Politiikka    |   HS-analyysi

Berner oli uhkarohkea, omapäinen ja poliittisesti osaamaton – mutta myös hallituskumppanit avittivat ministerin katastrofia

Ministeri oli itse niin tiiviisti mukana liikenneverkkoyhtiön kehittämisessä, että hänelle ei jäänyt lainkaan poliittista harkintavaraa. Myös hallitus­kumppanit avittivat Bernerin poliittista katastrofia.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) esitys liikenneverkkoyhtiön perustamisesta on yksi erikoisimmista ­poliittista draamoista pitkiin ­aikoihin.

Berner julkisti ministeriön esityksen torstaina. Maanantai­iltana hän joutui ilmoittamaan ­esityksen peruuntumisesta.

Hankkeen kaatuminen on ennen kaikkea Bernerille – mutta myös pääministeri Juha Sipilälle (kesk) – poliittinen katastrofi.

Kaatumisen syinä olivat Bernerin omapäisyys, uhkarohkeus ja ennen kaikkea poliittinen osaamattomuus.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Esitys liikenneverkkoyhtiöstä oli radikaali.

Kaikki Suomen valtion väylät – tiet, rautatiet ja vesiväylät – yh­tiöitettäisiin. Uusi yhtiö ryhtyisi perimään teiden käyttäjiltä maksuja.

Käyttömaksujen vastapainoksi poistettaisiin autovero ja alennettaisiin ajoneuvo- ja polttoaineveroa. Esityksestä alkoi melkoinen härdelli.

Autoveron poistaminen tarkoittaisi käytettyjen autojen jälleenmyyntiarvon romahtamista. Autonomistajien varallisuudesta olisi kadonnut satoja miljoonia euroja yhdessä humauksessa.

Liikenne- ja viestintäministe­riön asennetta kuvaa ylijohtaja Juhapekka Ristolan kommentti, kun häneltä kysyttiin perjantaina, mitä he ministeriössä tekevät jos autokauppa tyrehtyy. ”Jykevä on selvitysluonnoksemme, jos vaikutus on tuo”, hän sanoi HS:ssä.

Esitys oli jykevä. Autokauppa pysähtyi. Hallituskumppanit sanoutuivat irti esityksestä.

Timo Soini (ps) torppasi esityksen suorasanaisesti. Olivathan perussuomalaiset vastustaneet koko selvityksen tekemistä viime keväänä. Silloin Berner sai ­perussuomalaiset mukaan osin koplaamalla selvityksen teettämisen hallituksen päättämiin 600 miljoonan euron väylien peruskorjausrahoihin.

Kokoomus suhtautui alun ­perin selvityksen tekemiseen myönteisemmin. Silti myös valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) sanoutui irti hankkeesta lauantaina. Orpo vakuutti, että valtiovarainministeriössä ei valmistella autoveron poistamista.

Tiistaina Berner moitti hallituskumppaneita ”kestokyvyn puutteesta”.

”Väliaikaisia markkinahäiriöitä olisi voitu kestääkin, jos olisi ollut enemmän yhteistä tahto­tilaa ja enemmän aikaa perehtyä ja analysoida asiaa”, Berner ­sanoi.

Hän korosti vielä tiistaina, että ehdotus liikenneverkkoyhtiöstä oli ”kaikin puolin hyvä ja kestävä”.

Berner saa katsoa peiliin, kun syyllisiä ”hyvän ja kestävän” esityksen kaatumiseen haetaan.

Yleensä näin suurissa uudistushankkeissa haetaan prosessin kestäessä hallituskumppaneilta tukea ja kuittausta sen eri vaiheissa. Liikenneverkkoyhtiön valmistelussa näin ei tehty, vaan prosessista tihkui hallituskumppaneille hyvin niukasti tietoja.

Liikenteen seurantavastuuta hoitavat muut ministerit, Jussi Niinistö (ps) ja Kai Mykkänen (kok), saivat Bernerin koko esityksen käsiinsä viime viikon maanantaina ja tiistaina. Siis kaksi päivää ennen sen julkistamista.

Usein isoissa hankkeissa ­ministeri myös antaa asian valmistelun virkamiestyöryhmälle. Vaikka ministeri olisi ­mukana valmistelussa, hän ei ­sido itseään sen lopputulokseen.

Jos esityksestä tulee härdelli, ministeri voi rauhoitella kansalaisia sanomalla, että kyseessä on vasta virkamiesehdotus eikä poliittisia päätöksiä ole tehty.

Tässä tapauksessa Berner oli korviaan myöten selvityksessä mukana. Hänelle ei jäänyt minkäänlaista poliittista harkinta­varaa. Se oli nimenomaan hänen esityksensä.

Asioiden hoitoa ja tiedonkulkua ei myöskään helpottanut se, että Berner on ainoa ministeri, jolla ei omasta halustaan ole ministeriössä poliittista erityisavustajaa.

Valmistelussa oli paljon omituisuuksia.

Valtiovarainministeriön (VM) valtiosihteeri Martti Hetemäki sanoi maanantaina STT:lle, että veroista vastaava ministeriö sai kuulla autoveron poistoaikeista vasta viime viikon tiistaina.

Tämä on käsittämätöntä.

Berner on moneen otteeseen korostanut, että valtiovarainministeriön edustajat olivat mukana valmistelussa. Se pitää siinä mielessä paikkansa, että VM:n virkamiehet ovat pyynnöstä toimittaneet liikenne- ja viestintäministeriöön yksittäisiä tietoja.

Apulaisbudjettipäällikkö Juha Majanen oli jäsenenä yhdessä selvityksen alatyöryhmässä. Tiettävästi Majasen esille nostamia näkökulmia ei kuitenkaan juuri otettu selvityksessä huomioon.

Valtiovarainministeriöön ei missään vaiheessa saapunut virallista pyyntöä osallistua esityksen valmisteluun. HS:n tietojen mukaan VM ei myöskään saanut pyynnöistä huolimatta valmistelumateriaalia kommentoitavaksi.

Liikenne- ja viestintäministeriössä ei siis kuunneltu VM:n ­varoituksia markkinahäiriöistä.

Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeriö osti verovaikutuksiin ja selvityksen muihin osa-alueisiin tietoja ulkopuolisilta konsulteilta, muiden muassa PwC:ltä ja Straficalta. Suomen Kuvalehti kertoi perjantaina, että näihin selvityksiin käytettiin 330 000 euroa.

Sen lisäksi ministeriön virkamiehet ovat tehneet valtavasti töitä selvityksen eteen. Töitä oli paiskittu viime kuukaudet urakalla – yömyöhään ja viikonloppuinakin.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) on tukenut voimakkaasti Berneriä. ”Tämä on uutta poliittista kulttuuria – rohkeaa ja avointa. Siihen ei olla Suomessa totuttu”, Sipilä kirjoitti blogissaan.

Muuten keskustasta ei paljon tukea ole omalle ministerille ­herunut. Taustakeskusteluissa keskustalaisten kritiikki on voimakasta.

”Onhan se käsittämätöntä, että tammikuussa, kun eduskuntaryhmä ei ole koolla, tämänkaltaista hanketta viedään eteenpäin”, sanoo eräs.

HS:n haastattelemat keskustan kansanedustajat eivät tunnu silti uskovan, että Anne Berner siirrettäisiin syrjään ministerin­tehtävästään.

”Porukka katsoo, että koko puolueesta on kysymys”, yksi keskustavaikuttaja selittää. ”Mutta ei tämä ilman vaikutuksia jää.”

Kansanedustaja Katri Kulmuni (kesk) ei lähtisi tuomitsemaan Berneriä selvityksen laatimisesta.

”Ministerin tehtävä on teetättää selvityksiä ja tehdä esityksiä. Ei kai tuki voi sen takia lähteä. Sen sijaan informaatiota ja keskinäistä kanssakäymistä ei voi olla liikaa. Vain näin voidaan sovittaa mahdolliset erimielisyydet, jotka nyt johtivat umpikujaan”, Kulmuni sanoo.

Liikennevaliokunnan jäsen Mikko Alatalo (kesk) kertoo Bernerin tiedottaneen liikennevaliokunnan jäsenille liikenneverkkoselvityksestä etukäteen.

”En tiedä mitä isot pojat ja tytöt ovat puhuneet sitten keskenään”, Alatalo sanoo.

Entinen keskustaministeri Olli Rehn käyttää tapansa mukaan jalkapallovertausta. ”Bernerin esitys oli vähän kuin yrittäisi ampua rankkaria ristikon kautta maaliin jalkapallossa: komeaa, jos onnistuu, mutta pallo löytää usein tiensä katsomoon.”

Berner tuskin joutuu lähtemään ministerin paikalta. Hän saattaa kuitenkin erota itse, arvioi eräs keskeinen keskustalainen.

Paljon on nyt kiinni siitä, ­miten Berner saa esityksensä ­palaset kasaan ja löytyykö niistä jonkinlainen jatkomahdollisuus. Joillain keinoin väylien korjausvelkaa pitäisi päästä kirimään umpeen.

Eilen tiistaina Berner väläytteli HS:n haastattelussa vaihto­ehtoa, jossa liikenteen rahoi­tusta alkaisi pohtia kaikista eduskuntapuolueista koostuva parlamentaarinen komitea.

”Kootaan parlamentaarinen tahtotila näiden liikenteen kehittämisen askelmerkkien eteenpäin viemiseksi. Se hyödyntäisi nyt jo tehdyn työn”, Berner sanoi.

Anne Berner ajoi siis liikenneverkkoyhtiön kanssa pahasti ­karille. Hän taisi kuitenkin saada haaksirikkoon joutumisessa apua. Perussuomalaisille ja kokoomukselle käy hyvin, että keskusta kompuroi näin pahasti muutamaa kuukautta ennen kuntavaaleja.

Iso vastuu on myös liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesjohdolla. Kansliapäällikkö Harri Pursiainen on valtionhallinnon kokeneimpia virkamiehiä, jonka olisi pitänyt varoittaa ministeriä lähestyvästä törmäyksestä.

Hän ei sitä kuitenkaan ilmeisesti tehnyt.

Tiistaina Pursiainen kieltäytyi viestintäpäällikön välityksellä kommentoimasta asiaa.

”Virkamiehet eivät voi arvioida prosessia, jota ministeri johti.”

Autovero käsitelty tämän vaalikauden ajaksi

Keskustelu autoveron alentamisesta on nyt loppuun käsitelty ainakin runsaan kahden vuoden ajaksi, tämän vaalikauden loppuun. Autovero alenee asteittain vuoteen 2019 saakka joka vuosi, kuten hallitus päätti kesäkuussa 2015.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) esitys laajasta liikenneuudistuksesta kaatui tässä vaiheessa etupäässä autoveroon, jonka Berner olisi halunnut poistaa kokonaan jo ensi vuoden alusta. Samalla hän olisi alentanut polttoaineveroa.

Autoverotuksen tunteva lakimies Petteri Snell arvioi HS:lle, että syntyneen suuren haloon takia aloitteet autoveron lisäkeventämisestä jäävät seuraavalle vaalikaudelle, mikäli seuraava hallitus haluaa siihen palata.

Bernerin esityksen suurim­pana virheenä Snell pitää sitä, että Berner teki esityksensä autoveron poistosta jo nyt tammikuussa, vaikka vero olisi poistettu vasta vuoden lopussa. Veronalennuksen odottelu hiljensi hetkessä uusien autojen myynnin. Huono paikkausyritys oli hänestä Bernerin lisäehdotus sadan miljoonan euron hankintatuesta autonostoon.

Bernerin ehdotuksessa paljon hyvää nähnyt Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio harmitteli keskustelun keskittymistä autoveroon, vaikka kokonaisuudesta se oli vain osa. Kallio toivoi, että ehdotukseen palataan ja osia siitä voidaan joskus toteuttaa.

Länsiauton toimitusjohtaja Tommi Köninki arvioi, että liikenne- ja viestintäministeriön virittelemä kansalaiskeskustelu on periaatteessa hyvä asia, mutta se ei sovi kaikkeen.

”Kyseessä on kansalaisten varallisuuden toiseksi suurin erä. Suurin on asuntovarallisuus ja sitten tulee autovarallisuus, minkä vuoksi kansalaiskeskustelu ei tähän sovi.”

Juha Sipilän (kesk) johtama hallitus päätti vajaat kaksi vuotta sitten aloittaessaan, että autoveron alennus toteutetaan vuosittain neljässä vaiheessa. Veroa kevennetään joka vaiheessa yhtä paljon.

Kun veroale on toteutettu kokonaan 2019, autoveron tuoton arvioidaan pienenevän noin 200 miljoonaa euroa vuodessa verrattuna vuoden 2015 tasoon. Tuolloin veron tuotto oli vajaat miljardi euroa vuodessa.

