Iho ja vessareissu paljastavat, juotko riittävästi – Myös ruoka voi auttaa janossa, kunhan lautasella on oikeita aineksia - Perhe | HS.fi
Perhe|Terveys

Iho ja vessareissu paljastavat, juotko riittävästi – Myös ruoka voi auttaa janossa, kunhan lautasella on oikeita aineksia

Paino määrittelee, miten paljon päivän aikana on hyvä juoda. Juoda pitäisi myös, vaikkei olisi jano.

Tauon paikka. Aikuisen täytyy varmistaa, että lapsi malttaa juoda riittävästi.

Julkaistu: 15.7. 10:55

Keho tarvitsee nestettä ruuansulatukseen ja normaalin aineenvaihdunnan ylläpitämiseen. HUSin lasten gastroenterologian apulaisylilääkäri Laura Merras-Salmio Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (HUS) kertoo, miten voit varmistaa, että lapsi juo riittävästi.

Kuinka paljon lapsen pitäisi juoda päivän aikana?

Oikeaan määrään vaikuttaa lapsen paino, mutta tarve ei kasva yksi yhteen painokilojen kanssa. Alle 10-kiloinen tarvitsee laskennallisesti litran nestettä vuorokaudessa mutta 20-kiloinen enää 1,5 litraa. Aikuiselle riittävä nesteen määrä on 2–3 litraa päivässä. Puolet juomasta olisi hyvä saada juotuna ja puolet ruuan mukana, neuvoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myös ikääntyneiden tulisi muistaa juoda vähintään 1–1,5 litraa päivässä, vaikkei olisikaan jano.

Nestettä poistuu kehosta paitsi virtsatessa myös hikoillessa ja hengityksen mukana. Jos siis lapsi touhuaa aktiivisesti tai keli on kovin kuuma, nestettä tarvitaan tavallista enemmän. Sama pätee aikuiseen: mitä enemmän ihminen liikkuu tai vaikkapa saunoo, sitä enemmän tulisi muistaa juoda.

Jos on juonut kerralla paljon nestettä, munuainen auttaa poistamaan ylimääräisen virtsana. Mikäli nestettä on nauttinut vain vähän, munuaiset eivät tuota virtsaa niin paljon. Nestettä olisi hyvä nauttia mieluummin säännöllisesti päivän mittaan kuin juoda paljon kerralla. Silloin munuainen ei joudu tekemään niin suuria korjausliikkeitä.

Mitä voi päätellä virtsasta?

Jos käy pienellä pissalla kerran tai kaksi päivässä, nesteen saaminen on varmasti hyvin niukkaa. Silloin kannattaa juoda enemmän aterioilla ja välipaloilla.

 Huolestuttavampaa on usein se, jos lapsi joisi jatkuvasti liikaakin.

Jos ihminen voi hyvin, niukastakaan juomisesta ei kuitenkaan tarvitse kantaa erityistä huolta, jos pissaa tulee useammin kuin kahdesti päivässä. Esimerkiksi osa lapsista tuntuu pärjäävän pienemmällä nestemäärällä, ja toisille juoma taas maistuisi melkein koko ajan. Kyse on ennen kaikkea yksilöllisistä eroista ja myös mieltymyksistä.

Lääkärin näkökulmasta huolestuttavampaa on usein se, jos lapsi joisi jatkuvasti liikaakin. Silloin aletaan epäillä esimerkiksi ykköstyypin diabetesta.

Niukka juominen taas on yksinään harvoin merkki mistään sairaudesta, eikä se useinkaan johda ongelmiin, jos ihminen syö hyvin. Yleensä hedelmät, paitsi esimerkiksi banaani, ovat hyvin vesipitoisia, ja nestettä saa myös keitoista, kastikkeista, hedelmäsoseista ja jukurtista. Myös salaateissa on paljon nestettä ja ne sopivat hyvin ravinnoksi kuumalla säällä.

Millaisia nesteitä lapsen pitäisi juoda?

Maidosta saa nesteen lisäksi hyödyllisiä ravintoaineita. Lasten kohdalla maito voi olla hyvä valinta erityisesti jos lapsi muuten syö kovin yksipuolisesti: Maito voi olla hänelle tärkeä proteiinin lähde. Toisaalta lapsi tulee toimeen monipuolisella vegaaniruokavaliollakin.

Puhtaasti nesteen saamisen kannalta vesi on hyvä juoma. Lasten hampaiden kannalta mehu kannattaa säästää yksittäisiin kertoihin päivässä, eikä mehua kannattaisi olla tarjolla joka aterialla. Sokeroiduissa hiilihappojuomissa on vielä enemmän sokeria kuin mehuissa, eli ainakaan niitä ei kannata juoda jatkuvasti.

Hiilihappo ei vaurioita hampaita, mutta esimerkiksi sitruunahappo aiheuttaa hampaiden kiilteen kulumista eli eroosiota. Sitruunahappoa voi olla sokeroimattomissakin kuplajuomissa.

 Hellesäällä lapselle kannattaa antaa esimerkiksi suolakeksejä tai suolatikkuja.

Miten helle vaikuttaa siihen, kuinka paljon pitäisi juoda?

Kuumalla säällä nestettä pitää ehdottomasti nauttia enemmän kuin tavallisesti. Lasten kohdalla riittävästä juomisesta huolehtii aikuinen, kuten myös siitä, että lapsi saa riittävästi suolaista syötävää. Hikoillessa elimistöstä haihtuu myös suoloja, jolloin pelkän veden juominen voi laskea kehon suolapitoisuuksia entisestään. Seurauksena voi olla huonovointisuutta ja huimausta.

Hellesäällä voi nauttia esimerkiksi suolakeksejä tai suolatikkuja. Elimistölle hyödyllistä kaliumia on myös banaanissa ja appelsiinimehussa.

Mistä tunnistaa uhkaavan nestehukan?

Pissan määrä vähenee, väri muuttuu tummaksi ja se saattaa haista voimakkaalle. Suun alue kuivuu, kieli ei ole enää kiiltävän kostea, ja ihon kimmoisuus vähenee. Silmät kuivuvat. Olo voi tuntua väsyneeltä ja vetämättömältä. Lopulta virtsan tulo saattaa lakata kokonaan. Oireet eivät kehity kovin nopeasti, yleensä puhutaan esimerkiksi tunneista tai päivästä.

Jos oireita alkaa tulla, on tärkeää juoda välittömästi. Tärkeää on juoda mitä tahansa nestettä vähän kerrallaan mutta usein: pieniä hörppyjä esimerkiksi kymmenen minuutin välein. Lisäksi pitää syödä suolaista ruokaa, että elimistö saa myös tarvitsemiaan suoloja.

Jos vointi kohenee ja pissaa alkaa tulla, lääkäriin ei tarvitse lähteä. Jos juoma ei maistu tai pissa tule, on tärkeää käydä näytillä lääkärissä.

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Meidän Perhe -lehdessä 7/20.

Minä väitän|Nestehukka voi varoittaa itsestään yllättävillä hälytysmerkeillä – nämä oireet kertovat, että on jo kiire juoda vettä

Kesä|Näin pääkaupunkiseudulla on selvitty kovasta helleaallosta: koiran viilennyspatja työtuolille, alumiinipaperia ikkunoihin ja talouspaperirulla postiluukun väliin

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?