Suomen ei välttämättä tarvitse rakentaa uusia junaratoja eri raideleveydellä, koska tilanne on ”erityislaatuinen”, sanoo EU-komissaarin avustaja

Suomella ja muilla EU-mailla on mahdollisuus jättäytyä raideleveyksien yhtenäistämisestä pois, jos se ei ole taloudellisesti järkevää, sanoo EU:n liikennekomissaarin avustaja Pablo Fabregas Martinez.

Suomen rataverkoston raideleveys on lähempänä Venäjän raideleveyttä kuin muun Euroopan.

3.8. 12:25 | Päivitetty 3.8. 15:30

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kommentoi tiistaina EU-komission vaatimusta yhtenäistää EU-maiden rataverkon raideleveys eurooppalaiseen 1 435 millimetrin leveyteen. Harakan mielestä vaatimus on kohtuuton, sillä muutos ei olisi taloudellisesti kannattava.

Suomen raideleveys on 1 524 millimetriä eli selvästi leveämpi kuin eurooppalainen raideleveys ja yhteensopiva esimerkiksi Venäjän 1 520 millimetrin leveyden kanssa.

Lue lisää: EU-komissio esittää, että Suomi rakentaisi uudet junaradat eri raideleveydellä kuin nykyiset

EU:n liikennekomissaari Adina Văleanin monista liikenne- ja infrastruktuuri­hankkeista vastaavan avustajan Pablo Fabregas Martinezin mukaan jäsenmailla on mahdollisuus jättäytyä raideleveyksien yhtenäistämisestä pois, jos niillä on siihen tarpeeksi painava syy.

”Maiden on tehtävä taloudellisten hyötyjen analyysi, jossa selvitetään, onko muuttaminen järkevää vaiko ei”, hän kertoo.

Martinezin mukaan suunnitelma on jo aiemmin ollut voimassa, mutta heinäkuun lopussa päivitetyn ehdotuksen tarkoituksena on nopeuttaa raideprojektin toimeen­panoa.

Martinez myöntää, että Suomen tilanne on ”erityislaatuinen”.

”Suomi on muihin EU-maihin verrattuna hieman erilainen, sillä [sen rataverkko] on lähes eristyksissä pohjoisessa olevaa linjaa lukuun ottamatta.”

Asetusehdotuksessa mainitaan, että verkon rautatieinfrastruktuurin on vuoden 2050 loppuun mennessä oltava raideleveydeltään uusissa radoissa 1 435 millimetriä.

Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi, että vaatimus koskisi esimerkiksi Suomi-rata-hankeyhtiön ja Itärata-hankeyhtiön suunnittelemia rataosuuksia.

Vauhdittamisen syynä on sota Ukrainassa. Kun Ukrainan viljakuljetukset Mustalla­merellä pysäytettiin merimiinojen ja sota-alusten myötä, viljaa alettiin kuljettaa rauta­teitä pitkin Eurooppaan. Ukrainassa on kuitenkin eri raideleveys kuin naapurimaissa, joten vilja joudutaan siirtämään yhden raideleveyden junasta toiseen. Tämä hidastaa kuljetuksia entisestään.

Raideleveyksien yhtenäistämiseen on kuitenkin pitkäikäisempikin syy: Euroopan komission suunnittelema TEN-T-verkko (Trans-European Transport Network) takaisi, että tulevaisuudessa olisi mahdollista rakentaa rautatieyhteys esimerkiksi Helsingistä Tallinnaan tai Turusta Tukholmaan.

”Ehkä todella pitkän aikavälin suunnitelma on liittää Suomi Manner-Eurooppaan tai Baltiaan, ja silloin tarvitaan kaikkea tätä”, Martinez sanoo.

”Se on todella futuristinen projekti.”

Myös Irlannin raideleveys poikkeaa muusta Euroopasta, mutta sille komissio ei esitä muutoksia, sillä saarivaltiosta ei ole maayhteyksiä muualle maan­osaan.

Martinezin mukaan tarkoituksena on ensin järjestää pilottivaihe tietyille maille.

Oikaisu 3.8.2022 kello 15.30: Poistettu maininta asetusehdotuksessa olevista poikkeuksista 1 435 millimetrin raideleveyksiin, sillä heinäkuisessa ehdotuksen uusimmassa versiossa ei niitä ole mukana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat