Pirkanmaa osti lähes 50 000 eurolla brändäystä hyvinvointi­alueelle – ”Rohkeus liitetään usein pirkanmaalaisuuteen”

Pirkanmaan hyvinvointialueelle on nyt luotu logo, värit ja mielikuvat, joita hyvinvointialueen halutaan herättävän.

Tampereen yliopistollisen sairaalan Taysin brändi ei katoa uudistuksessa vaan säilyy hyvinvointialueen brändin yhteydessä. Viestintäjohtaja Elina Kinnusen mukaan brändi tunnettu ja hyvämaineinen ja näkyy myös sairaaloiden arkkitehtuurissa.

29.7. 14:29

Pirkanmaalaisten on lupa odottaa uuden hyvinvointialueensa olevan rohkea, lämmin, mutkaton, luumunpunainen ja valoisa. Alue ottaa elokuun aikana käyttöön visuaalisen ilmeen, jonka on tarkoitus olla paljon muutakin kuin pelkkä logo.

Hyvinvointialueesta aiotaan muun muassa viestiä kuvilla, joissa näkyvät hyvinvointi ja valoisat kasvot. Tavoitteena on, että kuvista välittyvät arki sekä merkityksellinen, antoisa työ.

Brändityötä on tehty keväästä alkaen viestintätoimiston avulla. Työ on maksanut hieman alle 50 000 euroa.

Mitä rahalla on saatu, viestintäjohtaja Elina Kinnunen Pirkanmaan hyvinvointialueelta?

”Olemme hankkineet työpajoja, joissa on käyty valmistelevia keskusteluja brändistä. Hintaan sisältyvät myös hyvinvointialueen graafisen ilmeen perusteet sekä brändiattribuuttien ja -hierarkian valmistelut.”

Brändiattribuutit ovat mielikuvia, joita hyvinvointialueen halutaan herättävän. Yksi valituista mielikuvista on rohkea. Mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä?

”Rohkeus liitetään usein pirkanmaalaisuuteen. Monet kysyvät, mitä ihmisille täällä syötetään, kun he saavat aikaiseksi niin rohkeita päätöksiä. Tällä viitataan varmasti rantatunneleihin, ratikoihin ja muihin niiden tyyppisiin uudistuksiin.”

Pirkanmaan hyvinvointialueen logo muodostuu kahdesta sanasta.

Entä millaista mutkattomuutta on luvassa?

”Haluamme, että asiat hoituvat ilman sen kummallisempia kommervenkkejä. Emme halua olla viranomaisena tavoittamattomissa vaan jatkaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa hyvää keskustelukulttuuria, jota [Tampereen yliopistollinen sairaala] Tays ja kaupungit ovat jo tehneet.”

Brändin pääväreiksi on valittu sininen, oranssi, punainen sekä musta ja valkoinen. Mitä värivalinnoissa on ajateltu?

”Sininen viestii asiantuntijuutta, ja sillä on yhteys Taysin pääväriin tummansiniseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei sininen välttämättä tule olemaan erottuvin väri vaan luumunpunaisen ja oranssin sävyt.”

”Valmisteluvaiheessa oli mukana pinkki, mutta sen yhdistäminen muihin väreihin on haastavaa.”

Hyvinvointialueen brändivärejä saatetaan Elina Kinnusen mukaan tarvita jatkossa enemmänkin.

Hyvinvointialue tarjoaa julkista palvelua. Eikö asiakkaita riitä ilman brändäystäkin?

”Brändisana yhdistetään usein markkinointiin ja myyntiin. Perusajatus meillä on paketoida palvelut visuaalisesti ja sanallisesti niin, että ihmiset tietävät, mitkä kaikki palvelut kuuluvat Pirkanmaan hyvinvointialueelle ja kenelle ne on tarkoitettu.”

Brändityön esittelytekstin mukaan Tays kuitenkin kilpailee potilaista kansallisesti ja kansainvälisesti?

”Toki brändi tukee mielikuvaa. Taysiin ja sen yhtiöihin Coxaan ja Sydänsairaalaan hakeutuu potilaita ympäri Suomea. Ei ole varmasti tarpeellista luopua niistä miljoonista euroista, jotka tulevat Pirkanmaalle tätä kautta.”

Hyvinvointialue kilpailee potilaiden lisäksi hoitohenkilökunnasta. Millaisella brändillä heitä houkutellaan?

”Olemme vähän vaiheessa työnantajamielikuvan kanssa. Tarvitsemme hyvinvointialueelle siirtyvää henkilökuntaa pohtimaan tätä. Brändi muodostuu henkilökunnasta, emmekä voi väittää olevamme jotain muuta, kuin mitä henkilökunta kokee työnantajan olevan.”

Pelastuslaitoksen logoa on suunniteltu muutettavaksi niin, että Tampereen kaupungin vaakuna vaihdetaan Pirkanmaan vaakunaan.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen brändiä halutaan muuttaa nykyistä lämpimämmäksi. Mikä siellä muuttuu?

”Lähinnä äänensävy. Pelastuslaitoksen työhön kuuluvat vauhti ja vaaralliset tilanteet, mutta jatkossa koneet ja varusteet voisivat olla vähemmän esillä. Enemmän voisi olla tarinoita siitä, miksi työ on tärkeää ja miten vaaratilanteita voi ehkäistä.”

Brändityöllä hyvinvointialueen viestinnän tunnepuoli alkaa olla kunnossa. Vieläkö riittää paukkuja tehdä viestinnästä ymmärrettävää?

”Saavutettavuus on meillä takaraivossa. Sen suhteen ei ole edes vaihtoehtoja.”

Mikä?

Pirkanmaan hyvinvointialue

Pirkanmaan kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut, sairaanhoitopiirin palvelut sekä pelastuslaitoksen toiminta siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle 1.1.2023 alkaen.

Näillä julkisilla palveluilla on Pirkanmaalla sen jälkeen vain yksi järjestäjä eli Pirkanmaan hyvinvointialue.

Hyvinvointialue vastaa jatkossa muun muassa näistä:

  • perusterveydenhuolto, kuten terveysasemien vastaanotot,

  • erikoissairaanhoito, kuten Taysin sairaalat,

  • ensihoito, kuten ambulanssit,

  • palo- ja pelastustoiminta,

  • suun terveydenhuolto,

  • mielenterveys- ja päihdepalvelut,

  • äitiys- ja lastenneuvolat,

  • lastensuojelu,

  • vammaispalvelut,

  • kotihoito.

Lähde: tays.fi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat