EU-komissio vaatii: Poliittisten mainosten maksajien nimet merkittävä selkeästi - Politiikka | HS.fi

EU-komissio vaatii: Poliittisten mainosten maksajien nimet merkittävä selkeästi

Uudella lainsäädännöllä pyrittäisiin puuttumaan myös poliittisen mainonnan kohdentamiseen.

””Tärkeintä on, että annamme ihmisille lisää työkaluja sen ymmärtämiseen, kuka pyrkii vaikuttamaan heidän poliittisiin näkemyksiinsä”, sanoo Euroopan komission varapuheenjohtaja Věra Jourová. Kuva syyskuulta.

25.11. 16:27

Euroopan komissio haluaa lisätä läpinäkyvyyttä poliittisen mainontaan. Komissio esittää, että poliittiset mainokset olisi merkittävä selkeästi mainonnaksi ja niissä tulisi myös kertoa, kuka on maksanut mainoksen.

”Ilman näiden tietojen tarjoamista poliittinen mainonta verkossa olisi laitonta”, kertoo komission varapuheenjohtaja Věra Jourová.

Sääntöjen rikkomisesta voisi seurata rangaistuksena sakkoja.

Jourován mukaan uudet säännöt ovat tarpeellisia, koska monilla ihmisillä voi olla vaikeuksia erottaa poliittista mainontaa muista sisällöistä. Selkeämpien merkintöjen avulla ihmisten olisi helpompi ymmärtää mainosten taustoja.

”Tärkeintä on, että annamme ihmisille lisää työkaluja sen ymmärtämiseen, kuka pyrkii vaikuttamaan heidän poliittisiin näkemyksiinsä”, Jourová sanoi tiedotustilaisuudessaan.

Poliittisen mainonnan läpinäkyvyyden lisäämisellä komissio pyrkii suojelemaan vaalien luotettavuutta. Tavoitteena on, että uudet säännöt tulisivat voimaan vuonna 2023, jotta ne olisivat käytössä ennen seuraavia EU-parlamentin vaaleja vuonna 2024.

Komission esitys menee seuraavasi parlamentin ja jäsenmaiden käsiteltäväksi.

Läpinäkyvyyden lisäksi EU-komissio haluaa puuttua poliittisten mainosten kohdentamiseen. Komissio ehdottaa tiukkoja ehtoja poliittisen mainonnan kohdentamiseen.

Tiettyjä arkaluonteisia henkilötietoja kuten uskonnollista vakaumusta tai seksuaalista suuntautumista saisi käyttää mainonnan kohdentamiseen vain silloin, kun henkilö on antanut siihen erikseen suostumuksensa.

Tiukasti kohdennettuun kampanjointiin havahduttiin erityisesti Cambridge Analytica -kohun myötä, kun vuonna 2018 paljastui, että Facebook oli luovuttanut kymmenien miljoonien käyttäjien tietoja luvatta data-analyysiyhtiö Cambridge Analyticalle. Yritys myi palvelujaan muun muassa Yhdysvaltojen entisen presidentin Donald Trumpin vuoden 2016 vaalikampanjalle.

Varapuheenjohtaja Jourován mukaan komission esitys läpinäkyvyyden parantamisesta ja kohdentamiseen puuttumisesta ei ole sinänsä vallankumous, vaan kehityksen etenemistä.

EU:ssa on aiemminkin puututtu poliittisen mainontaan. Esimerkiksi vuonna 2019 eurovaalien alla sovittiin, että poliittiset puolueet eivät saa käyttää kansalaisista laittomasti kerättyä tietoa vaalikampanjoissaan.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat