Kansanedustaja ehdottaa taukoa ”energiasyöpölle” valo­mainonnalle, alan yritys ei lämpene ajatukselle – ”Ei se ole mitään tuhlailua”

Vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelä toivoo energiansäästöä myös ulkomainontaan. Ulkomainosyritys Clear Channelin toimitusjohtaja Timo Tammi ei pidä alan sähkönkulutusta merkittävänä.

Kansanedustaja Mai Kivelä kuvattuna vuonna 2019.

5.9. 17:03

Sähköiselle ulkomainonnalle tulisi harkita taukoa talven ajaksi sähkön säästämisen vuoksi, ehdottaa kansanedustaja Mai Kivelä (vas). Kivelä on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen maanantaina.

”Ihmisillä on nyt suuri huoli, miten saada maksettua välttämätön energia kodin lämmitykseen, ja silti energiaa tuhlataan jatkuvasti esimerkiksi valosaastetta tuottavaan ulkomainontaan. On syytä harkita, voitaisiinko energiasyöpölle valomainonnalle laittaa tauko edessä olevan rankan talven ajaksi”, sanoo Kivelä tiedotteessaan.

Kivelä viittaa oletettavasti Ylen jutun laskelmaan sanoessaan, että kolmen neliömetrin kokoinen valomainos vastaa sähkönkulutukseltaan kaukolämmöllä lämpiävän omakotitalon vuosikulutusta. Hän vaatii työ- ja elinkeinoministeriötä linjaamaan ulkomainonnalle energiankulutuksen rajoituksia.

Kivelä on myös aiemmin ottanut kantaa ulkomainontaan. Hän teki esimerkiksi viime vuonna Helsingin kaupunginvaltuutettuna aloitteen ilmastohaitallista ulkomainontaa vastaan, ja aloite lopulta hyväksyttiin.

Lue lisää: Helsinki haluaa nyt eroon ilmasto­haitallisesta ulko­mainonnasta: Valtuusto päätti, että mainos­paikoissa otetaan huomioon myös vaikutus ilmastoon

Ulkomainosyritys Clear Channelin toimitusjohtaja Timo Tammi ihmettelee keskustelua. Hän sanoo, että ulkomainonnan osuus kaiken liiketoiminnan sähkönkulutuksesta on hyvin pieni. Tammi on myös Ulkomainontaliiton varapuheenjohtaja.

”Miksi ei katsota, mitkä liiketoiminnan alat kuluttavat paljon energiaa? Vaan katsotaan vain se, mikä on lähellä ja näyttää kuluttavan paljon?, Tammi kysyy.

Tammi epäilee vertausta omakotitalon sähkönkulutukseen virheelliseksi ja huomauttaa, että kaukolämmitteinen omakotitalo kuluttaa vähemmän sähköä kuin sähkölämmitteinen, jollainen monella on.

Clear Channelin omasta liikevaihdostakin sähkölaskut ovat vain muutamia prosentteja, Tammi sanoo.

”Se ei ole lähelläkään meidän suurinta kulueräämme. Paljon enemmän rahaa menee esimerkiksi vuokraan, jota maksamme kunnille, kaupungeille ja joukkoliikenteelle, jotta saamme olla osa heidän infrastruktuuriaan.”

Tammen mielestä ulkomainontanäytöt eivät ole sähkön tuhlaamista. Hän korostaa, että yritykset maksavat sähköstään kuten kaikki muutkin ja että mainonnan tuotoilla rahoitetaan esimerkiksi joukkoliikenteen pysäkkikatoksia ja kaupunkipyöriä.

”Ei se ole mitään tuhlailua. Se on liiketoimintaa siinä missä vaikkapa hiihtoputket, uimahallit tai jäähallit, jotka kuluttavat paljon enemmän sähköä”, hän sanoo.

”Tulee ihan hirveä politikoinnin maku tällaisesta keskustelusta.”

Hän ei myöskään pidä reiluna, että liiketoimintaa verrataan kotitalouksiin. Parempi vertaus olisivat hänen mielestään esimerkiksi Googlen käyttämien serverien sähkökulut.

Tammen mukaan ulkomainontayhtiöt ovat kuitenkin jo miettineet keinoja, joilla valomainonnan sähkönkulutusta voi laskea. Mainokset voi esimerkiksi säätää sammumaan hieman aikaisemmin kuin yleensä tai niiden valotehoja voidaan laskea.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat