Uusi lähijunaliikenne edellyttäisi isoa julkista tukea

Liikenne- ja viestintäviraston selvityksessä oli mukana 13 lähijunaliikenteen mahdollista uutta yhteysväliä, joista jokaiseen tarvittaisiin hyvin paljon julkista tukea.

Junien aikataulunäyttöjä Pasilan asemalla Helsingissä.

17.1. 14:40 | Päivitetty 17.1. 15:24

Uuden lähijunaliikenteen aloittaminen Suomessa edellyttäisi merkittävää julkista tukea. Asia selviää Liikenne- ja viestintäviraston tuoreesta selvityksestä.

Selvityksen tavoitteena oli tutkia suurin osa kaikista yhteysväleistä, joilla voisi tulevaisuudessa olla lähijunaliikennettä. Virasto tarkasteli, millaisia olisivat alueellisten lähijunayhteyksien liikennöintikustannukset, matkustajapotentiaali ja liikennöinnin kustannustehokkuus.

Selvityksessä oli mukana 13 mahdollista uutta yhteysväliä eri puolilta Suomea. Viraston laskujen mukaan lähijunaliikenne edellyttäisi jokaisella näistä yhteysväleistä hyvin suurta julkista tukea eli subventiota.

Kustannustehokkaimmiksi lasketuilla yhteysväleillä subventiota tarvittaisiin 65–85 prosenttia, muilla tätäkin enemmän.

Kustannustehokkaimpia yhteysvälejä olisivat selvityksen mukaan Tampere–Sastamala, Salo–Turku–Naantali ja Hanko–Karjaa(–Helsinki).

”Alueellisen junaliikenteen kustannustehokkuutta parantaa, jos liikennöinti voidaan keskittää matkustajamääriltään suurimmille osuuksille”, sanoo projektipäällikkö Simo Airaksinen WSP Finland oy:sta tiedotteessa.

”Toisaalta mitä isompi liikennöintikokonaisuus on, sitä kustannustehokkaampi järjestelmä on. Osalla yhteysväleistä joukkoliikennettä voisi olla kannattavampaa kehittää panostamalla linja-autoliikenteeseen tai kaukojunaliikenteeseen.”

Muita selvitettyjä yhteysvälejä olivat esimerkiksi Turku–Uusikaupunki, Turku–Loimaa–Toijala ja Äänekoski–Jyväskylä–Muurame.

Puolueista ainakin vihreät on on esittänyt lähijunaliikenteen lisäämistä. Vihreät esitti vuonna 2021 lähijunien pilottikokeilua Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduille.

Oikaisu 17. tammikuuta kello 15.22: Ingressissä puhuttiin virheellisesti liikenne- ja viestintäministeriöstä. Selvitys on liikenne- ja viestintäviraston.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat