Antti Lindtmanin kädet liimautuivat pöytään ja paljastivat, että Sdp on alkanut pelätä omia veroavauksiaan - Politiikka | HS.fi

Antti Lindtmanin kädet liimautuivat pöytään ja paljastivat, että Sdp on alkanut pelätä omia veroavauksiaan

Pääministeripuolue käänsi kelkkaansa ja alkoi vastustaa maakuntaveroa. Se osoittaa, että Sdp ei halua näyttäytyä vaalien alla verotuksen kiristäjänä, kirjoittaa politiikan toimittaja Teemu Muhonen kommentissaan.

Sdp:n Antti Lindtmanin (toinen vasemmalta) kädet eivät hievahtaneet pöydästä, kun maakuntaveron kannattajia pyydettiin aluevaalitentissä nostamaan kätensä. Kuvakaappaus Ylen lähetyksestä.

6.1. 9:47

”Käsi ylös: kuka kannattaa maakuntaveron käyttöönottoa tällä vuosikymmenellä?” toimittaja kysyi eduskuntapuolueiden edustajilta Ylen aluevaalitentissä tiistaina. Vain vasemmistoliiton Jussi Saramo ja vihreiden Atte Harjanne nostivat kätensä. Heidän välissään seissyt Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman sen sijaan painoi kätensä visusti pöytään.

Uusien ”hyvinvointialueiden” tai maakuntien verotusoikeus sisältyi Sdp:n esityksiin vuosia. Esimerkiksi nykyinen pääministeri Sanna Marin perusteli jo vuonna 2018 maakuntaveron tarpeellisuutta sillä, että ”rahoituksen ja päätöksenteon tulisi olla samoissa käsissä”. Vielä tämän vuoden kesäkuussa Marin vakuutti, että hallituksen sopimuksen mukaisesti maakuntavero säädetään sote-uudistuksen yhteydessä.

Miksi pääministeripuolueen kelkka yhtäkkiä kääntyi?

”Niin kauan kun toteuttamiskelpoista mallia ei ole lavassa, maakuntaveroa ei voi tukea”, Lindtman sanoi Maaseudun Tulevaisuuden tentissä marraskuun lopulla. Pääministeri Marin tuki lausuntoa kyselytunnilla.

Tiistain käsiäänestyksen perusteella Lindtman ei usko, että toteuttamiskelpoista mallia tulee ”lapaan” ainakaan tällä vuosikymmenellä. Sdp ei enää kannata maakuntaveroa.

Antti Lindtman eduskunnassa joulukuussa.

Uuden veron ajatuksena olisi, etteivät hyvinvointialueet saisi kaikkia rahojaan sote-palveluihin ja pelastustoimeen valtiolta, vaan keräisivät pienen osan rahoituksesta verottamalla itse. Valtionverotusta kevennettäisiin vastaavasti niin, ettei kokonais­verotus ainakaan aluksi kiristyisi.

Lindtmanin ja useiden muiden päättäjien mielestä yksi ongelma on, että viime vuonna valmistuneiden laskelmien mukaan taloudellisesti heikommilla alueilla veroon kohdistuisi tuntuvia nousupaineita ja vahvemmilla alueilla taas laskupaineita.

Jos veron lähtötaso on vaikkapa kaksi prosenttia palkasta, vuosikymmenen lopussa se voisi olla esimerkiksi Kainuussa jo lähes neljä prosenttia palkasta. Näin osalla alueista ihmiset voisivat joutua maksamaan muita enemmän veroja sote-palveluiden rahoittamiseksi.

Lue lisää: Kiista maakuntaverosta repii hallitusta: Näin uusi vero jakaisi suomalaiset voittajiin ja häviäjiin

Sdp:n mielenmuutos tuskin johtuu vain esimerkinomaisista laskelmista. Sdp:n johto oli aiemmin kannattanut uutta veroa, jotta alueet ja äänestäjät pystyisivät paremmin vaikuttamaan sote-palveluiden rahoitukseen ja jotta alueilla olisi toisaalta kannustin toimia tehokkaasti veronkorotusten välttämiseksi.

Vielä ennen kesää puolueessa arvioitiin, että tasausjärjestelyjä kasvattamalla verotus­paineiden alueellisia eroja voi pienentää niin paljon kuin on tarpeen. Alueellisia eroja tulisi joka tapauksessa olemaan, sillä eihän koko veron säätämisessä olisi muutoin mitään järkeä. Osa demareista ihmetteli, miksi esimerkiksi keskusta oli alkanut tiukasti vastustaa maakuntaveroa.

Sdp:n oman kannan kääntymistä voi selittää se, että puolue on jatkuvasti ollut sisäisesti jakautunut verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Kun Marin esitti toukokuussa kuntavaali­tentissä kunnallisveron progression kiristämistä, osa demareista oli käärmeissään. Jotkut katsovat Marinin antaneen verotuspuheillaan kokoomukselle niin hyvät aseet vaalitaistoon, että se saattoi vaikuttaa kuntavaalien tulokseen.

Vastaavasti osa demareista on nyt ymmällään siitä, että puolueen ylin johto on yllättäen vetänyt pois kannatuksensa maakuntaverolta.

Myös ehdokkaiden aluevaalikonevastaukset osoittavat, että maakuntavero jakaa Sdp:tä muita puolueita enemmän. Demariehdokkaissa veron kannattajia on jonkin verran enemmän kuin vastustajia. Avovastauksista käy ilmi, että monet veron kannattajat puoltavat sitä alueiden vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi ja veron vastustajat taas pelkäävät verotuksen kiristymistä.

Maakuntaveron käyttöönotosta eivät päätä aluevaltuustot vaan eduskunta. Aihe on silti noussut julkisuudessa esiin vaalien alla. Vaikka Sdp on vasemmistopuolue, läheskään kaikki sen kannattajat eivät lämpene ajatukselle tiukemmasta verotuksesta. Sdp:n johto tietää, että aluevaalien alla muut puolueet voivat toistella maakuntaveron johtavan verotuksen kiristymiseen ja syrjäseutujen kurjistumiseen.

Todellisuudessa maakuntavero ei välttämättä ole veronkorotus­automaatti. Uutta veroa ovat muun muassa sen kannustin­vaikutusten vuoksi kannattaneet esimerkiksi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkijat ja monet muutkin ekonomistit.

Vaalikeskusteluissa kovin syvälliseen taloustieteelliseen keskusteluun ei kuitenkaan pystytä menemään. Siksi Sdp:tä voi houkuttaa kiertää syytökset veronkorotusten ajamisesta yksinkertaisesti irtautumalla omista veroavauksistaan. Kääntöpuoli on, että äänestäjien voi olla vaikea hahmottaa, mitä Sdp oikeastaan ajaa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat