Ministeri Harakka tyrmäsi EU-komission vaatimuksen kaventaa junaratoja, mutta ajatus saa myös kannatusta – ”Strategisesti merkittävä ehdotus”
Ehdotus Suomen junaratojen kaventamisesta on ”strategisesti merkittävä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Juho Romakkaniemi toteaa, että samoilla raiteilla voisi tulevaisuudessa päästä esimerkiksi Ruotsin kautta Eurooppaan.
Suomen raideleveys nyt on 1 524 millimetriä, kun taas eurooppalainen standardi on 1 435 millimetriä. Kuva Parkanon ja Niinisalon väliseltä rautatieltä. Kuva: Jussi Valli
Osa suomalaisista poliitikoista ja yhteiskunnallisista vaikuttajista suhtautuu avoimesti EU-komission ehdotukseen Suomen raideleveyden vaihtamisesta.
Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tiistaina, että komissio esittää Suomelle siirtymistä eurooppalaisen standardin mukaiseen raideleveyteen. Komission ehdotuksen mukaan Suomen tulisi rakentaa kaikki uudet rautatiet nykyistä kapeammiksi ja tehdä suunnitelma kapeampiin raiteisiin siirtymiseksi muuallakin.