Merenkulkuala sai työehtosopimukset - Politiikka | HS.fi
Politiikka

Merenkulkuala sai työehtosopimukset

Palkat nousevat tänä ja ensi vuonna yhteensä 3,6 prosenttia. Viimeisen sopimusvuoden palkoista käydään neuvottelut myöhemmin erikseen.

Finnlinesin Finnmaid-alusta lastattiin Vuosaaren satamassa joulukuussa. Kuva: Kimmo Räisänen

Julkaistu: 12.2. 15:18, Päivitetty 12.2. 17:33

Merenkulkualan työntekijät ovat saaneet uudet työehtosopimukset. Työmarkkinajärjestöt hyväksyivät merenkulun ulkomaanliikenteen pääsopimuksen, pientonnistoaluksia koskevan työehtosopimuksen ja jäänmurtajien työehtosopimuksien palkankorotuksia koskevan neuvottelutuloksen, Suomen Varustamot tiedotti keskiviikkona.

Merenkulun palkkoja korotetaan maaliskuun alusta alkaen 1,65 prosenttia ja euromääräisiä lisiä saman verran. Sopimuskausi on vuoden pituinen.

Myös auto- ja kuljetusalalle on saatu työehtosopimukset.

Alan viisi työehtosopimusta saivat viimeisen silauksen maanantaina, kun Autoliikenteen työnantajaliiton ATL:n hallinto hyväksyi auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n kanssa saavutetut neuvottelutulokset.

Liittojen kesken hierottu ratkaisu on kolmivuotinen, eli se on voimassa tammikuuhun 2023 asti. Hyväksytyt työehtosopimukset koskevat kuorma-auto- ja linja-autohenkilökuntaa sekä terminaalien, huoltokorjaamojen sekä linja-autoasemien työntekijöitä. Niiden piirissä on noin 36 000 auto- ja kuljetusalan työntekijää.

Sopimuksen mukaan palkkoja korotetaan yhteensä 1,45 prosenttia tänä vuonna ja 2,15 prosenttia vuonna 2021. Vuoden 2022 palkkaratkaisusta osapuolet neuvottelevat myöhemmin erikseen.

Julkisuudessa paljon esillä olleet niin sanotut kiky-tunnit eivät autoalan neuvottelupöydässä hiertäneet, sillä AKT jättäytyi vuoden 2016 kilpailukykysopimuksen ulkopuolelle.

Tukilakko hyydytti matkantekoa pääkaupunkiseudulla