Ministeri Harakka tyrmäsi EU-komission vaatimuksen kaventaa junaratoja, mutta ajatus saa myös kannatusta – ”Strategisesti merkittävä ehdotus”

Ehdotus Suomen junaratojen kaventamisesta on ”strategisesti merkittävä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Juho Romakkaniemi toteaa, että samoilla raiteilla voisi tulevaisuudessa päästä esimerkiksi Ruotsin kautta Eurooppaan.

Suomen raideleveys nyt on 1 524 millimetriä, kun taas eurooppalainen standardi on 1 435 millimetriä. Kuva Parkanon ja Niinisalon väliseltä rautatieltä.

4.8. 20:50

Osa suomalaisista poliitikoista ja yhteiskunnallisista vaikuttajista suhtautuu avoimesti EU-komission ehdotukseen Suomen raideleveyden vaihtamisesta.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tiistaina, että komissio esittää Suomelle siirtymistä eurooppalaisen standardin mukaiseen raideleveyteen. Komission ehdotuksen mukaan Suomen tulisi rakentaa kaikki uudet rautatiet nykyistä kapeammiksi ja tehdä suunnitelma kapeampiin raiteisiin siirtymiseksi muuallakin.

Suomen raideleveys nyt on 1 524 millimetriä, kun taas eurooppalainen standardi on 1 435 millimetriä. Raiteita ei tarvitsisi vaihtaa niillä rataosuuksilla, joilla se ei ole hyöty-kustannussyistä perusteltua.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) tyrmäsi komission ehdotuksen ja piti sitä kohtuuttomana, mutta ehdotus on saanut myös positiivista vastaanottoa.

Esimerkiksi Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood sanoi torstaina, että ehdotus on ”strategisesti merkittävä”. Hänen mielestään Suomen logistinen sijainti muuttui, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa.

”Suomen logistinen sijainti idän ja lännen solmukohtana on muuttumassa pääte­pisteeksi Euroopan pohjoisella reunalla. Suomen osalta turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii vahvempaa kytkentää etelään ja länteen myös sotilaallisen liikkuvuuden mahdollistamiseksi”, Wood sanoo tiedotteessa.

Hänen mukaansa ehdotus toisi nykyistä enemmän mahdollisuuksia hyödyntää EU-rahoitusta. Woodin mielestä kahden raideleveyden kanssa voitaisiin oppia elämään.

”Eurooppalainen raideleveys myös helpottaisi operaattoreiden markkinoille tuloa Suomessa.”

Myös Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi otti asiaa kantaan viestipalvelu Twitterissä. Hän huomautti, että samoilla raiteilla voisi tulevaisuudessa päästä Ruotsin kautta Eurooppaan ja Norjan Nato-satamiin.

Myös osa poliitikoista näkee komission ehdotuksessa mahdollisuuksia. Esimerkiksi vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne kirjoittaa Twitterissä, ettei hän heti tuomitsisi uutta raideleveyttä.

”Raiteita pitäisi rakentaa vuosikymmenten, jopa -satojen, perspektiivillä. Fiksua kai olisi, että meillä olisi eurooppalaiset raiteet. Case-by-case [tapauskohtaisesti] tietty hyvä tsekata, milloin paikallaan uusi, milloin vanha”, Harjanne kirjoittaa.

Rkp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz twiittasi olevansa samaa mieltä Harjanteen kanssa. Liikenne- ja viestintäministeri Harakka vastasi molemmille, että tärkeintä on, että Suomi päättää itse raideleveydestään.

”Tärkeintä on se, että ratkaisu on kaikilta osin järkevä. Ja tietenkin Suomi päättää sen itse”, Adlercreutz vastasi.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat