Politiikka

Tuleva hallitus edistää kolmea nopeaa juna­yhteyttä – HS selvitti, miten suur­hankkeet vaikuttaisivat matkustajiin

Hallitusneuvotteluissa suunnittelurahaa ovat saamassa ainakin nopeat yhteydet Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja itäiseen Suomeen.

Tuleva hallitus aikoo edistää ainakin kolmea uutta nopeaa junarataa, kertoi HS torstaina. Etenemässä ovat nopeat yhteydet Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Itä-Suomeen, mahdollisesti Kouvolaan.

Kyse on erittäin isoista hankkeista, joiden yhteiskustannus olisi tämänhetkisten laskelmien mukaan noin yhdeksän miljardia euroa. Tällaisia rahoja ei hallitusneuvotteluissa luvata eikä yhdenkään hankkeen toteutuminen ole vielä läheskään varmaa.

Sen sijaan puolueet ovat osoittamassa kolmen suurhankkeen suunnitteluun alustavasti pari sataa miljoonaa euroa. Tätä voi pitää merkkinä siitä, että niiden toteutuminen on askeleen lähempänä.

HS kävi läpi tämänhetkisten tietojen pohjalta, mitä uudet nopeat junayhteydet tarkoittaisivat matkustajille. Suunnitelmat ja arviot voivat vielä muuttua suuresti, sillä mitään rakentamispäätöksiä ei ole vielä tehty.

Kolmen artikkelissa esiteltävän hankkeen lisäksi hallitusneuvotteluissa keskustellaan myös ainakin Helsinkiin pitkään suunnitellun Pisararadan kohtalosta.


Turun tunnin juna

Jos nopea junayhteys länteen toteutuu, voi Helsingin ja Turun välin taittaa aikaisintaan kymmenisen vuoden päästä tunnissa – tai ei aivan.

Nimestä huolimatta matka Helsingin keskustasta Turun keskustaan veisi arvioiden mukaan vähimmillään noin tunnin ja 13 minuuttia. Se on puoli tuntia vähemmän kuin nykyisellä Pendolino-yhteydellä kestää.

Matka-aikaa typistäisi muun muassa Espoon ja Salon välille rakennettava oikorata, joka lyhentäisi matkaa 40 kilometriä. Nykyinen niin sanottu rantarata kiertää etelästä Karjaan kautta.

Uusi nopein juna Helsingistä Turkuun pysähtyisi matkalla ainoastaan Helsingin Pasilassa ja Turun Kupittaalla.

Uutta reittiä hyödyntäisivät silti muutkin junat, jotka pysähtyisivät usealla asemalla.

Toiseksi nopein juna voisi suunnitelmien mukaan pysähtyä matkalla Pasilan ja Kupittaan lisäksi Espoon Leppävaarassa, Lohjalla tai Vihdissä ja Salossa. Näiden pysähdysten kanssa matka kestäisi tunnin ja 26 minuuttia, kun nykyinen Intercity-yhteys Helsingistä Turkuun vie tunnin ja 58 minuuttia.

Lisäksi Helsingin ja Lohjan välillä voisi uuden raideyhteyden ansiosta alkaa liikennöidä lähijunia.

Karjaan kautta kiertävällä rantaradalla jatkaisi nykyinen lähijunaliikenne.

Turun ja Helsingin väliä kulkee nykyisin päivittäin 3 000 työmatkalaista. Nopean yhteyden arvioidaan lisäävän pendelöintiä reilulla viidenneksellä eli 7 000–8 000 työntekijällä vuodessa.


Suomi-rata Tampereelle

Kohti pohjoista suuntautuva ratahanke on kaikista esillä olevista kallein. Sen tavoitteena on muun muassa lyhentää Helsingin ja Tampereen välisen junamatkan kestoa nykyisestä reilusta puolestatoista tunnista noin tuntiin.

Niin sanottu Suomi-rata-hanke koostuisi alkuvaiheessa kahdesta pääelementistä: Tampereen ja Riihimäen välisen osuuden kehittämisestä ja uudesta Lentoradasta.

Lentorata olisi tunneli, joka kulkisi Pasilasta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja sieltä Keravalle. Keravan pohjoispuolella rata yhdistyisi muuhun kaukojunaliikenteeseen, joten junamatkustaminen lentoasemalle nopeutuisi kaikkialta Suomesta.

Lentorata lyhentäisi Uudenmaan liiton teettämän selvityksen mukaan matka-aikaa Helsingin keskustasta lentoasemalle 15 minuutilla. Pohjoisesta kaukojunilla matkustavien matka-aika puolestaan lyhenisi 15–20 minuuttia.

Arviot perustuvat tilanteeseen, jossa kaukojunaliikenne siirtyisi lähtökohtaisesti Lentoradalle eli kaukojunat eivät enää kulkisi Tikkurilan kautta. Lähijunaliikenne Tikkurilaan jatkuisi ennallaan.

Suomi-radan suunnitelmat eivät ole vielä yhtä pitkällä kuin Turun radan vastaavat, ja yksityiskohdat ovat hämärän peitossa. On esimerkiksi yhä päättämättä, tulisiko Tampereen ja Riihimäen välille lisäraiteita nykyiselle reitille vai kokonaan uusi oikorata.

Pelkkä lisäraiteiden rakentaminen ei nopeuttaisi yhteyttä niin paljon, että matka Helsingistä Tampereelle lyhenisi tuntiin. Toisaalta oikoradan rakentaminen maksaisi enemmän, eivätkä junat välttämättä voisi kulkea kaikkien nykyisten asemien kautta.

Suomi-rata-hankkeiden aikataulusta on toistaiseksi mahdotonta sanoa juuri mitään. Täysin valmista tuskin tulee vielä 2020-luvulla.


Itärata

Myös itään kulkevien nopeampien yhteyksien rakentamista on pohdittu pitkään. Huhtikuussa valmistui selvitys niin sanotusta Itäradasta, joka kulkisi Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan. Uusi yhteys mahdollistaisi samalla lyhyemmän matka-ajan Helsingistä Pietariin.

Itäradan lähtöpisteenä selvitetyssä vaihtoehdossa olisi edellä mainittu Lentorata. Itärata erkanisi Lentoradasta Keravan pohjoispuolella toiselle uudelle, pääosin maan päällä kulkevalle 106 kilometrin mittaiselle radalle.

Matka Helsingistä Kouvolaan lyhenisi nykyisestä 27 kilometriä, mikä tarkoittaa nykyisillä maksiminopeuksilla 13:a minuuttia. Pietariin pääsisi 9 minuuttia nopeammin.

Väyläviraston teettämän selvityksen mukaan matkustajamäärät Helsingin ja Kouvolan välillä kasvaisivat nopeamman yhteyden ansiosta noin kymmenyksellä. Helsingin työssäkäyntialue ei silti kasvaisi, sillä se ylettyy jo nykyisin Kouvolaan.

Eniten nopeutuisi matkustaminen Helsingistä Porvooseen, josta tulisi uuden radan ainoa välipysäkki. Matka-aika junalla olisi 33 minuuttia, kun nykyisin bussimatka vie noin tunnin.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä totesi huhtikuussa, että Itäradan kustannuksiin nähden matka-ajat lyhenisivät ”maltillisesti” eikä ”hanke olisi tällä hetkellä käytettävissä olevan tiedon mukaan kokonaistaloudellisesti kannattava”.

Laskelmissa Itäradan on oletettu valmistuvan vuonna 2030, mutta todellinen aikataulu selviää vasta myöhemmin.

Esillä on selvityksissä ollut myös muita vaihtoehtoja kuin Kouvolaan kulkeva rata. Nopea yhteys voisi kulkea myös esimerkiksi Porvoon ja Kotkan kautta Luumäelle.

