Vanhemmuus voi kuormittaa kuin urheilusuoritukset – Nämä palautumiskeinot jokaisen vanhemman kannattaa muistaa, jotta kuormitus ei kasva liikaa - Perhe | HS.fi

Pientä lomaa

Palautumisesta on tullut hyvinvoinnin megatrendi. Mutta miten vanhemmuudesta voi palautua ja ladata akkunsa?

5.12.2021 7:00

Palautumista painotetaan urheilussa ja työelämässä. Tiedämme jo, että lihakset kaipaavat lepopäiviä, jotta ne kehittyvät. Toisaalta myös töistä pitää palautua eli tehdä vapaa-ajalla jotain ihan muuta kuin työpäivän aikana. Kun palautuu, jaksaa taas jatkaa eteenpäin.

Palautumista tarvitaan myös lapsiperheen arjessa. Jos stressiä kertyy eikä mielekkäitä taukoja tule, voi vanhemmuus uuvuttaa. Kuormituksen syyt saattavat olla muusta kuin omasta toiminnasta johtuvia, mutta omilla teoillakin on väliä. Kun arkeen lisää palauttavia asioita, jaksaa perhe-elämän tyrskyissä paremmin. Nämä vinkit auttavat ehkäisemään uupumusta ja lisäävät henkistä joustavuutta.

1. Kerää lepohetkiä

Väsy, nälkä, kuuma, kiire, jäätävä lähtökiukku ja missä se toinen hanska taas on, argh! Lapsiperheen arjessa syke välillä nousee. Tärkeää on, että se pääsee myös tasautumaan.

Palautumisen kannalta tärkeintä on riittävä uni. Se rauhoittaa hermoston ja lataa akut seuraavaa päivää varten. Jos lapsen huonot unet nakertavat omiasi, pystyykö tilanteeseen puuttumaan? Voitko vuorotella valvomista puolison kanssa? Saatko lastenhoitoapua?

Myös lepohetket päivän mittaan tasaavat stressiä. Syvään hengittäminen toimii – kokeile vaikka suihkussa. Koita lisäksi tehdä päivittäin jotain, mikä ei vaadi ponnistelua. Onnistuisiko kuppi teetä hiljaisuudessa, kävely metsässä tai lempimusiikin kuuntelu sohvalla?

2. Pyydä apua

Vanhemmuudessa ja kuormittavassa työelämässä voi olla paljon samaa: epävarmuutta ja jatkuvia muutoksia, puutetta kannustuksesta ja päätäntävallasta. Jos omat voimavarat eivät riitä raivaamaan eteen tippuvia esteitä, voi vanhemmuus alkaa upottaa. Tällöin täytyy miettiä, mitkä asiat arjesta vievät voimia ja miten näitä voi muuttaa. Pitäisikö lapsen unipulmiin tai parisuhdeongelmiin hakea ulkopuolisen tukea? Voisiko lastenhoitoapua olla lisää tai työaika vähän lyhyempi?

Muutosten tekeminen voi tuntua vaikealta tai mahdottomalta. Kerää rohkeutesi ja yritä pitää mieli avoimena. Puhu ystävän tai läheisten kanssa, pyydä keskusteluapua neuvolasta tai kouluterveydenhuollosta.

3. Tee joka päivä jotain, mitä itse haluat

Lapsen tarpeita täytyy kuunnella, mutta jos juniorin päivärytmi tai harrastusaikataulu sanelee arjen kulun, voi omassa elämässä ajautua avustajan rooliin. Vanhempanakin tarvitset arkeesi valintoja, joita teet omasta tahdostasi. Ne vahvistavat uskoasi omaan pystyvyyteesi, jolloin siedät paremmin haasteita ja epäonnistumisia.

Pienetkin asiat riittävät lisäämään hallinnantunnetta ja uskoa itseesi. Mieti, mitä toteuttamiskelpoisen kokoista haluat tehdä tänään. Ehkä soittaa ystävälle, mennä leikkipuiston sijaan kirjastoon tai syödä päivälliseksi omaa lempiruokaasi?

4. Kiinnitä huomiota onnistumisiin

Menikö taas riitelyksi teinin tai taaperon kanssa? Keittikö yli vaatteista tapellessa? Epäonnistumisista kannattaa ottaa opiksi, mutta jos mieli kiinnittyy vain niihin eikä omia onnistumisiaan näe, alkaa usko omaan suoriutumiseen horjua. Kiinnitä aktiivisesti huomiota asioihin, joissa tänään onnistuit ja joissa vanhempana olet hyvä. Kirjoita ylös tai kerro muillekin. Hienosti hoitelin taas lasten aamutoimet, hyvä minä!

5. Tee jotain erilaista

Jos arki kuormittaa, suojaudumme herkästi kaikelta, mikä vaikuttaa vaivalloiselta. Tällöin päivät urautuvat uomiinsa eikä piristäville asioille löydy tilaa. Kuitenkin pienetkin muutokset auttavat ravistelemaan pinttyneitä tapoja, ja parhaassa tapauksessa arjen murheet asettuvat uuteen valoon.

Tee muutoksia mahdollisuuksiesi rajoissa. Kulje puistoon tai töihin eri reittiä kuin yleensä, satsaa parempaan aamupalaan edes yhtenä päivänä viikossa tai suostu kivaan ehdotukseen, joka mietityttää tai tuntuu työläältä. Kavereiden tapaaminen on yleensä aina vaivan arvoista.

6. Epämukavuusalueelle, omasta halusta

Haasteet kasvattavat, kun taas niiden välttely surkastuttaa. Sillä on kuitenkin merkitystä, tuletko haastetuksi vai päätätkö itse haastaa itseäsi. Onnistumisen kokemukset vaikeissa asioissa lisäävät uskoasi omiin kykyihisi. Haasta itsesi hiomaan taitoa, joka ei liity työhösi tai vanhemmuuteen. Voitko opetella uuden tekniikan käsityöharrastuksessa tai osallistua treenihaasteeseen?

7. Vaali asioita, joihin mielesi uppoaa

Kun ilta hiljenee, on ihana vetää pitkäkseen sohvalle ja rentoutua. Jos vain jaksat, tee aktiivisesti jotain, mihin mielesi uppoutuu. Keskustele ystävän kanssa (mielellään jostain muusta kuin vanhemmuudesta), leivo, lue, lenkkeile – ylipäätään tee jotain, mikä tempaisee sinut päivän kiireiden ääreltä.

Asiantuntijana psykologi Karri-Pekka Kauppinen

Juttu on julkaistu HS Meidän perhe -lehden joulukuun numerossa 2021.

Lue lisää: Palautumisen voima

Lue lisää: Isä on tosi väsynyt

Lue lisää: Vanhemmuuskin voi aiheuttaa burnoutin – Miten sen voisi ennaltaehkäistä?

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat