Burger King julkaisi mainosvideon, jossa home hiipii suositun hampurilaisen pinnalle – Ja sitä voidaan pitää näpäytyksenä McDonald’sille - Ruoka | HS.fi
Ruoka

Burger King julkaisi mainosvideon, jossa home hiipii suositun hampurilaisen pinnalle – Ja sitä voidaan pitää näpäytyksenä McDonald’sille

Burger King haluaa mainosvideollaan kertoa Whopperin lisäaineettomuudesta. Samalla se näpäyttää kilpailijaansa McDonald’sia.

Kuvituskuva
Julkaistu: 21.2. 13:54

Luonnollisuus ja luonnonmukaisuus on valttia ruoassa. Siitä kertoo jo joitakin vuosia jyllännyt clean eating -trendi, joka korostaa puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa. Elintarviketeollisuudessa luonnollisuus näkyy siinä, että pakkauksissa näkyy leimoja kuten ”luomu” tai ”lisäaineeton”.

Pikaruokaketju Burger King on lähestynyt luonnollisuustrendiä huomiotaherättävällä, jopa hieman vastenmielisellä mainoskampanjalla. Kampanjasta on kertonut muun muassa Vice Munchies -sivusto.

Burger King julkaisi 19. helmikuuta The Moldy Whopper -mainosvideon, jossa priimakuntoon laitettu Whopper-hampurilainen saa rauhassa homehtua. Koko 34 päivää kestänyt homehtumisprosessi on taltioitu 45 sekunnin timelapse-videoon.

Burger King haluaa videon avulla mainostaa päätöstään luopua Whoppereihin käytetyistä keinotekoisista väri-, maku- ja säilöntäaineista. Ketju kertoo lopettavansa lisäaineiden käytön Whoppereissa ”suurimmassa osassa” eurooppalaisista ravintoloistaan sekä 400 pikaruokaravintolassa Yhdysvalloissa.

Näyttämällä ruoan pilaantumisen yritys pyrkii siis rakentamaan mielikuvaa tuotteiden ”luonnonmukaisuudesta”.

Yleisö on ottanut Burger Kingin homepurilaiskampanjan vastaan ristiriitaisin tuntein. Toiset ylistävät videon estetiikkaa, kun taas jotkut kokevat homehtuvat ruoan katselemisen luotaantyöntäväksi.

Samalla Burger Kingin kampanja voidaan nähdä näpäytyksenä kilpailevaa McDonald’s-ketjua kohtaan. Mediassa nimittäin kerrotaan toisinaan McDonald’sin hampurilaisista, jotka eivät millään tahdo pilaantua.

Esimerkiksi yhdysvaltalainen David Whipple kertoo ostaneensa McDonald’sista hampurilaisen heinäkuussa 1999, mutta unohtaneensa hampurilaisen takkinsa taskuun ja löytäneensä sen kesän jälkeen. Purilainen näytti edelleen moitteettomalta, joten Whipple päätti säilöä sen metallirasiaan.

20 vuotta myöhemmin Whipplen McDonald’sista ostama hampurilainen näyttää edelleen purilaiselta, joskin se on kovettunut kivikovaksi. Purilaisesta on myös kadonnut tuoksu.

”Se haisee vanhalta pahvilta”, Whipple kertoi Popular Mechanics -sivustolle viime tammikuussa.

McDonald’sin ”pilaantumattomia burgereita” on tullut vastaan muuallakin, joten ketju julkaisi jo vuonna 2013 ilmiötä selittävän tiedotteen, jossa pikaruokaketjun edustaja kertoi, että pilaantuminen tarvitsee tietynlaiset olosuhteet, etenkin riittävästi kosteutta.

Jos kosteutta ei ole tarpeeksi, hampurilaiset kuivuvat, jolloin bakteerit ja homeet eivät pääse kasvamaan, eikä pilaantumista välttämättä tapahdu.

Seuraa uutisia tästä aiheesta