Oikaisu kello 9.45: Turun ja Helsingin väliä kulkee nykyisin päivittäin 3 000 työmatkalaista eikä 30 000, kuten jutussa aiemmin virheellisesti luki.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Peukaloitu video Trumpin vastustajasta kuohuttaa Yhdysvalloissa – ”Tästä ei ole enää paluuta”, professori varoittaa manipulaatioista

    2. 2

      Leijonat sai kiekon jo Venäjän maaliviivalle, mutta Kaapo Kakko ei ehtinyt sutia sitä verkkoon, yhä 0–0, HS seuraa hetki hetkeltä jääkiekon MM-välierää

    3. 3

      Helsingissä uskontoni on asia, jota on turvallista pilkata

    4. 4

      Ruotsin kruunu heikkenee heikkenemistään, ja nyt kärsivällisyys on loppu myös Ruotsin suurimmilta yrityksiltä – ”Olemme maalanneet itsemme nurkkaan”

    5. 5

      Intialaisia it-ammattilaisia lähetetään Suomeen halpa­työvoimaksi: Näin heitä kohdellaan täällä

      Tilaajille
    6. 6

      Saksan juutalaisia varoitettiin kipan käytöstä

    7. 7

      Tutkijat selvittivät, mitkä koirarodut purevat ihmisiä eniten

    8. 8

      Entä jos etelänlomalle voisikin matkustaa junalla? Ruotsalaiset matkatoimistot ovat jo haistaneet markkinaraon

    9. 9

      Joukko Isisin kalifaattiin lähteneitä suomalais­naisia joutui vanki­leirille Syyriassa, ja nyt HS kertoo, keitä he ovat

      Tilaajille
    10. 10

      Suursuosioon noussut curly girl -pesumenetelmä lupaa tehdä hiuksista silminnähden kiharammat – Kemisti kertoo, mitä metodissa kartettavat aineet tekevät hiuksille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Luulin, että Suomi on oikeusvaltio”, sanoo Isisin kalifaattiin lähteneen ja nyt Syyriassa vankileirillä olevan suomalaisnaisen äiti

    2. 2

      Tutkijat selvittivät, mitkä koirarodut purevat ihmisiä eniten

    3. 3

      Suursuosioon noussut curly girl -pesumenetelmä lupaa tehdä hiuksista silminnähden kiharammat – Kemisti kertoo, mitä metodissa kartettavat aineet tekevät hiuksille

    4. 4

      Joukko Isisin kalifaattiin lähteneitä suomalais­naisia joutui vanki­leirille Syyriassa, ja nyt HS kertoo, keitä he ovat

      Tilaajille
    5. 5

      Helsingissä uskontoni on asia, jota on turvallista pilkata

    6. 6

      Intialaisia it-ammattilaisia lähetetään Suomeen halpa­työvoimaksi: Näin heitä kohdellaan täällä

      Tilaajille
    7. 7

      Metalliromun seasta löytyi säteilevä laite – Säteilyturvakeskuskaan ei tiedä, mikä se on

    8. 8

      Ruotsin kruunu heikkenee heikkenemistään, ja nyt kärsivällisyys on loppu myös Ruotsin suurimmilta yrityksiltä – ”Olemme maalanneet itsemme nurkkaan”

    9. 9

      Kommentti: Rinne heitti Heinäluoman bussin alle komissaarikisassa – Mutta paljastiko yksi sana saman kohtalon Urpilaiselle?

    10. 10

      Ystävyyden majatalon kyltti ihmetyttää Turun moottoritiellä: Majatalossa asuu joukko ”toipujia” ja vanha hippi, jonka mielestä on luonnotonta asua yksin

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    5. 5

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    6. 6

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    7. 7

      ”En usein kerro tarinaani, se tuntuu liian raskaalta” – HS:n erikoisartikkeli vie EU:n etelärajalle, missä koveneva maahanmuuttopolitiikka ajaa ihmisiä kadulle ja kateisiin

      Tilaajille
    8. 8

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    9. 9

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    10. 10

      Gordon Ramsay oli oikeasti vielä pahempi kuin televisiossa, ja iltaisin Helena Puolakka itki itsensä uneen – Nyt Suomen menestynein kokki johtaa ravintolaklassikkoa aivan eri tyylillä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää