Ahtaus­alan työriitaan sopu, satamien lakko päättyy

Kaksi viikkoa sitten alkanut lakko päättyy. Ahtaajien palkankorotukset noudattavat työnantajapuolen mukaan työmarkkinakierroksen niin sanottua yleistä linjaa, vaikka AKT vaati sitä enemmän.

Eckerö Linen M/S Finbo Cargo -rahtialus saapumassa Vuosaaren satamaan Helsingissä 20. helmikuuta.

1.3. 16:54 | Päivitetty 1.3. 20:00

Ahtausalan työriidan osapuolet ovat hyväksyneet aiemmin keskiviikkona syntyneen neuvottelutuloksen.

Näin kaksi viikkoa sitten alkanut lakko satamissa päättyy, kertoi Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton puheenjohtaja Ismo Kokko. Työntekijät palaavat töihin mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään lauantaina.

”25 kuukauden sopimuskauden aikana palkankorotukset ovat vaikutuksiltaan 6,3 prosenttia, jonka päälle tulee niin sanottu myöhentämiserä, jonka suuruus on 1 100 euroa”, Kokko sanoi sopimuksesta.

Hänen mukaansa ”jokainen voi itse arvioida”, miten sopimus suhteutuu muiden alojen palkankorotuksiin tai Saksan teollisuuden palkankorotuksiin, joita vastaavia AKT tavoitteli. Kokko sanoi olennaista olevan, että molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu on saavutettu.

Palkankorotusten lisäksi ahtaajien työehtosopimukseen ei Kokon mukaan tule kovin merkittäviä muutoksia.

”Muutama asia, jotka ovat ehkä alalle tärkeitä, mutteivät yleisesti niin kovin kiinnostavia. Aika pitkälle puhutaan palkoista.”

AKT aloitti kaksi viikkoa sitten laajan lakon Suomen satamissa. Lakko muun muassa lamautti Suomen ulkomaankauppaa.

Liitto hylkäsi kaksi sovintoehdotusta työriitaan ennen sovun syntymistä.

Puheenjohtaja Kokko sanoi aiemmin, että niin sanotun yleisen linjan mukaiset palkankorotukset eivät AKT:lle riitä.

Vientiteollisuuden sopimuksissa palkkoja korotetaan kahdessa vuodessa noin kuusi prosenttia, minkä lisäksi työntekijät saavat prosentin suuruisen kertaerän.

AKT:n vastapuolen eli Satamaoperaattorien mukaan ahtaajien palkankorotukset ovat linjassa muiden alojen korotusten kanssa.

”Sopimus noudattaa Suomeen vakiintunutta työmarkkinoiden yleistä linjaa, jonka piirissä on jo noin 600 000 palkansaajaa eli noin puolet työmarkkinakierroksen työntekijöistä”, Satamaoperaattorien tiedotteessa sanotaan.

Satamaoperaattorien toimitusjohtajan Juha Mutrun mukaan . ”erityisen valitettavaa on, että pääosa työtaisteluiden taloudellisista vahingoista kohdistui sivullisiin yrityksiin”.

Tiistaina AKT hyväksyi sovintoehdotukset kuorma-autoalalle, säiliöauto- ja öljytuotealalle sekä terminaalitoiminta-alalle.

Myös näillä aloilla oli helmikuussa työtaisteluita.

Keskiviikkona liitto aloitti lakon linja-autoalalla. Tämä työtaistelu jatkuu.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat