Politiikka

Hallituksen suunnitelma oppi­velvollisuuden laajentamisesta saa verkko­kyselyssä kovaa kritiikkiä

Opetusministeriön kyselyyn vastanneet jakautuivat erittäin kriittisiin, huolestuneisiin ja sovittelevan myönteisiin. Eniten huolestutti ammattikoulun tai lukion maksuttomuus: montako tutkintoa voisi suorittaa ilmaiseksi.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen suurin koulutusta koskeva uudistus eli oppivelvollisuusiän nostaminen 18 vuoteen ja sen ulottaminen toisen asteen opintoihin on saanut kritiikkiä verkkokyselyssä.

Kyselyyn tuli yli tuhat vastausta. Eniten kannanottoja herätti toisen asteen koulutuksen eli ammattikoulun ja lukion maksuttomuus: voiko suorittaa maksutta monta tutkintoa tai yhtä tutkintoa vaikka neljä vuotta, ja voiko hakeutua opiskelemaan kauas kotoa kalliin matkan päähän.

Joulukuussa avoinna olleeseen opetusministeriön kyselyyn vastanneista noin puolet edustavat koulutuksen asiantuntijaorganisaatioita ja puolet ovat yksityisiä ihmisiä. Suurin ryhmä ovat peruskoulussa, ammattikoulussa tai lukiossa työskentelevät.

Vastaajat suhtautuivat oppivelvollisuuden laajentamiseen kolmijakoisesti: erittäin kriittisesti, huolestuneesti tai sovittelevan myönteisesti. Myös vaihtoehtoja oppivelvollisuusiän nostolle esitettiin.

Erityistä huolta ja turhautumista aiheuttivat oppivelvollisuuden laajentumisen mukanaan tuomat uudet koulujen ja kuntien roolit, vastuut, velvollisuudet ja lisärahanmenot sekä nuoren asema.

Kannanotot olivat usein hyvinkin pitkiä ja perusteltuja, sanotaan konsulttiyritys Fountain Parkin kokoamassa yhteenvedossa.

HS kertoi joulukuussa, että oppivelvollisuuden laajentamisen valmistelussa on vielä runsaasti avoimia kysymyksiä. Se käy ilmi viime vuoden lopulla laaditusta suuntaviivaluonnoksesta, johon hallitusohjelman kirjauksia on tarkennettu.

Varsinaisen oppivelvollisuuslain luonnos on määrä saada lausuntokierrokselle jo tänä keväänä. Eduskunta saisi lakiesityksen syksyllä 2020, ja voimaan laki tulisi 2021. Aikataulua on pidetty kiireellisenä.

Verkkokyselystä käy ilmi jo aiemmin esitettyä arvostelua siitä, kuinka pienen marginaaliryhmän ongelmaa yritetään nyt ratkoa järeällä keinolla.

Kriitikoiden mukaan uudistus tulisi kohdistaa koko ikäluokan sijaan vain niihin nuoriin, jotka ovat suurimmassa riskissä jäädä ilman toisen asteen tutkintoa ja keskittyä korjaavien toimenpiteiden sijaan ennaltaehkäisyyn.

Osaamista tulisi kehittää mieluummin jatkuvasti kuin sitomalla se tiettyyn ikään, ja kepin sijaan pitäisi antaa tukea, kriitikot sanovat.

Vastauksissa korostuu myös se, että laki tulisi ottaa käyttöön vasta sitten, kun kaikki sen vaatimat edellytykset on toteutettu muun muassa opiskeluhuollossa, sosiaalitoimessa, työpajoissa, nuorten päihdekuntoutuksessa ja psykiatrisessa hoidossa.

Ennen lain säätämistä tulisi myös ratkaista moniammatillisesti opintojen keskeyttämisen moninaiset syyt, kuten esimerkiksi puutteelliset perustaidot ja -tiedot, opetuksen riittämättömyys tai huono taso, opiskelijan oman osaamisen ja kiinnostuksen puutteet ja elämänhallintaan liittyvät ongelmat.

Monet vastaajat uskovat myös, ettei oppivelvollisuusiän korottaminen poista 16-vuotiaiden syrjäytymistä. Haasteena olisi myös alle ja yli 18-vuotiaiden eriarvoisuus samassa koulutuksessa.

Oppivelvollisuusiän määrittämisessä eniten kannatusta sai vaihtoehto, jossa oppivelvollisuus päättyisi kesäkuun alussa sinä vuonna, jolloin oppivelvollinen täyttää 18 vuotta, koska se olisi selkeä ja tasapuolinen määritelmä.

Sitäkin kannatettiin, että oppivelvollisuus päättyisi vasta toisen asteen tutkinnon suorittamiseen tai se sidottaisiin tietyn opintopistemäärän suorittamiseen, ei täysi-ikäisyyteen.

Vastaajat ihmettelivät myös, miten oppivelvollisuuden täyttymistä käytännössä valvottaisiin: Mitä tehdä, jos 17- vuotias ei vain tule kouluun eikä hän tai huoltaja vastaa mihinkään yhteydenottoyritykseen. Tehdäänkö tutkintapyyntö poliisille?

Oma ryhmänsä ovat myös maahanmuuttajat, jotka eivät ole valmiuksiltaan samalla viivalla.

Hyvänä asiana pidettiin sitä, että oppivelvollisuuden voisi suorittaa myös oppisopimuksella, työpajoissa, kansanopistoissa ja kotoutumissuunnitelmassa.

Kysymyksiä herätti yhä sekin, miten määritellään minimiläsnäolo, jotta oppivelvollisuus täyttyy: riittääkö esimerkiksi lukiossa se, että opiskelija käy välillä yhtä kurssia ja on samalla töissä.

Sekin arvelutti, että säilyykö ammatillisessa koulutuksessa oikeus poistaa koulusta ja myös erottaa häiritsevästi käyttäytyvät ja muiden opiskelijoiden opiskelua haittaavat oppivelvolliset.

Verkkokyselyn kritiikin voisi tiivistää niin, ettei oppivelvollisuuden laajentaminen poista nuorten opintoihin liittyviä motivaatio-ongelmia, ehkäise opintojen keskeyttämistä eikä takaa kaikille toisen asteen tutkintoa.

Osa arvioi myös, että uusi uudistus romuttaisi ammatilliseen koulutukseen jo tehdyn uudistuksen, joka korosti yksilöllisiä opintopolkuja ja joustavaa suoritusrytmiä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Koronavirus on jo levinnyt Pohjois-Koreaan, kertovat lähteet: Epidemia suljetussa valtiossa voisi olla tuhoisa

    2. 2

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    3. 3

      Michelin-opas tunnetaan tähdistä, mutta se palkitsee myös hyvän hinta-laatusuhteen paikkoja: nämä suomalaisravintolat pääsivät listalle

    4. 4

      Vakuutus ei välttämättä korvaa Tampereella romahtavaa asuintaloa, joka asetettiin tänään asumiskieltoon

    5. 5

      Sähköautojen hintojen on pakko tulla alas, ja nyt tiedetään, miten se onnistuu – parin vuoden päästä sähköauton voi saada 12 000 eurolla

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    3. 3

      Image: Sibelius-Akatemiassa seksuaalista häirintää, nöyryyttämistä sekä opettajien ja opiskelijoiden välisiä suhteita

    4. 4

      Syöpäpotilaille ruokavalio­hoitoa antanut lääkäri Antti Heikkilä sai varoituksen

    5. 5

      Moni säilyttää vihanneksia ja hedelmiä väärin, ja se voi johtaa turhaan hävikkiin – asiantuntija kertoo helpot korjausliikkeet

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    5. 5

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    6. Näytä lisää