Kaikki kolme hallituspuoluetta olivat alennuksen kannalla jo ennen vaaleja. Tiukin linja oli perussuomalaisilla, jotka halusivat vähintään puolittaa veron. Siihen puolue ei päässyt.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Hallituspolitiikka
  • Hallitus
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihotessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatieasemalla väistämättä ketään

    2. 2

      Ammuttu ja loisten vaivaama pohjoiskorealainen loikkari tuli tajuihinsa – Halusi katsoa televisiota

    3. 3

      Vakava liikenneonnettomuus Lahdenväylällä – Viisi loukkaantui vakavasti, kolme hoitoon Lastenklinikalle

    4. 4

      Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

    5. 5

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    6. 6

      Timo Rautiainen karkotti jo 2000-luvun alussa uusnatseja keikoiltaan, nyt häntä haukutaan ”suvakiksi” – Heviyhtye Trio Niskalaukaus palasi lavoille 13 vuoden tauon jälkeen

    7. 7

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    8. 8

      Antti Tuiskun rohkeus on nyt virallinen tapa keksiä artisteja uudelleen – Viimeisimpänä samaa yrittää Anna Abreu kaksimielisillä orkideakorteilla ja seksilaululla

    9. 9

      Instagram-suosikkitili julkaisee oppilaiden saamat pahimmat Wilma-huomautukset – Soitimme Wilma-viestien asiantuntijalle ja kysyimme, pitääkö tästä olla huolissaan

    10. 10

      Pisa-tutkimus paljastaa uusia huolia Suomen pojista: Nuoret pärjäävät hyvin yhteis­työssä, mutta sukupuolten väliset erot ovat maailman suurimmat – ”Tämä asia pitää ottaa vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    2. 2

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihotessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatieasemalla väistämättä ketään

    3. 3

      Äiti hylkäsi uimataidottoman 5-vuotiaan lapsen uimahalliin, lapsi löytyi veden alta lähes viiden minuutin jälkeen – hovioikeus korotti tuomiota

    4. 4

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    5. 5

      Kun Luhta julkisti suunnittelemansa olympia-asut, niitä haukuttiin ”vahvoissa ja ala-arvoisissa viesteissä” karmeimmiksi koskaan – ”Suunnittelijat ottivat palautteen raskaasti”

    6. 6

      Instagram-suosikkitili julkaisee oppilaiden saamat pahimmat Wilma-huomautukset – Soitimme Wilma-viestien asiantuntijalle ja kysyimme, pitääkö tästä olla huolissaan

    7. 7

      Venäjä myönsi ”äärimmäisen korkeat” radioaktiiviset saastelukemat

    8. 8

      Lähes 200:aa Kehä III:lla posottanut mies valitti ajokiellon pituudesta –”Ilman autoa työmatka kestää yli kolme tuntia”

    9. 9

      Pisa-tutkimus paljastaa uusia huolia Suomen pojista: Nuoret pärjäävät hyvin yhteis­työssä, mutta sukupuolten väliset erot ovat maailman suurimmat – ”Tämä asia pitää ottaa vakavasti”

    10. 10

      Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    2. 2

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    3. 3

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    4. 4

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    5. 5

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    8. 8

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    9. 9

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    10. 10

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Suomella kahden mitalin avauspäivä nuorten MM-paineissa – ”Hampaankoloon tietenkin jäi, mutta hyvä tulos tämä on”
    3. Vakava liikenneonnettomuus Lahdenväylällä – Viisi loukkaantui vakavasti, kolme hoitoon Lastenklinikalle
    4. Kärpät kaatoi Tapparan kärkiottelussa – pistepörssin kärkimies Junttila teki vasta kauden kuudennen maalinsa
    5. Luvattomasta lautailusta kiinni otettu skeittari kiistää käyttäytyneensä väkivaltaisesti – ”En ole sylkenyt päälle enkä ladellut tappouhkauksia”
    6. Mikael Forssell väläyttää räppitaitojaan ja leveilee rahoillaan: ”Jengii syö, kun 20 vuotta miljonääri, Abramovitšilta massit jouduin käärii”
    7. Lähes neljä vuosikymmentä hallinnut Zimbabwen presidentti Robert Mugabe erosi – Pelkona on, että mahdollinen seuraaja on otteissaan Mugabeakin itsevaltaisempi
    8. Tunti sitten
    9. Saksan hallituskriisi herättää taas kysymyksen, joka tiivistää koko Euroopan historian: Minkä kokoinen on sopivan kokoinen Saksa?
    10. Panaman tauti uhkaa hävittää banaanin maailmasta – tutkijat taistelevat sienitautia vastaan sukkulamadolta napatun geenin avulla
    11. Suomen olympiajoukkueen kisa-asut saivat täyslaidallisen, mutta Tšekillä on kultainen kääntötakki – Ralph Lauren turvallisilla linjoilla USA:n asujen kanssa
    12. Hallitus perää toimia rajavalvonnan tehostamiseksi – Linjaukset miellyttivät eurooppaministeri Terhoa
    13. Näytä lisää