Puoluejohtajat esittivät vastakkaisia väitteitä veron­korotuksista, HS tarkisti kuka on oikeassa - Politiikka | HS.fi

Puoluejohtajat esittivät vastakkaisia väitteitä veron­korotuksista, HS tarkisti kuka on oikeassa

Sekä Marin että Orpo ovat esittäneet osin harhaanjohtavia väitteitä sote-uudistuksen vaikutuksesta verotukseen. Li Andersson taas syytti Jussi Halla-ahoa turhaan väärästä väitteestä.

Sanna Marin (sd), Petteri Orpo (kok), Annika Saarikko (kesk), Jussi Halla-aho (ps) ja Li Andersson (vas).

11.6. 15:17 | Päivitetty 11.6. 16:43

Verotus on noussut yhdeksi vaalikeskusteluiden kuumimmista väittelynaiheista.

Puoluejohtajat ovat kiistelleet ennen kaikkea siitä, kasvattaako vai pienentääkö hallituksen edistämä sote-uudistus suomalaisten verotaakkaa. Näkemykset ovat olleet paikoin täysin ristiriitaisia keskenään.

HS kävi läpi Sanna Marinin (sd), Petteri Orpon (kok), Jussi Halla-ahon (ps), Li Anderssonin (vas) ja Annika Saarikon (kesk) väitteet ja selvitti, mitkä niistä pitävät paikkansa.

Marin: ”Teemme ratkaisun, joka keventää ihmisten verotaakkaa”

Pääministeri Sanna Marin (sd) sanoi muun muassa torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että sote-uudistus keventää suomalaisten verotusta. Väite on harhaanjohtava.

Marin perusteli väitettään sillä, että sote-palveluiden järjestämisvastuun siirtäminen 21:lle niin sanotulle hyvinvointialueelle pienentää merkittävästi kuntien rahantarvetta.

”Näin todennäköisyys sille, ettei kunnissa tule laajaa veronkorotusaaltoa, on paljon isompi. Eli me itse asiassa teemme ratkaisun, joka keventää ihmisten verotaakkaa”, Marin sanoi.

On tietysti totta, että sote-uudistus alentaa kunnallisveroja. Verotuspaine kuitenkin siirtyy sellaisenaan valtionverotukseen.

Sote-ratkaisu keventäisi suomalaisten verotaakkaa vain, jos uudistus hillitsee sosiaali- ja terveydenhuollon menojen kasvua.

Hallituksen esityksen mukaan uudistukset muutoskustannukset kuitenkin kasvattavat menoja entisestään. Näin paineet veronkorotuksiin kasvavat ainakin 2030-luvulle saakka, jolloin sote-uudistuksen hyödyt saattavat hallituksen esityksen mukaan ylittää sen tuomat kustannukset.

Lue lisää: Sote-uudistus aiheuttamassa alkuun satojen miljoonien kertaluonteiset menot – jatkossakaan alueilla ei ole kannustimia tehokkuuteen

Orpo: ”Maakuntavero johtaa verotuksen kiristymiseen”

Hallitus kaavailee sote-uudistuksen lisäksi uutta maakuntaveroa, jolla niin sanotut hyvinvointialueet voisivat kerätä osan tuloistaan. Samalla valtion rahoitusta alueille pienennettäisiin ja valtionverotusta kevennettäisiin.

Lue lisää: Kiista maakuntaverosta repii hallitusta: Näin uusi vero jakaisi suomalaiset voittajiin ja häviäjiin

Kokoomuksen Orpo on useissa vaalitenteissä sanonut, että maakuntavero tulee väistämättä nostamaan suomalaisten kokonaisverotusta. Tämäkin väite on harhaanjohtava.

”Maakuntaveroa ei pystytä toteuttamaan asiantuntijoiden mukaan – ei parlamentaarisen työryhmän tai Veronmaksajien keskusliiton mukaan – ilman, että se johtaisi varsin nopeasti verotuksen kiristämiseen”, Orpo sanoi torstaina.

On totta, että etujärjestö Veronmaksajien keskusliitto on kuvannut maakuntaveroa todennäköiseksi veronkiristysautomaatiksi. Myös parlamentaarinen komitea ja valtiovarainministeriö ovat nähneet uudessa verotuksen tasossa riskin työn verotuksen kiristymisestä.

Asia ei kuitenkaan ole lainkaan niin yksiselitteinen kuin Orpo on esittänyt.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkijat arvioivat tällä viikolla julkaistussa artikkelissaan, että empiirisen tutkimuksen perusteella huolet kokonaisveroasteen kiristymisestä ovat ”liioiteltuja tai mahdollisesti jopa perusteettomia”.

”Maakuntavero loisi täyttä valtion rahoitusta oleellisesti paremmat kannusteet tehokkaaseen palvelutuotantoon ja kustannusten kasvun hillintään ja siten ehkäisisi resurssien tuhlausta”, tutkijat katsovat.

Yhtä hyvin Orpo voisi siis sanoa, että asiantuntijoiden mukaan maakuntaveron käyttöönotto olisi perusteltua.

Halla-aho: ”Veronkorotuspaine jää kuntiin”, Andersson: ”Eikä jää”

Torstaina Ylen tentissä perussuomalaisten Halla-aho ajautui vasemmistoliiton Li Anderssonin kanssa väittelyyn kuntien veronkorotuspaineesta.

”Vaikka sote-uudistuksen uudistuksen yhteydessä kunnallisvero toki laskee kertaluonteisesti, veronkorotuspaine jää kuntiin”, Halla-aho sanoi.

”Eikä jää”, vastasi Andersson nopeasti.

”Sote-uudistushan laskee kunnallisveron korotuspaineita selvästi, eli ei pidä lainkaan paikkaansa, että se nostaisi niitä”, hän perusteli.

Andersson ilmeisesti ymmärsi Halla-ahon väitteen väärin. Halla-aho ei väittänyt, että sote-uudistus nostaisi kuntien veronkorotuspaineita. Sen sijaan hän mitä ilmeisimmin tarkoitti, että kuntiin jää edelleen verokorotuspainetta.

Tämä pitää paikkansa. Ensin kunnallisverot laskevat selvästi, mutta valtiovarainministeriön laskelman mukaan niitä on taas pian painetta nostaa.

Veronkorotuspaineet pienenevät kyllä nykyisestä, joskaan eivät välttämättä niin ”selvästi” kuin Andersson antoi ymmärtää.

Sote-uudistuksen vuoksi korotuspaineet hellittävät erityisesti kaikista pienimmissä kuntaryhmissä, kertoo yksikönpäällikkö Tanja Rantanen valtiovarainministeriöstä.

"Koko maan tasolla muutos on kuitenkin huomattavasti pienempi”, hän toteaa.

Esimerkiksi sote-uudistuksen tultua voimaan vuonna 2024 kunnilla on ministeriön laskelmassa keskimäärin 1,5 prosenttiyksikön laskennallinen korotuspaine kunnallisveroissa.

Ministeriön viime syksynä julkaisemassa laskelmassa, jossa sote-uudistusta ei vielä ollut huomioitu, vastaava korotuspaine vuonna 2024 oli 1,7 prosenttiyksikköä.

Saarikko: ”Todellinen epäselvyys on kokoomuksen verolinjassa”

Keskustan Annika Saarikko lähti keskiviikkona HS:n tentissä vastahyökkäykseen Orpon veropuheita vastaan.

”Todellinen epäselvyys näiden vaalien alla on kokoomuksen verolinjassa”, Saarikko sanoi.

Kokoomus on linjannut, ettei kunnallisveroa tule korottaa seuraavalla valtuustokaudella yhdessäkään kunnassa. Saarikon mielestä tämä ei käy yksiin sen kanssa, että kokoomus vastustaa kunnallisveron nousupainetta pienentävää sote-uudistusta.

On mahdotonta yksiselitteisesti arvioida, onko kokoomuksen verolinja Saarikon väittämällä tavalla epäselvä vai ei.

Kokoomus voi loogisesti vastustaa sote-uudistusta, joka nostaa kokonaisverotuksen korotuspaineisiin ainakin tällä vuosikymmenellä.

Toisaalta on totta, että kokoomuksen linjaus kunnallisverojen nousun pysäyttämisestä on varsin kunnianhimoinen – ellei epärealistinen.

Koska kokoomus haluaisi jatkaa sote-järjestelmän kehittämistä nykypohjalta eikä siirtää rahoitusvastuuta valtiolle, kunnallisveroihin jää väistämättä tuntuvia korotuspaineita.

Veronkorotuksia voidaan ehkäistä esimerkiksi leikkaamalla kuntien menoja, mutta leikkaustarpeista kokoomus ei ole juuri vaalikampanjassaan puhunut.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat