Koulukodin ahdistettu nuoruus - Radio ja TV | HS.fi

Koulukodin ahdistettu nuoruus

3.9.1994 3:00

Kissan kuolema, ohjaus ja käsikirjoitus Raimo O Niemi, kuvaus Jyrki Arnikari, musiikki Yari, pääosissa Marja Pyykkö ja Kalle Ahola . Tuottaja Claes Olsson/Kinotuotanto Oy.

Tv:ssä työskennelleen Raimo O Niemen (s. 1948) ensimmäinen teatterielokuva Kissan kuolema (Forum 2 ja Illusion) on kiinnostava yritys kuvata koulukotinuorten alistettua elämää. Elokuvan taustalla on Taru Väyrysen hyvä kirja, jossa nuorten kieli ja mieli on hallussa. Kissan kuolema tapahtuu lähes kokonaan eristetyssä koulukodissa. Alkupuolella kehitellään jännitys- ja kauhuaineksia, sillä ahdistelija vaanii koulukodissa. Kukaan tytöistä ei uskalla paljastaa tämän henkilöllisyyttä, koska koulukodin kasvatit ovat oppineet, ettei heitä uskota. Koulukotilaisista erottuvat kapinallinen Nitta (Marja Pyykkö), koulukodin johtajan (Rea Mauranen) tempoileva tytär Annaleena (Marjaana Maijala) ja herkkä Siru (Helena Vierikko). Ohjaajista nousee harjoittelija Ari (Kalle Ahola), joka tasapainottelee nuorten ja työtovereidensa välissä. Ari haluaisi auttaa, mutta johtajan lupaus viran vakinaistamisesta pakottaa harkitsemaan valintoja. Elokuvassa orastaa Arin ja Nittan, ymmärtäjän ja väärinymmärretyn rakkaustarina. Kissan kuolema on todenmakuinen elokuva. Koulukoti kuvataan henkisen ja fyysisen terrorin tyyssijana. Elokuva jättää ajatuksen, että suomalaisissa kasvatuksellisissa rakenteissa on paljon purettavaa. Raimo O Niemen ohjaustyö ei ole huono, mutta ei niin hyvä kuin tärkeä aihe olisi pannut vaatimaan. Asetelmallinen kohtausten rakentelu ja kankeahko elokuvallinen toteutus viittaavat enemmän tv-teatteriin. Ahdistelu-teeman liiallinen pyörittely ei tunnu aina uskottavalta. Niemellä on hyviä lähtöjä, mutta kuvat eivät kulje, tilanteet hirttävät ja tunnelmat latistuvat. Vasta loppupuolella alkaa syntyä vuorovaikutuksen jännitettä, emootioiden latausta. Kissan kuolema on nuorten naistensa elokuva. Se tarjoaa varmasti hyvät samastumismahdollisuudet. Marja Pyyköllä on elokuvalliset kasvot, kyky toimia aidosti kameran edessä. Helena Vierikko ja Marjaana Maijala eläytyvät elokuvan hallituimpiin suorituksiin. Muutkin nuoret ovat todesti mukana. Kalle Ahola on sympaattinen miespääosassa. Hän tuo nykyajan Robin Hoodina hieman positiivisuutta tähän pahan maailmaan. Hänen katseensa viestittää, että umpikujan voi katkaista ja ankeuden murtaa, rakkaudesta saa löytää mahdollisuuden. Siinäkö Kissan kuoleman sanoma? MIKAEL FRÄNTI

Luitko jo nämä?