Politiikka

Sähköautojen lataus­mahdollisuuksia lisäävä laki­luonnos saa kovaa arvostelua lausunnon­antajilta

Lausunnonantajat pelkäävät myös asumisen hinnan nousevan entisestään.

Sähköautojen latausmahdollisuuksien lisäämiseen tähtäävä lakiluonnos on saanut lausuntokierroksella kovaa kritiikkiä. Lausunnonantajat moittivat muun muassa sitä, että ehdotus on tiukempi kuin EU-direktiivi edellyttää. Monet lausunnonantajat ovat sitä mieltä, että EU:n asettamat minimivaatimukset riittäisivät myös Suomessa.

Lausunnonantajat pääosin katsovat, että sähköautojen latauspisteiden määrän lisääminen on tärkeää, mutta he ovat huolissaan muun muassa asumiskustannusten noususta. Latausmahdollisuuksien toivotaan perustuvan enemmän markkinaehtoisuuteen.

Ympäristö- ja ilmasto­ministeri Krista Mikkonen (vihr) sanoo, ettei ole vielä ehtinyt tutustua lausuntoihin, mutta hänen mukaansa hallituksen esitykseen tehdään tarvittaessa korjauksia niiden pohjalta. Mikkonen näkee myönteisenä sen, että palautetta on tullut runsaasti.

”Sitä lähdimme hakemaan”, hän sanoo.

Mikkonen ei osaa vielä sanoa, millaisia mahdollisia muutoksia ehdotukseen tehdään ja ovatko ne niin suuria, että ehdotus laitettaisiin vielä uudelle lausuntokierrokselle. Hän ei osaa kertoa myöskään aivan tarkkaa aikataulua lain etenemisestä.

”Etenemme ripeästi. Varmaan alkuvuodesta tulee lopullisia esityksiä”, hän sanoo.

Lokakuun alussa lausunnolle lähtenyt luonnos on aiheuttanut hampaiden kiristelyä myös hallituksen sisällä. Keskustan kansanedustajat Markus Lohi ja Ari Torniainen lähettivät lokakuussa tiedotteen, jossa he totesivat, että keskusta ei hyväksy lausuntokierroksella olevaa Mikkosen esitystä.

Lohi sanoi tuolloin Helsingin Sanomille, että kyseessä on keskustan eduskuntaryhmän yksimielinen kanta.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen kuitenkin sanoi tiistaina STT:lle, että kyseessä oli Torniaisen ja Lohen tiedote eikä keskustan eduskuntaryhmällä ole asiasta virallista päätöstä.

Lausunnolla olleessa lakiluonnoksessa ehdotetaan, että kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, täytyisi tehdä jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius. Samat vaatimukset koskisivat myös asuinrakennusten pysäköintitaloja. Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle myös mahdollisuus latauspisteeseen, jos asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.

Uusiin tai laajasti korjattaviin ei-asuinrakennuksiin latausvalmius pitäisi asentaa vähintään puoleen pysäköintipaikoista, jos pysäköintipaikkoja on yli kymmenen. Jos pysäköintipaikkoja on yli 20, tulisi latausvalmius asentaa vähintään puoleen pysäköintipaikoista ja latauspiste vähintään 10 prosenttiin paikoista.

Taloyhtiöt voisivat hakea sähköautojen latausjärjestelmiin valtionavustusta tietyin ehdoin. Uudisrakentamista ja laajoja korjauksia koskevat velvoitteet tulisivat sovellettavaksi vuodesta 2021 lähtien.

Latausmahdollisuuksia lisäämällä on tarkoitus nostaa sähköautojen määrää Suomessa. Taustalla on hallituksen tavoite vähintään puolittaa liikenteen päästöt ensi vuosikymmenen loppuun mennessä.

Lokakuussa lähettämässään tiedotteessa Lohi ja Torniainen sanoivat, että lausunnolla olevaan esitykseen sisältyvät kustannusarviot on laskettu reippaasti alakanttiin, aikataulu on liian kireä ja velvoitetta on ylimitoitettu tuntuvasti.

”Ympäristöministeriön esittämät kansalliset lisävaatimukset olisivat kohtuuttomia niin kotitalouksien, yritysten kuin kuntakentänkin kannalta”, he totesivat.

Lausunnonantajien kritiikki oli hyvin samansuuntaista.

”Hallituksen esitys on sähköautojen latauspaikkojen rakentamisvelvoitteen ja sähköautojen latauspaikkavarausten osalta täysin ylimitoitettu eikä ota huomioon kiinteistöjen ja alueiden yksilöllisiä tarpeita”, toteaa muun muassa kiinteistöalan yhteistyöjärjestö Rakli.

