Liikenneministeri: Valtion hyvitettävä bensan ja dieselin hinnankorotukset pienituloisille - Politiikka | HS.fi

Liikenneministeri: Valtion hyvitettävä bensan ja dieselin hinnankorotukset pienituloisille

Timo Harakka korosti puhuvansa hinnan mahdollisesta noususta, ”jota ei ole tarkoitus tehdä veroja korottamalla”. Hallitus selvittää liikenteen päästökauppaa.

15.1. 8:47 | Päivitetty 15.1. 17:24

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd) mukaan tulevaisuudessa on toimittava niin, että valtio maksaisi kompensaatiota eli hyvitystä polttomoottoriautoja käyttäville pienituloisille, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa nostetaan.

”On välttämätöntä, että päästövähennykset ja oikeudenmukaisuus tapahtuvat yhtä aikaa. Kun aikaisemmin on aina ajateltu, että vain valtion kassaa paikataan polttoaineveron korotuksilla, niin nyt meillä on ensi kertaa mielessä ajatus, että ne, jotka välttämättä pienituloisina tarvitsevat autoa eikä ole vaihtoehtoa polttomoottoriauton käyttämiselle, saisivat myös kompensaatiota, jos hinta tavalla tai toisella nousee”, Harakka sanoi perjantaina Autoalan tiedotuskeskuksen tilaisuudessa.

Harakka korosti puhuvansa hinnan mahdollisesta noususta, ”jota ei ole tarkoitus tehdä veroja korottamalla”.

Hallitus aikoo tämän vuoden aikana selvittää liikenteen päästökauppaa, joka voisi nostaa fossiilisten polttoaineiden hintaa Harakan kuvailemalla tavalla. Sen sijaan polttoaineiden veronkorotus muulla tavoin on auki – hallituspuolueista ainakin keskusta on sulkenut sen pois tällä hallituskaudella.

Harakan mukaan myös kuljetusalaa on tarkoitus auttaa vastaavalla tavalla.

”Meillä on vahva tahto kompensoida kuljetusyrityksille ja suomalaiselle teollisuudelle mahdollista hinnannousua, jos sellainen on näköpiirissä.”

Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti perjantaina lausuntokierrokselle fossiilittoman liikenteen tiekartan, jossa kuvataan keinot, miten Suomi toteuttaa liikenteen päästövähennykset. Hallituksen aikeissa on tarkoitus puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja saada liikenne nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.

Alkuvuodesta hallitus tekisi päätöksiä 19 eri toimenpiteestä, joiden vaikutuksista päästöihin on jo riittävästi tietoa. Toisessa vaiheessa arvioitaisiin keinoja, joiden vaikutuksista päästöihin tarvitaan lisää tietoa ennen päätöksentekoa.

Jos näiden kahden vaiheen toimet ja EU-tason päätökset eivät yhteensä riittäisi puolittamaan päästöjä vuoteen 2030 mennessä, tehtäisiin kolmannessa vaiheessa, eli syksyllä, uusia päätöksiä.

Harakan mukaan markkinat ratkaisevat, mikä jää enää fossiilisten polttoaineiden kysynnäksi tulevaisuudessa, kun sähköautot ja biopohjaiset polttoaineet yleistyvät.

”Jos me onnistumme tässä meidän ohjelmassamme, silloin fossiilisten polttoaineiden kysyntä on sellainen, etteivät hinnat enää nouse”, Harakka sanoi.

Harakan kanssa keskustelemassa liikenteen verotuksesta ja autokannan uudistamisesta olivat valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk), ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr) ja sekä eduskuntaryhmien puheenjohtajat Kai Mykkänen (kok) ja Ville Tavio (ps).

Tavion mielestä Harakan kompensaatioajatukset kuulostavat siltä, että ihmisten tukiriippuvaisuutta lisätään, mikä on Tavion mukaan ”ikävää”.

”En ole yhtään innostunut tästä teidän tukipohjaisesta ajattelustanne”, Tavio sanoi. Hän myös arvosteli hallituksen tämän vuoden alusta voimaan tullutta polttoaineen 250 miljoonan euron veronkorotusta.

Tavion mukaan perussuomalaiset peruisivat korotuksen, koska valtiontaloudessa olisi muitakin vaihtoehtoja. Hänen mukaansa autoilijoilla on koko ajan tunne, että hallitus vyöryttää päästövähennysten kulut heidän maksettavakseen.

”Kompensaatiomalli kuulostaa kauniilta, mutta siinä on iso riski. Meillä on voimakas työllistymis- ja verokiila tälläkin hetkellä, ja voimakkaan rakennetyöttömyyden alueita. Siitä tulisi taas yksi kynnys, jos löytää töitä vaikka 30 kilometrin päästä ja autoilee sinne, niin tietyn tulotason yli noustessaan voisi menettää kompensaation”, Kai Mykkänen sanoi.

Harakan mukaan ajatus on nimenomaan se, että pienipalkkaiset ihmiset tarvitsevat työssään autoa.

”Juuri heille on tässä suunnattu, että polttoaineen mahdollinen korotus ei nykymallin mukaisesti muodostaisi työhön menon kiilaa”, Harakka sanoi.

Vanhasen mukaan keskustan kantana on, että polttoaineen hintaan voi tehdä indeksikorotuksia eli inflaation mukaisia korotuksia. Keskusta on Vanhasen mukaan pelännyt, että autokannan uudistuessa bensiinin ja dieselin käyttäjiksi jääneet joutuvat maksumiehiksi. Keskusta on siksi ajanut mallia, jossa ajamisen verotus perustuu paikannukseen ja ajettuihin kilometreihin ja olisi lisäksi porrastettu tieluokan ja joukkoliikenteen saatavuuden mukaan.

Valtiovarainministeriö selvittää parhaillaan työryhmässä autoilun verotusta. Työn pitäisi valmistua helmikuun loppuun, mutta Matti Vanhanen ennusti, että lisäaikaa tarvitaan.

Verokertymä autoilusta vähenee ennustusten mukaan tuntuvasti vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistyessä. Vanhasen mukaan vähenemä vastaa noin prosenttiyksikköä Suomen bruttokansantuotteesta, mikä on ”todella paljon”.

Hallitus selvittää myös polttoaineiden jakeluvelvoitteen suurentamista fossiilittoman liikenteen tiekartan yhteydessä. Pohdinnassa on, voitaisiinko sitä kasvattaa vielä edelleen 34 prosentista, johon se on lähivuosina nousemassa.

Kokoomuksen Mykkänen kehotti harkitsemaan asiaa tarkkaan, koska hänen mukaansa biopolttoaineiden raaka-aineiden kestävyyteen voi liittyä ongelmia.

”En tiedä onko kestävä tulevaisuudenkuva, että tuomme kaikki Indonesian rasvat Suomeen tankkereilla”, Mykkänen sanoi.

Harakan mukaan tavoite on haasteellinen, mutta Suomessa VTT ja Aalto-yliopisto ovat hänen mukaansa selvittäneet, että 34 prosenttia on saavutettavissa.

”Meillä on Suomessa maailman johtava biopolttoaineiden tuottaja, joka pohtii parhaillaan investointia, tapahtuuko se Porvooseen, tapahtuuko se Rotterdamiin. Meidän on tarjottava kilpailukykyinen pohjoismainen markkina houkutellaksemme tätä miljardiluokan investointia. Tuotannon täytyy olla kestävää”, Harakka sanoi Nestettä tarkoittaen.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat