Politiikka

Eduskunta keskeytti täys­istunnon, sillä kevyt­autolaista syntyi erimielisyyttä – toinen täysistunto pidettiin samana päivänä

Sdp:n Suna Kymäläinen: ”Emme voi mennä riskillä päin seiniä.”

Eduskunnassa nähtiin keskiviikkona erikoinen täysistunnon keskeytys ja ”pöytäämisnäytelmä”.

Lähetekeskustelussa oli hallituksen esitys lykätä kevytautoja koskevien lakien voimaantuloa vuodella EU:lta elokuussa tulleen tyrmäyksen takia. Lakeja on määrä korjata niin, että ne vastaavat EU:n ajokorttidirektiiviä.

Eduskunta päätyi äänestämään siitä, käsitelläänkö kevytautolakien voimaantulon lykkäystä uudessa täysistunnossa vielä keskiviikkona vai vasta 16. lokakuuta.

Hallituspuolueiden kannattama aikaisempi vaihtoehto voitti. Pöydälle panossa oli kyseessä hallituksen taktinen veto, jolla se halusi varmistaa, että lakien lykkäys ja korjaus nyt etenevät ripeästi.

Äänin 78–54 enemmistön sai kansanedustaja Suna Kymäläisen (sd) esitys, jonka mukaan asiaa käsitellään uudelleen heti keskiviikkona. Poissa oli 67 edustajaa. Kymäläisen esitystä kannatti hallituspuolue vihreitten Satu Hassi.

Yllättävä täysistunnon keskeytys ennen äänestystä johtui erimielisyydestä, milloin ja miten kiireellisesti lakien lykkäystä tulisi käsitellä.

Osittain syynä istunnon keskeytykseen oli se, että asiasta vastaava liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) ei ollut istunnossa paikalla. Hän on mukana tasavallan presidentin Sauli Niinistön työvierailulla Washingtonissa.

Sdp:n Kymäläinen muistutti, että Marinilla on hyvä syy poissaololleen, kun ensimmäisen puheenvuoron pitänyt oppositiopuolue kokoomuksen Timo Heinonen oli ministerin poissaoloa paheksunut.

Heinosen mukaan EU:n huomautuksista ei tulisi välittää, kun taas Kymäläisen mukaan ne on syytä ottaa vakavasti eli korjata kevytautolakia, vaikka se jo viime vuonna hyväksyttiin eduskunnan suurella enemmistöllä.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa johtava Kymäläinen esitti, että lakien lykkäys jätettäisiin tässä istunnossa pöydälle ja siirrettäisiin saman päivän uuteen täysistuntoon.

Pöydällepanoa kannatti kokoomuksen Ilkka Kanerva, mutta toisaalta hän piti tärkeänä, että asianomainen ministeri olisi paikalla.

Oppositiopuolue perussuomalaisten Leena Meri ei ymmärtänyt, mitä hyötyä pöydällepanosta ja uudesta käsittelystä samana päivänä olisi. Hänen mielestään parempi ajankohta uudelle täysistuntokäsittelylle olisi 16. lokakuuta.

Kokoomuksen Kalle Jokinen oli Kanervan kanssa samaa mieltä siitä, että asianomaisen ministerin olisi syytä olla paikalla, kun asiaa käsitellään.

Meren ehdotus uudesta lähetekeskustelusta vasta 16. lokakuuta sai kannatusta kokoomuksen Heinoselta. Muita esityksiä ei tehty.

Mutta mitä järkeä oli moisessa pöytäämisnäytelmässä?

Suna Kymäläinen myöntää, että asian pöytäämisessä päivällä oli kyseessä hallituksen taktinen veto. Sillä haluttiin varmistaa, että laki myös ehditään korjata EU:n toivomaan muotoon ja siten vältytään mahdollisilta sanktioilta.

”Emme voi mennä riskillä päin seiniä”, Kymäläinen kuvasi HS:lle vaihtoehtoa, jossa EU:n huomautuksista ei olisi piitattu.

Kymäläisen mukaan eduskunnassa kiersi etukäteen huhuja, joiden mukaan oppositio aikoo esittää kevytautolakien lykkäyksen pöytäämistä niin myöhään syksyyn, että alkuperäinen laki ehtisi tulla voimaan marraskuun alussa.

”Uusi täysistunnon ajankohta 16. lokakuuta olisi ollut vastuuton, sillä muutoksia ei olisi ehditty enää käsitellä”, Kymäläinen sanoo.

”Silloin olisimme joutuneet oikeudettomaan tilaan”, Kymäläinen sanoo.

”Ja kun asian voi pöydätä vain kerran, päätimme ehtiä ensin”, Kymäläinen perustelee operaatiota, jonka päämäärä oli se, että lakeja pystytään muuttamaan nopeasti ja vastuullisesti.

Lähetekeskustelu jatkui keskiviikkona tauon jälkeen, mutta istuntosalin rivit olivat illansuussa jo harvenneet. Keskustelussa puhuttiin niin mopo- kuin kevytautoista.

”Mopoautolobbareiden kostoksi” kevytautojen kohtaamaa vastustusta kutsui hallituspuolue keskustan Mikko Savola. Mopoautoja hän kutsui peltikoteloiksi. Savolan mukaan ajokortti-iän alentaminen ratkaisisi monta pulmaa.

Kokoomuksen Heinonen vetosi vielä keskustalaisiin, että maaseudun nuoret saisivat kevytautonsa, kun ”hallituksessa vihreät näyttävän heiluttavan tahtipuikkoa”.

Keskiviikon istunnossa vihreitten Hassi esittikin epäilyjä kevytautojen turvallisuudesta.

Heinonen puolestaan esitti, että eduskunta pyytäisi lakien lykkäämisestä perustuslakivaliokunnan lausunnon.

Edustajien kysymyksiin vastaamassa oli pari ministeriä.

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen (sd) sanoi, että lakien voimaantuloa on siirrettävä, jotta ne saataisiin korjattua EU:n ajokorttidirektiivin mukaisiksi. Komissiolle on jo tehty asiasta useita kanteluita, mikä lisää riskiä, että rikkomismenettely seuraisi, jos alkuperäinen laki tulisi voimaan jo marraskuussa.

Tuppuraisen mukaan keskusteluyhteys komissioon on jo olemassa.

Työministeri Timo Harakka (sd) puolsi niinikään lakien korjausta muun muassa oikeuskanslerin kannan takia. Harakka kuitenkin harmitteli, että jotkut nuoret ovat jo ehtineet suorittaa turhaan kortin kevytautoja varten. Toisaalta kevytautokaupat on Harakan mukaan tehty ehdollisina.

Keskustelua kevytautoista käytiin eduskunnassa iltaseitsemään asti.

Marin kertoi jo syyskuun alussa, että kevytautoja koskevaa lainsäädäntöä pyritään korjaamaan, ja sen voimaantuloa lykätään vuodella.

Lainsäädännön oli tarkoitus tulla alun perin voimaan jo tämän vuoden marraskuun alussa. Kevytautojen oli määrä korvata turvattomiksi ja heppoisiksi koetut mopoautot.

Marin sanoi tuolloin, ettei ole tosin takeita siitä, että lainsäädäntöä saataisiin lisäajan kuluessakaan korjattua EU-säädösten mukaiseksi, jolloin hallitus voi joutua esittämään sen kumoamista myöhemmin.

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu enintään 60 kilometriin tunnissa.

Alun perin oli tarkoitus, että niillä voisivat ajaa yli 15-vuotiaat.

Keskustelu mopoautojen turvallisuudesta heräsi Sastamalassa vuonna 2017 tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Onnettomuudessa kuoli kaksi mopoauton kyydissä ollutta nuorta.

Lainsäädännön korjaustarpeen taustalla on EU:n komissiolta Suomen kevytautoille elokuussa tullut tyrmäys ajokorttidirektiivin vastaisuuden takia.

Komissio katsoi, että traktorien kanssa samaan ajoneuvoluokkaan suunnitellut kevytautot eivät täyttäisi traktorikortin vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Ne eivät vastaisi myöskään mopoautoja koskevia vaatimuksia, eivätkä siten sopisi mopoautokortilla ajettaviksi.

”Onhan näitä muikkareita tullut EU:sta aiemminkin, eikä niiden edessä ole sätkitty, kuten nyt sätkitään”, huomautti keskiviikon ensimmäisessä täysistunnossa ensimmäisen puheenvuoron pitänyt kokoomuksen Timo Heinonen.

Heinonen puolusti voimakkaasti turvallisina pitämiään kevytautoja, ja toivoi, että vastuullisuus ja nuorten liikenneturvallisuus voittavat tässä asiassa.

Kansanedustaja Jukka Kopra (kok) kutsuisi kevytautoja mieluummin nuorisoautoiksi ja muistutti, että eduskunta hyväksyi aikoinaan kevytautot 167 äänen enemmistöllä. Hylkäämisen puolella oli vain 12.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Postin työkiistassa ei ratkaisua, työntekijäpuoli hylkäsi sovintoesityksen

    2. 2

      Ay-liike suuttui työnantajaliittojen heikennys­esityksistä, jotka ovat kirjoitus­virheitä myöten samanlaisia – Näin EK vastaa

    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      Marie Kondo kehitti tavaroista luopumiseen kannustavan konmarittamisen, nyt hän myy tavaraa omassa verkkokaupassa

    5. 5

      Alfa-tv nousi otsikoihin kun se hermostui ohjelmansa trans-vieraasta – katsoimme kanavaa viikon putkeen, ja tältä se näytti

    6. 6

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    7. 7

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    8. 8

      Mitä jos jättää auton huoltamatta, tankkaa väärää polttoainetta tai ajaa kytkin pohjassa? Autoiluun liittyy kysymyksiä, joita et ehkä kehtaa kysyä – kokosimme vastauksia

    9. 9

      ”Etsivä Antell ampui minua”, poliisi Uuno Lähde sai kirjoitettua tupakkilaatikon kanteen – Kymmenet poliisit ovat saaneet surmansa Helsingin kaduilla

    10. 10

      John Irvingin teos käsittelee seksuaalisuutta ja uskontoa niin rajusti, että se on yhä kielletty joissakin kouluissa – Taustalla on kirjailijan nuoruuden trauma

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    2. 2

      Suomi mainittu! BBC kirjoitti sympaattisen jutun suomalaisesta ”kuolevasta kaupungista”, jossa on asiat niin huonosti että se on jo hienoa

    3. 3

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    4. 4

      Laulaja Whitney Houstonin pitkäaikainen avustaja vahvistaa vuosikymmenten huhut: ”Olimme rakastavaisia”

    5. 5

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    6. 6

      Nesteiden pakkaaminen muovipusseihin loppuu Helsinki-Vantaalla luultavasti jo lähitulevaisuudessa

    7. 7

      John Irvingin teos käsittelee seksuaalisuutta ja uskontoa niin rajusti, että se on yhä kielletty joissakin kouluissa – Taustalla on kirjailijan nuoruuden trauma

      Tilaajille
    8. 8

      Vantaalle rakennettiin jalkakäytävä, joka on kymmeniä senttejä talojen pihoja korkeammalla: ”En tiedä, miten sitä ei ole huomattu”

    9. 9

      Valtakunnan­sovittelija neuvotteli maanantai-illan sovinto­esityksestä Postin työriitaan, tukilakot uhkaavat laajeta lentokentille ja pää­kaupunki­seudun liikenteeseen

    10. 10

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Kaikkien aikojen kovin suomalaisbiisi täyttää 20 vuotta ja siksi radiokanava soittaa vuorokauden pelkästään sitä

    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Emma Watson kuvaili elämäntilannettaan ja keksi käsitteen, jota koko internet on kaivannut mutta jota ei ole suomennettu – sinkkuuden käsite on yhä kapea

    5. 5

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    10. 10

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    11. Näytä lisää