Direktiivissä asuinrakennuksia koskevat velvoitteet on rajattu koskemaan vain yli kymmenen pysäköintipaikan asuinrakennuksia.

Kuluttajaliitto on huolissaan siitä, että sähköautojen latausvalmius ja latauspisteet nostavat rakentamisen kustannuksia etenkin peruskorjaushankkeissa ja sitä kautta myös asumisen hintaa.

”Kuluttajaliiton mielestä asumisen hinnan nousu on ongelmallista etenkin pienituloisimmille ihmisille, esimerkiksi eläkeläisille, opiskelijoille ja muille erityisryhmille. Lisäksi on huomioitava se, että usein kustannuksiin joutuvat osallistumaan myös ne asukkaat, jotka eivät käytä yksityisautoa”, Kuluttajaliitto linjaa.

Lausunnonantajat arvostelevat myös sitä, että ehdotetussa lainsäädännössä keskitytään vain yhteen teknologiaan eli sähköautoiluun.

Kaupan liitto otti puolestaan kantaa latauspisteisiin siltä osin kuin laki ei koske asuinrakennuksia.

”Latauspisteiden ylimitoitettu rakentaminen ei lisää sähköautojen määrää Suomessa. Kun latauspisteen rakentaminen perustuu markkinaehtoisuuteen ja todelliseen tarpeeseen, rakennetaan se suhteuttamalla pisteen teho autojen keskimääräiseen pysäköintiaikaan kohteessa”, Kaupan liitto katsoo.

Isännöintiliiton käsityksen mukaan kiristykset direktiiviin edellyttämään tasoon ovat liiallisia, sillä ne muun muassa kohdentavat latauspisteinvestointeja mahdollisesti alueellisesti vääriin paikkoihin ja kasvattavat entisestään asumiskuluja.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      HS pääsi harvinaiselle vierailulle syyrialaiseen vankilaan, jossa pidetään Isisin taistelijoita – ”Meilläkin on oikeuksia”, sanoo ruotsalainen Farhad

      Tilaajille
    2. 2

      Keskustan kansanedustaja vaatii, ettei hallitus tuo ketään al-Holin leiriltä, puheenjohtaja Kulmuni jätti puolueen linjan auki

    3. 3

      Oikeus tuomitsi mieskaksikon törkeästä raiskauksesta vankilaan, raiskasivat naisen vuorotellen

    4. 4

      Miksi Trump joutuu oikeuteen, vaikka lopputulos tiedetään?

    5. 5

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    6. 6

      Laurent Simonsin, 9, piti saada yliopistotutkinto maailman nuorimpana, mutta nyt hän on lopettanut opintonsa valmistumista koskevan kiistan vuoksi

    7. 7

      Ulkoministeriö kiistää Halla-ahon väitteet suomalaisten paluusta al-Holin leiriltä – Halla-aho: ”Tämä ei ole tietenkään mitään vahvistettua tietoa”

    8. 8

      Helsingissä käynnistyy laaja suojateiden uudistus: Valottomia kadunylityspaikkoja poistetaan, hidasteita lisätään

    9. 9

      Kiinalaistutkijat loivat sian ja apinan yhdistelmiä – eläimet kuolivat alle viikossa

    10. 10

      Korinaa, pyörtymisiä, pulauttelua – Yhä useampi koira tarvitsee leikkauksen pystyäkseen hengittämään normaalisti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    2. 2

      Oikeus tuomitsi mieskaksikon törkeästä raiskauksesta vankilaan, raiskasivat naisen vuorotellen

    3. 3

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    4. 4

      Väärä sipsipussi toi pahan mielen: Syntyi Vegaaniskanneri, jonka avulla helsinkiläisäiti osaa väistää ruokiin murskatut kirvat

    5. 5

      Ruotsalaisyhtye Roxetten laulaja Marie Fredriksson on kuollut

    6. 6

      Eronnut nainen alkaa katsella nettipornoa, ja tv:ssä se näyttää sekä hauskalta että seksikkäältä – Kathryn Hahnista tuli keski-ikäisenä miehisen katseen rikkoja

      Tilaajille
    7. 7

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    8. 8

      Helsinki lahjoittaa tasavallan presidentille 2,7 hehtaarin alueen Meilahdesta – kolme rakennusta puretaan

    9. 9

      Miljardin dollarin näppäilyvirhe ajoi yhdysvaltalaisen paikkakunnan talousahdinkoon

    10. 10

      Laurent Simonsin, 9, piti saada yliopistotutkinto maailman nuorimpana, mutta nyt hän on lopettanut opintonsa valmistumista koskevan kiistan vuoksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    3. 3

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    4. 4

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    5. 5

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    8. 8

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    9. 9

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    10. 10

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    11. Näytä lisää