Politiikka

Taloustieteilijät ehdottavat bensalle ja dieselille myyntilupia: ”Suuri huuto tästä varmaan tulee”

Päästökauppaa muistuttava järjestelmä olisi kustannustehokkain ja varmin keino saada tieliikenteen päästöt kuriin, Aalto-yliopiston taloustieteilijät katsovat. Liikenne- ja viestintäministeriö tilasi heiltä raportin.

Kun suomalaisen tieliikenteen päästöjä halutaan leikata, valtion kirstulle halvin ja varmin tapa olisi ottaa kiintiöt käyttöön. Tähän johtopäätökseen tulevat Aalto-yliopiston taloustieteilijät, jotka ehdottavat Suomeen polttoaineiden myyntilupa­järjestelmää.

Siinä valtio huutokauppaisi polttoaineen myyntilupia, jotka on sidottu polttoaineen sisältämän hiilen määrään. Esimerkiksi bensiinilitra vapauttaa noin 2,35 kilogrammaa hiilidioksidia. Jakelija voisi myydä bensiinilitran myymiseen oikeuttavalla luvalla enemmän sellaisia polttoaineita, jotka ovat bensiiniä vähäpäästöisempiä.

Kansallinen järjestelmä olisi periaatteessa samankaltainen kuin Euroopan unionin nykyinen päästökauppa. Hiilen kokonaiskiintiö supistuisi vähitellen siten, että Suomi saavuttaisi sekä EU:n että hallituksen asettamat tavoitteet.

Taloustieteilijät ehdottavat uudenlaista järjestelmää raportissaan, jonka tilasi liikenne- ja viestintä­ministeriö. Tarkoituksena oli etsiä tapoja, joilla liikenteen päästöjä voidaan vähentää.

Talous­tieteilijöi­den mukaan polttoaineen myynti­lupien huuto­kaupan etuna on, ettei se aiheuta uusia kustannuksia valtiolle.
Lisäksi päästö­tavoitteen saavutta­minen on varmaa, koska valtio voi itse määritellä kiintiön suuruuden, sanoo taloustieteen professori Matti Liski Aalto-yliopistosta.

Kääntöpuolena on, että polttoaineen loppuhintaa pumpulla olisi mahdoton ennakoida. Se olisi poliittisille toimijoille vaikea pala nieltäväksi. Siksi Liski työtovereineen on katsonut, että myytäville luville on mahdollista asettaa hintakatto.

”Haluamme osoittaa heti alkuun, että hinnan nousua on mahdollista rajata syömättä järjestelmältä pohjaa. Se tekee poliittisen keskustelun asiasta vähän helpommaksi”, Liski sanoo.

”Hintaa rajattaisiin tarjontaa lisäämällä. Jos nousu rajataan tavattoman pieneksi, voi olla, ettei tavoitteeseen päästä. Uskoisin kuitenkin, että esimerkiksi 50 sentin nousu polttoaineen litrahinnassa ohjaisi käyttäytymistä aika tavalla.”

Koska polttoaineoikeuksien hinta eläisi päivittäin, se reagoisi Liskin mukaan myös kysyntäpiikkeihin. Siksi professori ei pidä todennäköisenä, että autot hyytyisivät kesken vuoden, jos vuoden polttoainekiintiö alkaisi huveta vauhdilla. Järjestelmä mahdollistaisi myös keinottelun – ja aktivismin, Liski visioi.

”Tarkoituksena on, että kuka tahansa voisi ostaa oikeuksia. Jos joku haluaa, ettei päästöjä synny, niin ostaa, muttei koskaan käytä lupia.”

Hyvänä puolena tutkijat pitävät järjestelmässä myös sitä, ettei se ota kantaa tulevaisuuden teknologioihin. Valtiolle voi käydä kalliiksi tukea esimerkiksi sähköautoilua, jos viiden vuoden päästä ilmeneekin, että liikkuminen tulevaisuudessa tapahtuu aivan muilla keinoin.

Lisäksi autoilijat ja yritykset saavat itse päättää, mikä on paras tapa sopeutua supistuviin päästöihin.

Myyntioikeuksista puolestaan valtio voisi kerätä mahdollisesti miljarditulot. Ne olisi Liskin mukaan mahdollista suunnata tulonsiirtoina esimerkiksi harvaan asutuille alueille ilman, että kannustimet vähäpäästöisiin ratkaisuihin heikkenisivät.

Raportti luovutetaan liikenne- ja viestintäministeriölle tänään tiistaina. Ministeriö antoi tutki­joille tehtäväksi kartoittaa keinoja kasvihuonepäästöjen leikkaamiseksi tieliikenteessä. Tutkijat päätyivät lopulta ehdottamaan näkemystään siitä, mikä ohjausmekanismi olisi Suomen oloissa tarkoituksenmukaisin.

Tehtävänannon taustalla ovat EU:n vaatimat kasvihuonepäästöjen leikkaukset. EU edellyttää, että Suomi vähentää niin kutsutun taakanjakosektorin päästöjä 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Vertailukohtana on vuosi 2005, josta päästöt ovat jo jonkin verran laskeneet.

Taakanjako­sektori tarkoittaa muun esimerkiksi liikennettä, maataloutta, lämmitystä ja jätehuoltoa, joiden tuottamat kasvihuonekaasut eivät ole EU:n päästökaupan piirissä.

Suurimmat mahdollisuudet päästöleikkauksiin Suomessa löytyvät juuri tieliikenteestä. Se aiheuttaa noin 40 prosenttia taakanjakosektorin ja noin 20 prosenttia kaikista kasvihuonepäästöistä Suomessa.

Antti Rinteen (sd) hallitusohjelmassa on sitouduttu siihen, että tieliikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 vertailutasoon nähden. Tämän lisäksi tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035.

Tieliikenteen päästöistä 54 prosenttia aiheutuu henkilöautoista ja 32 prosenttia kuorma-autoista.

Professori Liski ei usko, että työryhmän raporttia niellään purematta. Hänen mukaansa voi olla vaikea hyväksyä sitä, että tiukkojen päästötavoitteiden toteuttaminen maksaa.

”Suuri huuto tästä varmaan tulee, ’tämä maksaa aivan älyttömästi, kukaan ei voi tietää, kuinka kalliiksi tämä tulee, ja vientiteollisuus, ja Suomi menee taantumaan’. Me olemme vain kertomassa, että nämä tavoitteet on asetettu ja jos niihin halutaan päästä, ne tulevat joka tapauksessa maksamaan. Me yritämme kertoa tavan, joka veisi meidät tavoitteeseen mahdollisimman pienin kustannuksin.”, Liski sanoo.

”Tässähän ollaan luomassa instituutioita. Jos ajatellaan, mitä hyvää Suomella ilmastopolitiikassa on maailmalle vietävänä, vahvuutemme voisi olla osoittaa, minkälaisilla instituutioilla asioita voidaan viedä eteenpäin.”

Oikaisu kello 9.42: Bensiinilitra vapauttaa noin 2,35 kilogrammaa hiilidioksidia, ei hiiltä, kuten artikkelissa virheellisesti väitettiin.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Trump jäi ensi kertaa verekseltään kiinni, sanoo tutkija EU-lähettilään todistuksesta – ”Mies joka näki läheltä, mitä tapahtui, kertoo nyt kaiken”

    2. 2

      Uutissuomalainen: Omistaja­ohjaus­ministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista

    3. 3

      Ajat muuttuvat myös britti­hovissa, ja nyt prinssi Andrew saa nyt mennä

    4. 4

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    5. 5

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    6. 6

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    7. 7

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    8. 8

      EU-lähettiläältä raskas todistus Trumpia vastaan – odotettu kuuleminen murensi republikaanien puolustusta virkarikos­tutkinnassa

    9. 9

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    10. 10

      Suomessa kuolee vähemmän vauvoja kuin missään muualla, syy löytyy rokotuksista: ”Se on ollut melkoinen menestystarina”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    3. 3

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    4. 4

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    5. 5

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    6. 6

      Testissä kymmenen tuhtia amaroneviiniä – Kärkeen kiilasi yksi halvimmista

      Tilaajille
    7. 7

      HS-analyysi: Finanssivalvonta antoi eläkemiljardien hoitajille viimeisen varoituksen

    8. 8

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    9. 9

      HS-analyysi: Macronin kommentti aivo­kuolleesta Natosta sai Merkeliltä ennen­kuulumattoman vastauksen

    10. 10

      Markku Laurila vaihtoi diesel-Volvon ladattavaan hybridiin: nyt hän säästää polttoaineessa satoja euroja kuukaudessa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    5. 5

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    11. Näytä lisää