Politiikka

Vaalimainontaan käytetään yhteensä miljoonia euroja: HS katsoi viiden suurimman puolueen vaalivideot

Perussuomalaisten toimiston oma aivoriihi ideoi kokeiltavaksi kauhuleffan: ”Tätä ei voi pistää mainostoimiston syyksi.”

Kevään eduskuntavaaleissa puolueet kisaavat äänestäjien ajasta tarjoamalla heille videotarinoita esimerkiksi suomalaisten yhteisestä matkasta ja maailman luotettavimmasta kansasta.

Huomiota yritetään herättää myös kauhufilmiparodialla ja vetoamalla muutenkin tunteisiin entistä enemmän.

HS katsoi viiden suurimman puolueen vaalivideot, joista osa julkaistaan vasta ensi viikolla.

Kannatusmittausten paalupaikkaa pitävän Sdp:n vaalivideolla joukko kansalaisia seisoo bussipysäkillä ja miettii maailman ja Suomen murheita, kuten ilmastonmuutosta, lääkärille pääsyä, koulutusta ja laskujen maksua, kun palkka ei tahdo riittää mihinkään.

Pysäkille kaartavaa bussia kuljettaa kutsuvasti hymyilevä puheenjohtaja Antti Rinne, joka arvioi, että ”meillä taitaa olla sama suunta.”

Pukuun ja punaiseen kravattiin sonnustautuneen puheenjohtajan kyydissä väki matkaa kohti inhimillistä ja reilua Suomea.

Kokoomuksen luottamusvideo ammentaa suomalaisten historiasta ja saavutuksista, kuten sotakorvausten maksamisesta, äitiyspakkauksesta ja heinänteosta: ”Meidän kortemme on kekonsa löytänyt”.

Puheenjohtaja Petteri Orpokin pääsee lopulta ääneen – tosin vain valokuvan kera – ja vakuuttaa, että Suomi on aina kohonnut vaikeuksien keskeltä ja kohoaa vastakin, mistä kokoomus pitää huolen. Taustalla näkyy Lasse Virenin dramaattinen voittojuoksu olympiakisoissa.

Ensi viikolla julkistettava vihreitten vaalivideo seuraa pienen koululaisen päivää ja kysyy muun muassa, onko koulutus kuluerä vai sijoitus, kuuluuko koditon heihin vai meihin ja onko metsä kansallisaarre vai kauppatavaraa.

Lopuksi puheenjohtaja Pekka Haaviston ääni toteaa: ”Valinta on sinun. Näytä luontosi ja äänestä vihreitä.”

Keskustan vaalivideo ”Suomen arvoisia tekoja” erottuu muista, sillä siinä ei nähdä eikä edes kuulla ensinkään puheenjohtaja Juha Sipilää, joka viime eduskuntavaalivideolla kääri pontevasti hihojaan Suomi kuntoon -rallin tahtiin.

Kun asiat tai ainakin Suomen talous on puolueen mukaan nyt saatu kuntoon, se vetoaa tällä kertaa täysillä tunteisiin. Kyynel onkin herkässä, kun lukiolaistyttö laulaa heleällä äänellään ”minä rakastan tätä maata”, ja jylhät pelto- ja metsämaisemat lipuvat taustalla.

Toinen asia on, tuoko se ääniä juuri keskustalle, vai tuleeko mieleen vain presidentti Sauli Niinistön vaalilause hänen ilmoittautuessaan toiselle kaudelle.

Monenlaisia tunteita herättää myös perussuomalaisten ylipitkä kauhu- tai huumorivideo, jossa kolme naamioitunutta rötösherraa irstailee, riistää kansaa ja houkuttelee Suomeen lisää maahanmuuttajia.

Kansan ketutus muuttuu synkäksi energiaksi, josta syntyy hirviö. Se voisi pelastaa maan ajamalla huonot hallitsijat maanpakoon, mutta lopuksi videolle ilmestyvä puheenjohtaja Jussi Halla-aho paljastaa, ettei ketutushirviötä oikeasti ole olemassa.

Sen sijaan muutoksen saa Halla-ahon mukaan aikaan käyttämällä valtaa eli äänestämällä vanhojen puolueiden sijaan perussuomalaisia.

Miten puolueiden vaalikampanjat ja -mainokset ovat syntyneet?

Muut tämän jutun puolueet kuin kokoomus kertovat käyttäneensä apuna myös ammattilaisia eli mainos- ja viestintätoimistoja.

Perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo sanoo, että puolue hankkii viestintäpalveluksia useiltakin, yleensä pieniltä firmoilta ja videotuottajilta.

Kauhuleffaparodiaksi Slunga-Poutsalon kutsuma Ketutus-video on kokeilu, joka ideoitiin puoluetoimiston omassa aivoriihessä: ”Tätä ei voi pistää mainostoimiston syyksi.”

Kaikkiaan puolue on budjetoinut eduskuntavaalien mainontaan noin 550 000 ja eurovaalien mainontaan 200 000 euroa.

Välineitä on käytössä laidasta laitaan. Tv-kampanjaan tulee kolme erilaista versiota, ja ensimmäistä kertaa kokeillaan myös elokuvateatteria.

”Myös radio on mainonnassa nyt vahva 28 kanavan voimin, ja sosiaalisessa mediassahan olemme paljon myös vaalien välillä. Printtilehdissä puolue näkyy nyt vähemmän, sillä meidän pitää miettiä tarkoin hinnan suhdetta hyötyyn”, Slunga-Poutsalo sanoo.

Kokoomus on varannut tämän vuoden vaalien kampanjoitiin ja mainontaan 1,6 miljoonaa euroa, mutta mainostoimistoa ei ole värvätty sitä tekemään. Summassa on pientä nousua.

”Puoluetoimiston rekrytoinneissa on pyritty siihen, että meillä on monenlaista osaamista omasta takaa. Silloin saadaan myös omannäköistä materiaalia”, sanoo kokoomuksen viestintäpäällikkö Kirsi Hölttä.

Höltän mukaan vaalimainontaa on ”kaikissa kanavissa”, kuten tv:ssä, elokuvateatterissa, digitaalisessa ja printtimediassa sekä somessa. Ehdokkaat ja piirit voivat lisäksi mainostaa myös radiossa.

Sdp:llä eduskuntavaalien mainosbudjetti on 1,5 miljoonaa euroa, mikä on suurin piirtein sama summa kuin edellisissä eduskuntavaaleissa, kertoo viestintäpäällikkö Iida Vallin. Eurovaalibudjetti on 420 000 euroa.

Vallinin mukaan eri välineitä käytetään tasapainoisesti, joskin painotus on jo useissa vaaleissa siirtynyt kohti verkkoa ja sosiaalista mediaa.

Keskusta budjetoi alun perin kolmia vaaleja varten yhteensä 1,6 miljoonaa euroa, mutta maakuntavaalien peruunnuttua summa hilautuu puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen mukaan hieman alemmaksi.

Pirkkalaisen mukaan painotus on nyt tv-mainonnassa ja nettibannereissa, mutta perinteinenkin media on yhä mukana.

Vihreitten vaalikampanjoinnin budjetti on nyt puoluesihteeri Lasse Miettisen mukaan ennätyssuuri, yhteensä noin 900 000 euroa, josta eduskuntavaalien osuus on 600 000 euroa.

”Tv-mainontaan meillä ei ole varaa, mutta radio tavoittaa tosi monet ihmiset heidän arjessaan”, Miettinen sanoo.

Pienen koululaisen päivästä kertova vaalivideo julkaistaan ensi viikolla verkossa, ja myöhemmin sitä näytetään myös elokuvateattereissa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Epämiellyttäviä tapauksia on ollut” – Kristina, 22, myy nettiseksiä suomalaistenkin suosimalla sivustolla

      Tilaajille
    2. 2

      Verottaja ajaa kansalaisia tekemään vero­ilmoitukset verkossa – muista nämä vinkit, niin saat satojen eurojen hyödyn

      Tilaajille
    3. 3

      ”He ovat tulleet tänne katteettomien lupausten perusteella” – Suomi houkuttelee tutkijoita ja maksaa heidän koulutuksestaan miljoonia, muttei osaa pitää heistä kiinni

    4. 4

      Uusperheissä muutetaan liian nopeasti yhteen, sanoo asian­tuntija – HS etsi neuvot yleisimpiin uusperheiden ongelma­tilanteisiin

      Tilaajille
    5. 5

      Tosi miesten viimeinen taisto: Se pieni ero jyllää politiikassa, mutta ei ehkä kauan

    6. 6

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rock­maailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    7. 7

      Oulun seksuaali­rikoksesta syytetty peitti kasvonsa huivilla – ensimmäinen oikeus­käsittely laajassa vyyhdissä alkoi

    8. 8

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    9. 9

      Uudet kansanedustajat aloittavat tänään työnsä – Näin kokoomus­konkari Ben Zyskowicz neuvoo taloon tullutta puoluetoveriaan

    10. 10

      Löysitkö tällaisen kiven? Arvokkaista mineraaleista halutaan nyt havaintoja, ja näyte voi johtaa kaivoksen syntymiseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    2. 2

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    3. 3

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rock­maailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    4. 4

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    5. 5

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    6. 6

      Sri Lankan pommi-iskuissa kuoli ainakin 310 ihmistä, hallituksen mukaan taustalla saattoi olla ”ulkomainen verkosto”

    7. 7

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    8. 8

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    9. 9

      ”Epämiellyttäviä tapauksia on ollut” – Kristina, 22, myy nettiseksiä suomalaistenkin suosimalla sivustolla

      Tilaajille
    10. 10

      Poliisi on löytänyt jälkiä ja verta melumuurin väliin kiilatusta autosta, joten pääsiäisen merkillisin liikenneonnettomuus voidaan vielä ratkaista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    3. 3

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    4. 4

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    5. 5

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    6. 6

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    7. 7

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    8. 8

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    9. 9

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    10. 10

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    11. Näytä lisää