Työläistyttö romanttisen seikkailun pauloissa toisen maailmansodan Berliinissä - Radio ja TV | HS.fi

Työläistyttö romanttisen seikkailun pauloissa toisen maailmansodan Berliinissä

14.3.1992 2:00

Valo yössä (Shining Through) ohjaus ja käsikirjoitus David Seltzer, kuvaus Jan De Bont, pääosissa Michael Douglas, Melanie Griffith, Liam Neeson ja Joely Richardson. Tuottajat Howard Rosenman ja Carol Baum/Twentieth Century Fox.

Käsikirjoittaja-ohjaaja David Seltzer on palannut lähihistorian tuttuun aihemaailmaan. Hänen kolmas ohjaustyönsä Valo yössä (Arena, Forum 1 ja Gloria) kehittelee romanttista auraa toisen maailmansodan päivien ylle. New Yorkin Queensista kotoisin oleva, puoliksi juutalainen työläistyttö Linda Voss (Melanie Griffith) päättää osallistua maailmantapahtumiin, kun eletään vuotta 1940. Valkokankaan sotaelokuvien lumoissa fantasioiva Linda aikoo mennä pelastamaan juutalaisia sukulaisiaan Berliinistä, jossa Hitler riehuu valloitussuunnitelmineen. Saksantaitoinen Linda pääsee salaperäisen Ed Lelandin (Michael Douglas) sihteeriksi, ja myöhemmin hän saa matkustaa amatöörivakoojana Eurooppaan. Hän etsii tiedon valoa synkkenevän Berliinin kaduilla. Valo yössä muistuttaa Fred Zinnemannin kaunista Muistojeni Juliaa (1977), joka perustui näytelmäkirjailija Lillian Hellmanin omakohtaiseen tarinaan. Molemmat elokuvat ovat tyylikästä aikuisten jännitysmelodraamaa, jossa romanttinen hehku pysyy kurissa. Zinnemannin näkemys on monivivahteisempi kuin Seltzerin, joka on joutunut pöyhimään kuluneita asetelmia. Valo yössä ei putoa kuitenkaan kestonsa aikana. David Seltzerin ohjaus ei ole luovaa, mutta omissa rajoissaan pätevää ja täyteläistä. Näkee että Seltzer on kuvannut paikan päällä ja huolehtinut ajankuvasta. Susan Isaacsin romaanista poiketen Berliinin-osuutta on lisätty. Seltzer hyödyntää vanhojen Hollywood-melodraamojen ja poliittisten trillerien aineksia. Linda Vossin tarinassa näkyvät koetun merkit. Amatöörivakoojasta ja haaveilijasta kehittyy tahtova nainen, joka pystyy erottamaan yksityisen ja yleisen rajat. Melanie Griffith elää suurenmoisesti läsnä jokaisessa kuvassa. Hän seisoo omilla jaloillaan, vaikka Michael Douglas pysytteleekin liian kauan poissa Berliinin taivaan alta. Mikael Fränti

Luitko jo nämä?