Mitä Uudenmaan sulkeminen käytännössä tarkoittaisi? HS listaa asioita, jotka tiedetään ja jotka ovat vielä päättämättä - Politiikka | HS.fi
Politiikka|Rajoitukset

Mitä Uudenmaan sulkeminen käytännössä tarkoittaisi? HS listaa asioita, jotka tiedetään ja jotka ovat vielä päättämättä

Koko Uudenmaan sijaan eristäminen saattaa koskea pienempää aluetta kuten pääkaupunkiseutua.

Kanta-Hämeen ja Uudenmaan välinen raja Riihimäellä sunnuntaina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Julkaistu: 24.3. 17:57, Päivitetty 25.3. 6:37

Hallitus etsii ja valmistelee keinoja eristää Uusimaa ja muu Suomi toisistaan koronaviruksen takia. Asiaa ei ole vielä päätetty. Hallitus ja ministeriöt jatkavat rajoitusten valmistelua, ja hallitus kokoontuu neuvotteluun keskiviikkona kello 18, kertoi valtioneuvosto Twitterissä.

Kysymyksiä on paljon, ja suurin osa niistä on vielä avoimia ja vailla vastausta. HS käy läpi, mitä Uudenmaan sulkemisesta nyt tiedetään.

Miksi Uusimaa halutaan sulkea?

Valtaosa tiedetyistä koronavirustartunnoista on Uudellamaalla. Noin 65 prosenttia todetuista tartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

Muualla maassa tartuntoja on huomattavasti vähemmän. Esimerkiksi Kainuussa ei ole yhtään varmistettua koronatapausta, ja esimerkiksi Kymenlaaksossa ja Itä-Savossa on molemmissa yksi varmistettu sairastunut.

Uudenmaan eristämisellä yritetään estää, etteivät Uudenmaan tautiketjut ala levitä muualle Suomeen.

Näin yritetään vähentää tautitapauksia ja myös koronakuolemia. Sekin jo auttaisi, jos koronavirus etenisi eri tahtiin eri puolilla Suomea. Silloin terveydenhuollon henkilökuntaa ja tarvikkeita voitaisiin tarvittaessa siirtää sinne, missä tarve on suurin.

Mihin eristysraja käytännössä vedettäisiin?

Tätä ei vielä tiedetä. Yksi vaihtoehto on Uudenmaan maakuntaraja, mutta myös muita rajauksia voidaan tehdä. Jos suljettaisiin pienempi alue – esimerkiksi pääkaupunkiseutu – sulkua olisi helpompi valvoa.

HS:n reaaliaikaisesti päivittyvä grafiikka seuraa, miten liikenne etenee Uudenmaan rajoilla normaaliin verrattuna. Juttu jatkuu grafiikan jälkeen.

Kuka sulkua valvoisi?

Todennäköisesti poliisi.

Milloin eristys tulisi voimaan?

Aikaisintaan sulku on mahdollista, ainakin teoriassa, saada alkamaan perjantaina. Tämä tieto perustuu oppositiopuolue kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon kuulemaan ja kertomaan aikatauluun, lisäksi HS:n virkamieslähteet vahvistavat, että laki on mahdollista saada voimaan perjantaihin mennessä. Lopullisesta aikataulusta ei kuitenkaan ole tietoa.

Kuinka kauan Uudenmaan eristäminen kestäisi?

Tätä ei vielä tiedetä. Hallitus luultavasti esittäisi sulkua tietyksi määräajaksi kerrallaan, ja tarvittaessa aikaa voitaisiin pidentää. Yli kolmea kuukautta rajoitusta ei kuitenkaan voida käyttää.

Liikkumisrajoituksen sovellettaisiin todennäköisesti valmiuslain pykälää 118, ja sen mukaan liikkumista tietyllä alueella voidaan poikkeusoloissa ja terveyssyistä rajoittaa enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan.

Mitä jos käy töissä eri puolella eristysrajaa kuin missä asuu?

Kaikkea liikennettä ei todennäköisesti estetä. Luultavasti rajan saisi ylittää perustellusta syystä, ja työssäkäynti voitaisiin määritellä tällaiseksi perustelluksi syyksi.

Tästä syystä teitä ei voida laittaa kokonaan poikki, vaan sulkurajalle tarvittaisiin poliiseja tai muita työntekijöitä valvomaan, että rajan yli liikkuu ihmisiä vain hyvästä syystä.

Tilastokeskuksen mukaan maakuntien välistä työmatkaliikennettä on eniten juuri Uudellamaalla. Vuonna 2017 noin 50 000 työntekijää pendelöi Uudellemaalle, ja yli 20 000 sieltä muualle. Tärkeä työssäkäyntiliikenne siis voidaan sallia mutta katkaista muu kulkeminen.

Entä jos lapset jäävät sulun toiselle puolelle?

Työnteon tapaan myös lapset tai muut perhesyyt voidaan määritellä perustelluksi syystä päästä kulkemaan sulkurajan toiselle puolelle. Vielä on kuitenkin täysin auki, millaisia rajauksia hallitus liikkumiseen suunnittelee, ja mikä on toisaalta edes mahdollista.

Entä jos raja erottaa puolisot? Onko silloin väliä, onko avioliitossa vai saako myös mies- tai naisystävää käydä tapaamassa?

Tähän pätee sama kuin lapsiin: vielä ei tiedetä, millaisia rajoituksia hallitus valmistelee tai miten rajoitukset ja poikkeamat sulkuun voidaan käytännössä toteuttaa.

Eroperheissä lasten huoltajuus on yleensä määritelty ja siten tilanne paljon selkeämpi kuin parisuhteissa. Poliisin on rajalla vaikea todeta, kuinka vakavasta ja pitkäaikaisesta ihmissuhteesta on kysymys. Siksi poikkeukset sulun ylittämiseen pyritään todennäköisesti määrittelemään etukäteen ja yksiselitteisesti. Lisäksi saatetaan ajatella, että aikuiset kestävät olla toisistaan paremmin erossa kuin pienet lapset.

Rajoitusten teho myös katoaa, jos lopulta kaikki kulkeminen sopii johonkin poikkeukseen ja perusteltuun syyhyn. Silloin liikkuminen Uudeltamaalta muualle Suomeen ei vähene lainkaan.

On myös mahdollista edetä askel ja kiristys kerrallaan ja tarkkailla, miten linjaukset vaikuttavat.

Kannattaako nyt varmuuden vuoksi lähteä mökille, jos kohta rajan yli ei pääse?

Koronaviruksen takia on suositeltu, että suomalaiset välttäisivät myös kotimaan matkailua. Lisäksi on toivottu, ettei etenkään pienille paikkakunnille matkustettaisi, sillä siellä terveydenhuolto ei välttämättä kestä ylimääräistä kuormitusta.

Näistä syistä mökkimatkat eivät nyt ole toivottavia.

Lisäksi ihminen ottaa silloin itse riskin, ettei välttämättä pääse palaamaan takaisin kotiin, jos sulusta tehdään hyvin tiukka ja ehdoton.

Sulku ei myöskään tule voimaan heti, joten tässä tilanteessa voi olla järkevintä odottaa lisätietoa eikä siirtyillä hätiköidysti.

Vaikka oma mökki voi tuntua eristetyltä paikalta, tarkoittaa mökillä olo yleensä myös paikallisessa ruokakaupassa käyntiä ja muuta liikkumista, jolloin voi pahimmillaan olla itse levittämässä koronaa uusille, hauraammille paikkakunnille.

Koska asiasta tulee lisätietoa?

Hallitus kokoontui tiistaina pohtimaan erilaisten rajoitustoimien kokonaisuutta, mutta illansuussa selvisi, että alun perin tiistai-illalle kaavailtu hallituksen tiedotustilaisuus siirtyi keskiviikolle.

Pääministeri Sanna Marin (sd) ja työministeri Tuula Haatainen (sd) eivät kommentoineet mahdollisia rajoitustoimia tiistaina.

Valtioneuvosto kertoi tiistai-iltana Twitterissä, että rajoitusten valmistelu jatkuu keskiviikkona ja hallitus kokoontuu neuvotteluun kello 18.

Kuka Uudenmaan sulkemisesta päättää?

Asiaa valmistelee ja vie eteenpäin maan hallitus. Asiasta päättää kuitenkin eduskunta. Siksi päätöksenteko ei voi tapahtuva vain viiden hallituspuolueen neuvotteluissa.

Eduskunnassa asiaa joutuu pohtimaan ainakin perustuslakivaliokunta, koska ihmisten liikkumisvapaus on taattu Suomen perustuslaissa.

Onko Uudenmaan sulkeminen varmaa?

Ei vielä. Pääministeri Sanna Marin (sd) on jo todennut, että Uudenmaan eristämiselle on tarve ja päätös on perusteltu. Poliittista tahtoa on myös läpi eduskuntapuolueiden.

Pelkkä tahto ei vielä riitä.

Asian pitää olla myös mahdollista.

Selväksi on käynyt, että liikkumisen rajoittaminen ei ole ihan helppoa.

Se johtuu siitä, että liikkumisvapaus on turvattu maan ylimmässä laissa eli Suomen perustuslaissa. Ja perustuslain mukaan liikkumisvapautta voidaan rajoittaa vain, jos se on välttämätöntä. Pelkkä ”perusteltua” ei siis vielä riitä.

Siksi hallituksen pitää löytää perustelut, joiden mukaan Uudenmaan eristäminen on pakko tehdä.

Lue myös: Oikeustieteilijät: Liikkumisen rajoittaminen on äärikeino

Näin ihmisten liikkumista on rajoitettu maailmalla

Koronaviruksen leviäminen tai sen aiheuttamat huolet ovat tehneet maailmasta uudenlaisen määräysten ja rajoitusten tilkkutäkin. Monessa maassa kansalaisilla on ollut vaikeuksia pysyä perässä siinä, miten ja mitä sääntöjä pitäisi noudattaa ja ovatko ne kenties liioiteltuja vai alimitoitettuja.

Pääministeri Marinin esittämä ajatus siitä, että Uudenmaan alue voitaisiin rajata liikkumiselta suhteessa muuhun Suomeen seuraa tavallaan esimerkiksi Italiassa käytettyä strategiaa, tosin takaperoisesti.

Kun koronavierusepidemia osoitti ensimmäisiä vakavia merkkejä helmikuun loppupuolella, Pohjois-Italiassa määrättiin 11 kaupunkia karanteeniin. Alueella asui noin 50 000 ihmistä.

Karanteenitoimia laajennettiin merkittävästi 8. maaliskuuta koskemaan noin 16 miljoonan ihmisen asuinalueita Pohjois-Italiassa. Heti seuraavana päivänä hallitus päätti lopulta asettaa koko maan karanteeniin. Tarkoitus on ollut estää matkustelu ja siten epidemian leviäminen laajamittaisesti myös maan eteläosiin.

Italia siis laajensi asteittain karanteenitoimia, kun taas Suomi pani valmiuslain poikkeussäännöt koskemaan kerralla koko maata. Uudenmaan alueesta tulisi matkustusrajoitusten seurauksena muuta maata kovempien rajoitusten erillisalue. Hieman samalla tavalla yli 70-vuotiaisiin kohdistuu tiukempia karanteenivaatimuksia kuin heitä nuorempiin suomalaisiin.

Koronavirustaudin alkupisteessä Kiinassa päätettiin 23. tammikuuta ensiksi sulkea Wuhanin 11 miljoonan asukkaan kaupunki, jossa ensimmäiset tartunnat havaittiin. Sen jälkeen rajoitukset alkoivat levitä kuin musteläikkä Kiinan kartalla.

Helmikuun puolivälissä kerrottiin, että jo lähes 800 miljoonaa kiinalaista eli alueilla, jotka olivat jonkinlaisten karanteenitoimien kohteena. Sittemmin karanteeneja on purettu, koska tartuntojen määrä on vähentynyt.

Lukuisat eurooppalaiset maat ovat alkaneet rajoittaa ihmisten liikkumista, mutta käytännöt ovat kirjavia. Esimerkiksi Ranskassa julistettiin ulkonaliikkumiskielto, jota voi rikkoa vain pakottavista syistä, kuten ruokakaupassa käynnin vuoksi.

Espanjassa poliisi on käyttänyt kaiuttimilla varustettuja lennokkeja, joista kuuluva ääni käskee ihmisiä pysymään sisätiloissa. Belgiassa ohjeita jaetaan perinteisemmin poliisiautoihin kytketyistä kaiuttimista.

Joissakin maissa hallintorakenne aiheuttaa lisää sekamelskaa viranomaismääräysten ymmärtämiselle. Näin ovat asiat esimerkiksi Saksassa ja Yhdysvalloissa, jotka ovat liittovaltioita. Niissä osavaltiot päättävät liikkumisen rajoittamisesta. Saksassa ilmoitettiin sunnuntaina, että yli kahden ihmisen kokoontumiset kielletään, kuitenkin perheet ja samassa taloudessa elävät pois lukien.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa karanteenimääräykset ovat laajentuneet aaltoina, usein riippuen siitä, miten vakava epidemia millekin alueella on sattunut. Alkuvaiheessa suurimman iskun otti Washingtonin osavaltio, jossa on virallisesti noin 1 400 tartuntaa ja ainakin 94 kuolintapausta.

Washingtonin osavaltio julisti hätätilan 29. helmikuuta. Sen jälkeen lukuisat muutkin osavaltiot ovat julistaneet hätätilan, joka antaa viranomaisille laajempia valtuuksia ja helpottaa liittovaltion apuun tukeutumista.

Joissakin osavaltiossa on vielä verraten vähän tartuntoja, kuten muusta Yhdysvalloista irrallisessa Alaskassa, jossa tartuntoja on kirjattu 21. Alaskassa päätettiin viikon alussa sulkea esimerkiksi kirjastot, arkistot ja museot maaliskuun loppuun asti.

Yli 1 500 tartunnan Kaliforniassa taas on määrätty kaikki lähes 40 miljoonaa asukasta pysymään kodeissaan. Kaupassa, terveyskeskuksissa ja töissä voi kuitenkin käydä.

Presidentti Donald Trump julisti 31. tammikuuta terveydellisen hätätilan, jonka yhteydessä kerrottiin Kiinaan liittyvistä matkustusrajoituksista. Maaliskuun 13. päivä hän julisti taudin johdosta kansallisen hätätilan.

Monissa maissa sotilaille on varattu tehtäviä epidemian vastaisessa taistelussa. Suomessakin Puolustusvoimat antaa tarvittaessa virka-apua muille viranomaisille.

Italiassa armeija komennettiin tällä viikolla valvomaan karanteenimääräysten toimintaa Lombardiassa, minkä lisäksi armeija on auttanut esimerkiksi tautiin kuolleiden ruumiiden kuljettamisessa pois pahoin kärsineestä Bergamon kaupungista.

New Yorkin osavaltio puolestaan pyysi kansalliskaartin apuun, kun New Rochellen kaupungissa puhkesi paha epidemiapesäke. Sotilaat auttavat muun muassa julkisten tilojen puhdistamisessa ja ruuan jakelussa, mutta eivät ainakaan alkuvaiheessa karanteenin valvonnassa.

Yhteistä eri maiden ja mantereiden säännöille on se, että jos ihmiset eivät usko lievemmillä toimilla, toimia kiristetään. Niihin poikkeuslait antavat tavallista laajemmat valtuudet.

Koronavirus|Hallitus valmistelee Uudenmaan eristämistä – Ravintolat kiinni, mutta ulosmyynti sallittaisiin

Rajoitukset|Hallitus on varautunut rajoittamaan liikkumista Uudelta­maalta muualle Suomeen – Mitä se voisi tarkoittaa käytännössä?

Päivittyvä seuranta|TT: Ruotsissa koronavirus­kuolemia luultavasti paljon kerrottua enemmän, asiantuntijan mukaan syynä tilastoinnin viiveet