Kokoomus vaati Vanhaselta 100 000 työllistä tuovia toimia syksyn riiheen – ”Ei sellaiseen ole mahdollisuutta”, valtiovarainministeri vastasi - Politiikka | HS.fi
Politiikka|Eduskunta

Kokoomus vaati Vanhaselta 100 000 työllistä tuovia toimia syksyn riiheen – ”Ei sellaiseen ole mahdollisuutta”, valtiovarainministeri vastasi

Oppositio haastoi hallitusta eduskunnan kyselytunnilla vielä kerran ennen kesätaukoa.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen eduskunnan suullisella kyselytunnilla torstaina.

Julkaistu: 25.6. 19:06

Hallituksen työllisyystoimet ja liikenteen ruuhkamaksut puhuttivat eduskunnan kevätkauden viimeisellä kyselytunnilla.

Janne Heikkinen (kok) kysyi valtiovarainministeri Matti Vanhaselta (kesk), voiko tämä sitoutua esittämään syksyn budjettiriihessä keinot vähintään 100 000 uuden työllisen saamiseksi vaalikauden loppuun mennessä.

Vanhanen sanoi, että työttömyyden nopea kasvu on johtunut etenkin kotitalouksien ja yritysten tuntemasta epävarmuudesta ja siihen liittyvästä heikosta kysynnästä. Hän myös sanoi pelkäävänsä, että viennin vaikeuksien vuoksi Suomi saa vielä iskuja maailmantalouden tilanteesta johtuen.

”Eli en näe, että minulla olisi keinoja syyskuun budjettiriiheen tehdä hokkuspokkustemppua 100 000 uudesta työpaikasta. Tällaista en ole lupaamassa.”

Vanhanen totesi hallitusohjelmaan kirjatun, että syksyn riiheen valmistellaan toimet 30 000 uuden työllisen saamiseksi.

”Se, että se yhtäkkiä nostettaisiin 100 000:een, niin tässä halusin olla selvä, ettei sellaiseen ole mahdollisuutta tällä aikataululla.”

Kyselytunnin avasi perussuomalaisten Sheikki Laakso, joka halusi keskustella yksityisautoilijoiden tilanteesta.

”Vakuutatteko, että lisää polttoaineen veroja ja käyttömaksuja sekä tietulleja ja ruuhkamaksuja ei tule, ja oletteko valmiit perumaan polttoaineverotuksen korotuksen”, joka oli jo pistetty täytäntöön? hän kysyi.

Tehtyjä päätöksiä ei peruta, vastasi Vanhanen.

”Polttoaineveropäätökset ovat hallitusohjelmassa, ja näitä on tehty käytännössä jokaisella vaalikaudella. Polttoaineverohan on senttipohjainen ja tarkoittaa sitä, että ellei vaalikausittain tehtäisi sitä suunnilleen inflaatiota vastaavaa korotusta”, veron arvo heikentyisi.

Hallitusohjelmaan kirjattuihin ruuhkamaksuihin palattiin muissakin puheenvuoroissa. Riikka Slunga-Poutsalo (ps) ihmetteli ruuhkamaksujen vaikutusta työllistymiseen. Hän mainitsi, että esimerkiksi Uudellamaalla maksujen suuruudesta päättäisi Helsingin seudun liikenne HSL.

”Tukeeko tämä todellakin Uudenmaan alueella työllistymistä ja töissä liikkumisen motivaatiota, jos siitä peritään joidenkin arvioiden mukaan jopa tuhannen euron paikkeilla olevaa vuosittaista maksua?”

Ministeri Vanhanen sanoi, että tarkoitus on tehdä mahdollistavaa lainsäädäntöä mutta että päätöksiä ei vielä ole siitä, mikä sen sisältö on ja ketkä siihen liittyviä päätöksiä voivat tehdä.

”Nostitte esiin yhden mahdollisen kehityskulun, mihin suuntaan tällainen maksu saattaa viedä, mutta ei tästä hallituksen esitystä ole olemassa vielä.”

Kokoomuksen Sari Multala sanoi, että koska liikenteen päästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä, liikenteen verotuksen ja maksujen tulisi kohdistua päästöihin, ei itse liikkumiseen. Hänen mukaansa ruuhkamaksujen vaikutus kuitenkin on juuri toisensuuntainen.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) vastasi, että jotkut kunnat nimenomaan toivovat, että lainsäädäntö mahdollistaisi ruuhkamaksut.

”Se on totta kai sitten alueen omien kuntien käsissä, ottavatko he sitä käyttöön.”

Mikkosen mukaan liikenneministeriössä valmistellaan fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, jossa hahmotellaan, millaisia päästövähennyksiä kannattaa toteuttaa missäkin päin Suomea riippuen siitä, toimiiko joukkoliikenne vai onko ihmisiä vähän.

Eduskunta|Kokoomus ryöpytti keskustaa hallituksen velanotosta: ”Olisitte ottaneet luottokortin ajoissa pois vasemmiston käsistä”

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Politiikka