Turun tunnin juna sai EU-rahaa, mutta Helsingin ja Tampereen välinen Suomi-rata jäi ilman - Politiikka | HS.fi
Politiikka|Ratahankkeet

Turun tunnin juna sai EU-rahaa, mutta Helsingin ja Tampereen välinen Suomi-rata jäi ilman

Suomelle myönnettiin yhteensä 58,3 miljoonaa euroa eri raidehankkeisiin.

Suomi-rata ei saanut tällä hakukierroksella rahoitusta. Kuva Tampereen rautatieasemalta.

Julkaistu: 16.7. 16:43, Päivitetty 16.7. 18:03

Viidelle suomalaiselle raidehankkeelle on myönnetty Euroopan unionin rahoitusta. Kyse on Verkkojen Eurooppa -nimisestä rahoitusvälineestä, jonka kohteista päätettiin torstaina.

Helsingin ja Turun välisen raideliikenteen eli niin sanotun Turun tunnin juna -hankkeen kehittämiseen myönnettiin 37,5 miljoonaa euroa. Sen sijaan Helsingin ja Tampereen välisen Suomi-rata-hankkeen kehitys jäi ilman rahoitusta.

Kyse on kahdesta merkittävästä liikennehankkeesta, joiden edistämiseksi hallitus hyväksyi kesäkuun lopussa hankeyhtiöiden perustamisen.

Helsingin ja Tampereen välisen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan raideyhteyden kehittämiseen haettiin EU-rahoitusta 11,7 miljoonaa euroa.

”Todennäköisesti taustalla on vaikuttanut se, että Helsinki-Tampere rataosuus ei ole vielä ydinverkkokäytävä ja Turun tunnin juna -hanke on sitä pidemmällä suunnittelun osalta”, sanoo neuvotteleva virkamies Kaisa Kuukasjärvi liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ydinverkkokäytävässä on kysymys EU-tasolla merkittäväksi katsotuista liikenneyhteyksistä. Kuukasjärven mukaan komissio on tehnyt esityksen siitä, että Suomen ydinverkkokäytävä laajennetaan koskemaan myös Helsingin ja Tampereen välistä raideyhteyttä ja siitä eteenpäin kohti Suomen ja Ruotsin rajaa.

”Todennäköisesti päätös tullaan tekemään lähiaikoina. Kun päärata on ydinverkkokäytävässä, silloin rahoituksen saaminen on todennäköisempää.”

Kuukasjärven mukaan on harmillista, ettei Helsingin ja Tampereen välisen pääratayhteyden kehittäminen saanut nyt rahoitusta. Hän kuitenkin sanoo, ettei kielteinen rahoituspäätös tule viivyttämään hankkeen etenemistä.

”Osuus, johon rahoitusta haettiin, oli vain pieni osa koko hanketta eli se ei Suomi-rata-hankeyhtiön etenemistä muuta millään tapaa.”

Kaikkiaan Suomen raideyhteyksille myönnettiin rahoitusta 58,3 miljoonaa euroa.

Rahoitusta saivat Turun tunnin junan lisäksi Espoon kaupunkiradan rakennussuunnittelu, Pasila-Riihimäki-radan parantaminen sekä Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisen raideyhteyden parantaminen ja raideliikenteen kehittäminen välillä Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta.

Lisäksi EU tukee hankkeita, joissa Helsingin ja Naantalin satamat ovat mukana.

Myös Vantaan ratikka jäi ilman rahoitusta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta ministeriön mukaan hankkeen etenemiseen, sillä ratikan suunnittelun kustannusten jaosta on sovittu Helsingin seudun ja valtion välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen neuvottelutuloksessa kesäkuussa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) sanoo olevansa erittäin tyytyväinen Suomen saamaan rahoitukseen. Se on kokonaismäärältään Harakan mukaan yksi suurimmista, joita Suomi on tämän rahoitusvälineen kautta saanut.

”Rahoitusta saaneet raidehankkeet eri puolilla Suomea ovat ilmastoelvytystä parhaimmillaan ja ne lähtevät liikkeelle jo elokuussa”, Harakka sanoo ministeriön tiedotteessa.

Hän kommentoi STT:lle, ettei Suomi-radan tulevaisuudesta kannata olla huolissaan, vaikka se ei saanut tällä kierroksella EU-tukea. Hän uskoo, että EU-rahoitusta tulee hankkeelle myöhemmin.

Merkkinä tästä voi Harakan mukaan pitää sitä, että Pasila-Riihimäki-radan parantaminen sai rahoitusta. Siihen myönnettiin 6,5 miljoonaa euroa.

”Tämä menee ihan suunnitelmien mukaan”, Harakka sanoi STT:lle.

Rahoitusta saaneiden hankkeiden tulee alkaa viimeistään elokuun lopussa ja valmistua vuoden 2023 loppuun mennessä. Turun tunnin juna -hankkeen saama rahoitus käytetään ministeriön mukaan Espoo-Salo-oikoradan suunnitteluun ja Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen suunnitteluun.

Komissio myönsi koko EU:n laajuisesti yhteensä noin 2,2 miljardia euroa 140:een keskeiseen liikennehankkeeseen. Komissio tekee virallisen rahoituspäätöksen lähipäivinä, kun EU-maat ovat ensin hyväksyneet valitut hankkeet.

Ratahankkeet|Suomi-radan ja Turun tunnin junan hankkeet etenevät: Valtioneuvosto hyväksyi hankeyhtiöiden perustamisen

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?