EU:n kyky luoda lainsäädäntöä murenee lobbaus­paineen alla – Sotkuinen tekijänoikeus­direktiivi on tästä esimerkki

HS kertoo, miten lobbaus näkyy tuoreessa tekijänoikeusdirektiivissä, jota Suomi on nyt panemassa toimeen.

Tuoreen selvityksen mukaan EU:ssa käyttävät nykyisin eniten rahaa lobbaukseen Google, Facebook, Microsoft ja Apple, kukin miljoonia euroja.

31.10.2021 2:00 | Päivitetty 31.10.2021 9:59

Vuonna 2019 EU hyväksyi kiistellyn tekijänoikeusdirektiivin. Tarkoitus oli yhtenäistää EU:n digitaalisia markkinoita.

Hanke oli kansalaisjärjestöjen mukaan poikkeuksellisen lobattu. Mediayhtiöt tavoittelivat internetjäteiltä menetettyjä mainostuloja. Puhuttiin meemien kieltämisestä ja linkkiverosta.

Nyt direktiivin täytäntöönpano etenee viimein jäsenmaissa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat