HS:n tiedot: THL suosittelee hallitukselle liikkumisrajoituksia – Tällaisia rajoituksia nyt hahmotellaan - Politiikka | HS.fi

HS:n tiedot: THL suosittelee hallitukselle liikkumisrajoituksia – Tällaisia rajoituksia nyt hahmotellaan

Ulkoilu ja välttämättömät menot sallittaisiin, rajoitukset eivät koskisi koko maata.

Ulkoilijoita Helsingissä Merisataman rannassa sunnuntaina 7. maaliskuuta.­

9.3. 8:59 | Päivitetty 9.3. 12:37

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittelee, että hallitus alkaisi pikaisesti valmistella säädöksiä ulkona liikkumisen rajoittamisesta.

Suosituksen mukaan välttämättömiä tarpeita varten tapahtuvaa liikkumista tai ulkoilua lähipiirin kanssa ei rajoitettaisi.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan THL on lähettänyt hallitukselle lausunnon, jossa se näkee koronaviruksen uuden muunnoksen levinneen niin pahasti etenkin pääkaupunkiseudulle, että Suomen olisi syytä ottaa käyttöön jo käytössä olevia rajoitteita kovempia keinoja.

Lausunnon mukaan kovempia rajoituksia tulee ottaa käyttöön Helsingin ja Uudenmaan sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirien alueen keskuskuntaa tai -kuntia ympäröivällä luonnollisella asiointi- ja työssäkäyntialueella.

Lausunnossa lukee, että käyttöön olisi otettava ”sellaiset liikkumisen rajoitukset, jotka rajoittavat ihmisten liikkumista oman kotinsa ulkopuolelle sisätiloissa vain välttämättömiä tarpeita varten tapahtuvaan, sekä ulkotiloissa väljissä oloissa tapahtuvaan ja vain oman lähipiirin kanssa toteutettavaan ulkoiluun ja kuntoliikuntaan”.

THL:n mukaan rajoituksen olisi syytä olla voimassa ainakin kolmen viikon ajan.

Valtioneuvoston kansliassa valmistellaan parhaillaan mahdollisia ulkona liikkumisen rajoituksia. Alustavat suunnitelmat niistä alkavat olla valmiita.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan alustavassa hahmotelmassa liikkuminen sallittaisiin vain välttämättömiin menoihin. Myös ulkoilu olisi sallittua.

Suomeen ei tulisi kellonaikoihin perustuvia rajoituksia, vaan ne olisivat voimassa ympäri vuorokauden.

Ainakin yhden luonnoksen mukaan ihmisten ei tarvitsisi lukkiutua koteihin, mutta liikkuminen ulkona olisi sallittua vain yksin tai samassa kotitaloudessa asuvien kanssa.

Asiasta kertoi ensin STT.

Hallituslähteiden mukaan luonnosta tai luonnoksia vielä hiotaan eikä mistään ole vielä poliittisia päätöksiä.

HS:n tietojen mukaan välttämättömiä syitä olisivat ainakin ruokakaupassa, sosiaali- ja terveydenhuollossa ja apteekissa käynti, työmatkat sekä lasten, elatusvelvollisten ja ikäihmisten hoito. Lapsia saisi viedä varhaiskasvatukseen ja ala-asteelle.

STT:n tietojen mukaan luonnoksessa on erikseen lisätty maininta, että sallittua olisi myös noutoruoan hakeminen. Lisäksi viranomaisia saisi tavata ja luottamustoimia tehdä.

Harkinnassa on ollut myös rajoittaa työssä käyminen välttämättömiin töihin, mutta HS:lla ei ole tietoa, ollaanko tätä harkitsemassa.

Jos luonnos tai luonnokset ovat tarpeeksi valmiita, ne voitaisiin esitellä ensimmäistä kertaa koko hallitukselle keskiviikkona pidettävässä hallituksen neuvottelussa. Hallitus on siirtänyt tiistain neuvottelun keskiviikkoon.

Hallituslähteiden mukaan liikkumisrajoituksia ei kuitenkaan vielä käsitellä kokouksessa.

Yksi syy siirtoon saattaa olla se, että keskiviikkona on selvillä paremmin, mihin suuntaan tartuntojen määrä kehittyy. Tartuntojen määrä on hiukan pienentynyt lähes päivittäin jo viikon mutta pysynyt suurena.

HS:n tietojen mukaan hallituspuolueissa on varsin suuri valmius ottaa liikkumista koskevat rajoitteet käyttöön, mutta vain jos ne ovat täysin välttämättömiä. Nuivimmin rajoitteisiin suhtautuu Rkp.

Rajoitus koskisi selkeästi rajattua aluetta tiheästi asutuilla alueilla, joissa on paljon tartuntoja. Jos rajoituksiin mentäisiin, ne koskisivat ainakin Helsinkiä mutta mahdollisesti myös muita alueita pääkaupunkiseudulla.

Alustavan ajatuksen mukaan rajoitus voitaisiin määrätä kolmeksi viikoksi kerrallaan ja se pitäisi lopettaa heti, jos rajoitus ei ole välttämätöntä taudin taltuttamisen kannalta.

Vielä ei ole päätöstä siitäkään, perustuisiko liikkumisrajoitus valmiuslain 118. pykälän aktivoimiseen. Eduskunnan pitäisi ennen tätä hyväksyä pykälän käyttöönottoasetus.

Toinen vaihtoehto on perustuslain 23. pykälä, jolla voidaan rajata vaikkapa perusoikeuksia poikkeuksellisissa oloissa.

Näiden ero on se, että 23. pykälässä eduskunta voi muokata hallituksen esitystä mutta valmiuslaissa eduskunta joko hyväksyy tai hylkää ehdotuksen.

Perustuivat rajoitukset kumpaan lakiin tahansa, säätelyyn saatetaan kirjata myös jokin mekanismi, jolla eri alueita otettaisiin rajoitteisiin mukaan, jos virustilanteen vaikeutta kuvaavat mittarit ilmaisisivat tarpeen.

Valmiuslaki olisi jonkin verran nopeampi. Se voisi tulla voimaan jo ensi viikon alkupuolella, jos hallitus saa esityksen ajoissa tällä viikolla valmiiksi ja eduskunta hyväksyy sen.

Toimien pyrkimys on rajoittaa ihmisten kontakteja ja vähentää näin viruksen voimaa yhteiskunnassa.

Hallituksen piirissä on käyty läpi myös kauppojen sulkemista, mutta sen ongelma on sama kuin monessa muussa eli määrittely: Miksi elinkeinotarvikkeita ja vaatteita myyvä Prisma saisi olla auki mutta kilpaileva vaatekauppa ei? Mitä kaupat saisivat lopulta myydä?

Hallitus on kertonut julkisuudessa liikkumisrajoitusten valmistelusta mutta ei niiden yksityiskohdista.

Pääministeri Sanna Marin (sd) painotti viime perjantaina, että kyse olisi sekä paikallisesti että ajallisesti hyvin tarkasti kohdennetuista rajoituksista.

Pääministeri kommentoi liikkumisrajoituksia perjantaina tiedotustilaisuudessa, joka koski valmiuslain käyttöönottoa. Hän ei ennakoinut, milloin valtioneuvosto voisi käsitellä liikkumisrajoituksia tai milloin toimivaltuuksia mahdollisesti otettaisiin käyttöön. Hallituslähteistä on toistuvasti painotettu, että kyseessä olisi viime käden toimi tilanteessa, jossa muut keinot eivät riitä.

”Tätä valmistautumistyötä tehdään paraikaakin sen vuoksi, että mikäli meille välttämätön tarve tulee näinkin painaviin toimivaltuuksiin tarttua, meillä olisi valmistelutyö mahdollisimman pitkällä”, Marin sanoi.

Tiedotustilaisuudessa kysyttiin, kuinka suuri koronaviruksen ilmaantuvuuden pitäisi olla, jotta liikkumisrajoitukset otetaan käyttöön. Marinin mukaan asia ei ole niin yksinkertainen, että jonkin ilmaantuvuusluvun perusteella voisi päättää, millä tavoin ihmisten liikkumista rajoitettaisiin.

”Kun me puhumme valmiuslain pykälistä, jotka koskettavat ihmisten perusoikeuksia, näiden rajoitusten pitää olla välttämättömiä, niiden pitää olla oikeasuhtaisia ja niiden pitää vastata tehokkaasti siihen tarpeeseen, joka on osoitettu, eli niiden pitää olla myös vaikuttavia. Sen lisäksi koko muu keinovalikoima on katsottava läpi ja oltava käytössä, jotta näihin kovempiin rajoituksiin ei tarvitse mennä.”

Muokkaus 9.2.2021 kello 12.30: Lisätty valmiuslakikohtaan mahdollisuus, että rajoitukset saatetaan voimaan perustuslain 23. pykälällä.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat