Järeitä rajoituksia mahdollistava tartuntatautilakipaketti etenee vihdoin eduskuntaan – nyt myös tanssi, kuorolaulu ja teatteri luokiteltu riskiharrastuksiksi - Politiikka | HS.fi

Järeitä rajoituksia mahdollistava tartuntatautilakipaketti etenee vihdoin eduskuntaan – nyt myös tanssi, kuorolaulu ja teatteri luokiteltu riskiharrastuksiksi

Tartuntatautilain pääosin väliaikaisilla muutoksilla annetaan kunnille ja aluehallintovirastoille nykyistä enemmän toimivaltuuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden laajentamiseen sekä elinkeinotoiminnan rajoittamiseen. Väliaikaisten muutosten on määrä olla voimassa ensi vuoden loppuun asti.

Harrastuksista esimerkiksi tanssi, kuorolaulu ja harrastajateatteri ovat erityisen riskialttiita tilanteita koronaviruksen leviämiselle.­

10.12.2020 13:44 | Päivitetty 10.12.2020 15:06

Syyskuussa lausuntokierroksella ollut laaja tartuntatautilain uudistuspaketti etenee nyt eduskuntaan, ja tavoitteena on saada se voimaan mahdollisimman pian. Lähetekeskustelu eduskunnan suuressa salissa on määrä pitää jo lauantaina aamupäivällä.

Hallitus hyväksyi torstaina joukon pykälämuutosesityksiä, joiden turvin yritetään estää koronavirusepidemian leviämistä normaalilainsäädännön turvin eli ilman, että tarvitsisi turvautua poikkeusoloihin ja valmiuslakiin.

Tavoitteena on ensinnäkin turvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän toimintakyky, mikäli pandemia pahenee ja palveluiden järjestäminen muutoin vaarantuu.

Elinkeinotoimintaa ja henkilöliikennettä taas on määrä rajoittaa porrastetusti niin, että taudin leviämisen estämiseksi niitä voidaan viime kädessä jopa sulkea kokonaan tai ainakin rajoittaa niiden asiakasmääriä.

Yksityis- tai perhe-elämään asti ei sääntely ulottuisi.

Esitys täydentäisi tartuntatautilaissa jo nyt olevaa mahdollisuutta sulkea tiettyjä tiloja, kuten päiväkoteja ja oppilaitoksia, sekä kieltää väkeä kokoavia tilaisuuksia.

Lausuntokierroksen jälkeen esityksessä on nyt painottunut etenkin riskialttiiden harrastusten rajoittaminen. Tällaisia ovat esimerkiksi tanssi, kuorolaulu ja harrastajateatteri.

Kiellettävien toimintojen listalta on sen sijaan poistettu kertaluonteiset tapahtumat, kuten festivaalit, koska jo nykyisen tartuntatautilain mukaan niitä on mahdollista rajoittaa tai sulkea.

Paketissa eivät ole myöskään mukana ravintolat, koska niiden aukioloa ja asiakasmääriä on rajoitettu erillisen pykälämuutoksen turvin, ja se on näillä näkymin voimassa helmikuun loppuun asti.

Tartuntatautilain pääosin väliaikaisilla muutoksilla annetaan kunnille ja aluehallintovirastoille nykyistä enemmän toimivaltuuksia laajentaa sosiaali- ja terveyspalveluita ja toisaalta rajoittaa elinkeinotoimintaa. Tavoittena ovat nopeat ja ennakoivat toimet. Väliaikaisten muutosten on määrä olla voimassa ensi vuoden loppuun asti.

Keskeisiä pykälämuutoksia on yhteensä 15. Ne koskevat terveydenhuollon järjestämistä, asiakkaille tarkoitettujen tilojen käyttöä ja viime kädessä niiden sulkemista, joukkoliikenteen matkustajamäärien rajoituksia sekä karanteeni- ja eristämismääräyksiä. Ihminen voitaisiin vastedes eristää myös omaan kotiinsa, mikä olisi lain pysyvä muutos.

Aluehallintovirasto voisi viimesijaisena keinona alueellisesti ja sosiaali- ja terveysministeriö (STM) valtakunnallisesti velvoittaa kunnan tai muun terveyspalveluiden järjestäjän laajentamaan toimintaansa tuntuvasti etenkin viruksen leviämisvaiheessa.

Se tarkoittaisi esimerkiksi potilaiden keskittämistä tiettyyn sairaalaan, hoitopaikkojen lisäämistä tai muiden kuin omien potilaiden hoitamista – tarvittaessa myös sosiaalihuollon asumispalveluissa.

STM muistuttaa, että kunnat ja sairaanhoitopiirit voivat ilman lainmuutoksiakin järjestää ja myös muuttaa sote-palveluitaan tarkoituksenmukaisella tavalla, mikä olisi vastakin ensisijaista.

Asiakastilojen ja harrastustilojen ylläpitäjät voitaisiin suoraan lain nojalla velvoittaa huolehtimaan niiden hygieniasta ja väljyydestä järjestämällä esimerkiksi tarpeeksi käsienpesupaikkoja. Samantyyppinen velvoite koskisi henkilöliikennettä.

Epidemian kiihtymisvaiheessa yleisö- tai osallistujatilojen käyttö on järjestettävä niin, että ihmisten on tosiasiallisesti mahdollista välttää lähikontaktit. Toimija itse voisi määrittää omaan toimintaansa parhaiten sopivat keinot, kuten aikataulujen porrastamiset.

Joukkoliikennevälineissä voitaisiin Traficomin päätöksellä rajoittaa matkustajamäärä enintään puoleen. Esityksessä korostetaan, että tällainen rajoitus voitaisiin tehdä vain silloin, kun se on välttämätöntä ja on ilmeistä, etteivät hygieniatoimet riitä.

Epidemian pahimmassa eli leviämisvaiheessa toimet kiristyvät niin, että edessä voi olla asiakas- tai osallistujatilojen sulkeminen alueellisella viranomaispäätöksellä enintään kahdeksi viikoksi. Tämäkin esitys korostaa toimenpiteen välttämättömyyttä.

Mahdollisesti suljettavien tilojen lista on pitkä ja se on tarkentunut syyskuun lakiluonnoksesta jonkin verran.

Listalla ovat ensinnäkin joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan urheiluun tai liikuntaan käytettävät tilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat.

Tarvittaessa kiinni pantavia olisivat myös yleiset saunat ja uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden yhteydessä olevat pukuhuonetilat.

Suljettavien tilojen joukossa ovat myös tanssipaikat ja kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin sekä muuhun vastaavaan ryhmäharrastukseen käytettävät tilat.

Lisäksi huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhat, sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat saatettaisiin sulkea asiakkailta.

Luonnosvaiheessa sulkulistalla luki kaavamaisesti vain ”ostoskeskukset”, mikä herätti kysymyksiä siitä, voitaisiinko myös vähittäiskauppoja sulkea.

Esityksessä lukee nyt, että sulkea voitaisiin kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin.

Lausuntokierroksella kritiikkiä tuli myös siitä, että esitys puuttuisi tuntuvasti ihmisten perusoikeuksiin ja myös elinkeinovapauteen.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti totesi viime viikolla HS:n haastattelussa, että hallituksen esitys on luonnoksesta kohentunut, ja sääntelyyn on tullut muun muassa tarkkarajaisuutta, täsmällisyyttä ja oikeasuhtaisuutta, joita myös oikeusministeriö varsinaisella lausuntokierroksella siltä edellytti.

Tuntuva määrä tarkennuksia ja lisäyksiä onkin tehty juuri pykäläehdotusten perusteluihin.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat