteisille vaunuille yksi toive ylitse muiden: autoton perhe voisi kerrankin tuoda kaupasta lempikivennäisvettään runsain mitoin ja kevyesti. Tämä haave kuitenkin kaatui testivaunujen tavarakorin painorajaan, joka on viisi kiloa.

Cybexiltä kerrotaan, että tavarakorin painoraja ei ole valmistajan päätettävissä vaan perustuu turvallisuusstandardiin.

Testiperheen huomion kiinnitti, että Cybexin sähkövaunut ovat muiltakin ominaisuuksiltaan luksusluokan malli.

”Olisi hienoa, jos sähköavustuksen voisi valita myös edullisempaan vaunumalliin. Se, joka tarvitsee työntämiseen sähköavustusta, ei välttämättä tarvitse esimerkiksi ruusukultaista runkoa tai tekonahkaista aisaa”, perheen äiti pohti.

Cybexin mukaan sähköavustustoiminto saattaa tulla tulevaisuudessa myös muihin malleihin, mikäli sähköavusteisuus yleistyy ja tuotantokulut pienenevät.

Testiperheen äiti arvelee, että sähkövaunuista olisi eniten hyötyä esimerkiksi niille vanhemmille, joilla on jokin fyysinen rajoite, tai äideille, jotka toipuvat tavallista pidempään raskaudesta ja synnytyksestä.

Tasaisella kaupunkialueella asuvana ja hyväkuntoisena hän ei vaihtaisi tavallisia vaunujaan sähköavusteisiin. Suurimpana syynä hän pitää sähkövaunujen hintaa.

Sähkövaunujen ja tavallisten vaunujen ero tulee parhaiten esiin mäissä ja epätasaisilla alustoilla, joilla moottori helpottaa työntämistä. Kuva: Mika Ranta / HS

Kolumni|Sähköpyöräilyn ytimessä on hiki – tarkemmin sanottuna sen puute

Koronavirus|Lapset kyhjöttävät nyt päivät koneen ääressä – mitä sille voi tehdä? Asiantuntija neuvoo, kuinka kotiarkeen saa lisää liikuntaa

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luetuimmat - Elämä & Hyvinvointi

Luitko jo nämä?

Luetuimmat

Uusimmat