Väitöstutkimus: Suomalaispoliitikkojen henkilöbrändäys somessa on satunnaista, eikä kansalaisten kanssa juuri keskustella - Politiikka | HS.fi

Väitöstutkimus: Suomalais­poliitikkojen henkilö­brändäys somessa on satunnaista, eikä kansalaisten kanssa juuri keskustella

Poliitikoilta puuttuu ammattimainen brändityö, vaikka sillä voisi olla paljon merkitystä yleisösuhteen kannalta.

Elisa Kannaston väitöstutkimus tarkasteli puolueiden puheenjohtajien ja ääniharavien julkisia Facebook-sivuja vuoden 2019 eduskunta­vaali­­kampanjan aikana. Kuvituskuva vuoden 2019 eduskunta­vaalimainoksista.

24.11. 16:43

Suomalaisten poliitikkojen henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa on yhä enimmäkseen satunnaista ja spontaania eikä ammattimaista, ilmenee uudesta väitös­tutkimuksesta. Joulukuun alussa Vaasan yliopistossa väittelevä Elisa Kannasto tarkasteli tutkimuksessaan puolueiden puheenjohtajien ja ääniharavien julkisia Facebook-sivuja vuoden 2019 eduskunta­vaali­kampanjan aikana.

Tutkimuksen mukaan poliitikkojen henkilöbrändit näyttäytyvät kampanja­viestinnässä spontaaneina henkilöesityksinä, joissa mainostetaan kampanja­tapahtumia eikä keskustella yleisön kanssa.

"Poliitikkojen henkilöbrändeillä voi olla paljon vaikutusta yleisö­suhteen rakentamisessa, mutta Suomen kärkipoliitikoilla sosiaalisen median henkilö­esitykset ovat edelleen satunnaisia kokeiluja strategisen brändityön sijaan”, Kannasto sanoo Vaasan yliopiston tiedotteessa.

Mediassa on puhuttu jo pitkään somevaaleista, mutta tutkimuksen mukaan sellaisia ei ole vielä nähty. Vuoden 2019 vaaleissa poliitikot käyttivät Facebookia tiedottamiseen, media­esiintymisten jakamiseen, puolueen asiakysymysten esiin nostamiseen sekä äänestämiseen kehottamiseen. Sisällöt noudattelivat perinteistä mediaa, joten poliitikot eivät näytä täysin omaksuneen sosiaalisen median logiikkaa, eivätkä hyödynnä alustojen täyttä potentiaalia.

Tutkimuksen mukaan poliitikot käyttävät Facebookia yksisuuntaiseen viestintään, eivätkä juuri koskaan vastaa kansalaisten heille esittämiin kysymyksiin tai kommentoi Facebook-keskusteluissa esiin nostettuja aiheita. Kansalais­keskustelu poliitikkojen Facebook-sivuilla on aktiivista, ja siellä poliitikoille kohdistetaan sekä kritiikkiä, henkilö­kohtaisia huolia että esiintymis­vinkkejä.

Poliitikkojen somen käytössä vaalien aikana oli myös eroja. Jotkut pitivät yksityis­elämänsä tiukemmin pois Facebook-viestinnästään, kun taas esimerkiksi kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson kuvailivat tunteitaan perhe- ja kampanja-arjen kiireissä. Orpo keräsi huomiota Facebookissa myös kuvilla koirastaan.

Sen sijaan esimerkiksi kokoomuksen Kai Mykkänen julkaisi Facebookissa, missä hän on kampanjoimassa seuraavaksi. Liike Nytin Harry Harkimo luotti kampanjavideoihin.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat