Traficomin yt-neuvotteluissa yllättävä aikalisä – nyt selvitetään yhtenä vaihtoehtona lomautuksia - Politiikka | HS.fi

Traficomin yt-neuvotteluissa yllättävä aikalisä – nyt selvitetään yhtenä vaihtoehtona lomautuksia

Joulukuun alussa alkaneita neuvotteluita oli määrä käydä enintään 20. tammikuuta asti, mutta ne jatkuvat yhä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yt-neuvottelut alkoivat joulukuun alussa.­

11.2. 15:13

Lähes tuhannen työntekijän Liikenne- ja viestintävirastossa Traficomissa jo joulukuun alussa aloitetuissa yt-neuvotteluissa on otettu aikalisä. Neuvotteluja oli alun perin määrä käydä enintään 20. tammikuuta asti, mutta niitä on yllättäen päätettykin jatkaa.

Neuvotteluissa työntekijöitä edustaneiden ammattijärjestöjen mukaan yt-neuvottelut ehdittiin jo kertaalleen lopettaa tammikuussa. Työnantaja ei kertonut niiden tuloksista mutta ilmoitti viime viikolla, että niitä jatketaan vielä.

Mahdollisten henkilöstövähennysten oli määrä alun perin kohdistua enintään 120 henkilöön.

”Pitää paikkansa, että neuvottelut jatkuvat. Syynä on se, että haemme henkilöstövähennysten minimointia ja selvitämme esimerkiksi lomautusten käyttöä yhtenä vaihtoehtona”, sanoo yt-neuvotteluiden puheenjohtaja, vt. johtaja Saara Punkka Traficomista.

Järjestöilläkään ei ole mitään aikalisää vastaan, sillä niiden mielestä asioiden käsittely jäi puutteelliseksi. Toisaalta neuvotteluiden ei haluta venyvän loputtomiin.

”Järjestöt odottavat nyt, että työnantaja paneutuisi tarkastelemaan kaikkia, myös ostopalveluista aiheutuvia menoja, koska niiden osuus on yli 50 prosenttia budjetista eli enemmän kuin henkilöstömenojen osuus”, sanoo neuvottelupäällikkö Markku Nieminen Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö Jukosta.

”Yt-lain edellytykset eivät täyty, jos ei niissä avata kaikkia menoja kokonaisuudessaan”, Nieminen sanoo, vaikka varsinainen päätös neuvottelujen jatkamisesta tuli työnantajalta.

Punkan mukaan työnantaja on nyt valmis käymään läpi kaikkia menotietoja, myös ostopalvelusopimuksista: ”Haluamme käydä läpi kivet ja kannot.”

Punkan mukaan työnantaja teki päätöksen vaihtoehtojen etsimisestä itse.

Traficom on liikenne- ja viestintäministeriön alainen virasto.

”Ministeriö on ollut aktiivinen”, toteaa osastopäällikkö Juhapekka Ristola.

”Olemme käyneet keskusteluja viraston kanssa, mutta ymmärrämme roolimme. Olemme korostaneet asioiden käsittelyä avoimessa hengessä. Huomasimme myös kesken neuvottelujen, että meiltä puuttuu muutosturvaohje, ja nyt olemme sellaisen laatineet”, Ristola selvittää.

Muutosturvaohje olisi tarpeen, jos virasto päätyisi irtisanomisiin. ”On tietysti hyvä, että virasto päätyi arvioimaan vaihtoehtoja, kuten lomautuksia”, Ristola sanoo.

Liikenne- ja viestintäviraston mukaan yt-neuvotteluiden tavoitteena oli tasapainottaa viraston taloutta, turvata viraston perustehtävien jatkuvuus sekä palvelut kansalaisille ja organisaatioille.

Marraskuisen tiedotteen mukaan koronan vaikutuksen viraston tulokertymän ennakoitiin alenevan vuosina 2020–2021, ja pandemian arvioitiin vaikuttavan liikennesektoriin tuntuvasti ainakin seuraavan kolmen vuoden ajan.

Ammattijärjestöjen mukaan Liikenne- ja viestintävirastoa koskevia yhteistoimintaneuvotteluja ei olisi tullut aloittaa, vaan kyseessä oli ylireagointi, sillä virastolla on käytettävissä tarpeeksi rahaa.

Ammattiliitto Pron ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön Jukon mielestä virastolla on jäljellä siirtomäärärahaa vähintään vuoden 2021 tarpeisiin, järjestöt kertoivat marraskuussa.

Kyseessä oli ensimmäinen valtion virasto, joka ilmoitti henkilöstön vähennystarpeesta korona-aikana. Valtion taholta on esitetty toivomus, että virastot välttäisivät koronan takia tehtäviä irtisanomisia.

Joulukuun alussa Museovirasto ilmoitti yt-neuvotteluista tilapäisistä lomautuksista, jotka kohdistuvat lähinnä Suomen kansallismuseon museokohteiden yleisöpalveluihin. Museoita on pandemian takia suljettu.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat