Outo tilanne Saimaan kanavalla: Venäjä teki päätöksen, joka uhkaa puukuljetuksia, Suomi ei ole saanut perusteluja - Politiikka | HS.fi

Outo tilanne Saimaan kanavalla: Venäjä teki päätöksen, joka uhkaa puu­kuljetuksia, Suomi ei ole saanut perusteluja

Suomen ulkoministeriössä ihmetellään äkillisen päätöksen syitä ja seurauksia. Ainakin puukuljetukset uhkaavat loppua jo parin viikon päästä.

Saimaan kanava yhdistää Saimaan Itämereen. Kanavassa on kahdeksan sulkua.

20.10. 2:00 | Päivitetty 20.10. 7:46

Venäjä on yllättäen päättänyt lopettaa Saimaan kanavalla olevan tullauspisteensä. Päätös tarkoittaa sitä, että ainakin raakapuun kuljetus loppuu kanavassa kokonaan marraskuun alussa.

Suomessa ei ole tällä haavaa tietoa siitä, mitä kaikkea tullauspisteen lopettaminen tarkkaan ottaen koskee. Epäselvää on, loppuuko raakapuun lisäksi ehkä muunkin tavaran kuljetus Saimaan kanavassa.

Suomen ulkoministeriössä vallitsee epätietoisuus.

”On kyse siitä, että Venäjällä tulee 1. marraskuuta voimaan asetusmuutos, joka koskee Venäjän rajanylityspaikkoja, joiden kautta voidaan viedä puutavaraa. Siihen liittyy lista rajanylityspaikoista. Tässä asetusmuutoksessa Saimaan kanavan tullauspiste on ikään kuin yliviivattu eli se on poistettu”, sanoo itäosaston apulaisosastopäällikkö Mikko Kivikoski ulkoministeriöstä.

Kivikosken mukaan Suomeen oli tullut kesällä ennakkovaroitus asetuksen muutoksesta, mutta siinä ei ollut mainintaa Saimaan kanavaa koskevasta muutoksesta.

”Tämä tuli vähän yllätyksenä meille kaikille.”

Etelä-Saimaa-lehti kertoi viikko sitten, että Suomen ja Venäjän välinen talouskomissio ottaa puukuljetusten mahdollisen katkeamisen käsittelyynsä.

”Saimme 12. päivä eli kaksi päivää ennen talouskomission kokousta tiedon siitä, että tällainen uusi kuvio on ilmennyt.”

Epäselvää on, loppuuko raakapuun lisäksi ehkä muunkin tavaran kuljetus Saimaan kanavassa.

Suomalaiset ottivat asian esille viime torstaina pidetyssä talouskomission kokouksessa Helsingissä. Kokouksessa olivat läsnä kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd) sekä Venäjän teollisuus- ja kauppaministeri Denis Manturov.

Suomen kannalta lopputulos oli kiusallinen, sillä kunnon vastauksia ei saatu.

”Otimme esille ensinnäkin sen, pitääkö tieto paikkansa ja mistä on kyse. Emme saaneet ihan selkeää vastausta siitä, mitä se tarkoittaa”, sanoo Kivikoski.

”Meille edelleen avoimeksi jääneitä asioita ovat se, koskeeko tämä sekä vientiä että tuontia, ja se, koskeeko tämä pelkästään pyöreää raakapuuta vai laajemmin puutavaraa ja metsäsektorin tuotteita.”

Suomalaisille jäi käsitys, että kyse olisi ainakin raakapuusta mutta täyttä varmuutta ei ole.

Voiko Venäjän päätös koskea myös muuta kanavaliikennettä kuin puutavaraa?

”Tähän kaikkeen haluamme heiltä täsmennystä. Me emme kokouksen aikana saaneet näihin tyhjentäviä vastauksia.”

Mikä voisi olla venäläisten päätöksen syynä?

”Tätä nyt kovasti selvitellään.”

Suomi ja Venäjä ovat nyt sopineet, että Suomi lähettää Venäjälle lisätietoja siitä, miten paljon Saimaan kanavassa liikkuu tavaraa molempiin suuntiin. Lisäksi Suomi lähettää tietoja siitä, miten tärkeä reitti Saimaan kanava on Suomelle ja suomalaiselle elinkeino­elämälle.

Suomalaiset pyytävät Venäjää palauttamaan Saimaan kanavan tullauspisteen takaisin asetuslistalle, jotta tavaraliikenne voisi jatkua entisellään.

”Olemme juuri lähettämässä tietopakettia venäläisille”, sanoo Kivikoski.

Kivikoski muistuttaa, että pelkästään raakapuun tuonti Venäjältä on ollut noin 30 prosenttia kanavan tavaraliikenteestä. Lisäksi metsäsektorin tuotteita kulkee Saimaalta kanavaa pitkin Itämerelle ja eteenpäin.

”Painotimme venäläisille sitä, että puu on ostettu venäläisiltä toimijoilta ja itse asiassa kuljetukset hoitavat venäläiset laivayhtiöt. Tällä on merkitystä myös heidän puolellaan aluetalouteen.”

"Painotimme venäläisille sitä, että puu on ostettu venäläisiltä toimijoilta. Tällä on merkitystä myös heidän puolellaan aluetalouteen.”

Esimerkiksi vuonna 2019 Saimaan kanavan kuljetusmäärä oli yhteensä noin miljoona tonnia. Tuontikuljetusten osuus oli 0,63 miljoonaa tonnia ja vientikuljetusten 0,35 miljoonaa tonnia.

Raakapuuta tuotiin Saimaan kanavan kautta Venäjältä ja Baltiasta 0,38 miljoonaa tonnia Lappeenrantaan, Imatralle ja Ristiinaan.

Saimaan kanavan kokonaiskuljetusmäärä on vähentynyt viime vuosina. Vielä vuonna 2004 kanavan kautta kulki ennätysmäärä eli 2,37 miljoonaa tonnia. Merkittävin kuljetusmäärään vaikuttanut tekijä on ollut raakapuun tuonnin väheneminen.

Kanavan suurin käyttäjä on Kaakkois-Suomen metsäteollisuus, joka käyttää sitä raakapuun tuontiin ja lopputuotteiden vientiin. Lisäksi kanavaa käyttävät muun muassa kemianteollisuus ja rakennusteollisuus.

Väylävirasto on juuri tekemässä lähes sadan miljoonan euron investointeja Saimaan kanavan kilpailukyvyn parantamiseen.

Kanavasulkujen pituutta kasvatetaan 11,5 metrillä 93 metriin, ja kanavan vedenkorkeutta nostetaan, jotta kuljetuksiin voitaisiin käyttää suurempia laivoja.

Rahtialusten enimmäislastia voidaan sen jälkeen kasvattaa nykyisestä 2 500 tonnista yli 3 000 tonniin.

Hankkeessa on parhaillaan käynnissä urakoitsijakilpailutus. Laajennustyöt aloitetaan ensi vuoden lokakuussa, ja ne kestävät kaksi vuotta.

”Saimaan kanavaan ollaan tekemässä merkittäviä investointeja Suomen puolelta”, sanoo Kivikoski.

”Tämä on myös näkökohta, joka on tuotu venäläisten tietoon.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat