Kaipaatko lounasruokalan raastepöytää? Nämä helpot ja hyvin säilyvät lisukesalaatit auttavat - Ruoka | HS.fi
Ruoka|Etälounas

Kaipaatko lounasruokalan raastepöytää? Nämä helpot ja hyvin säilyvät lisukesalaatit auttavat

Lisukesalaattia kannattaa tehdä kerralla isompi annos.

Nopean hapankaalikimchin valmistelee kymmenessä minuutissa. Kuva: Elvi Rista

Julkaistu: 25.3. 8:38

Näin viikon mittaisenkin etätyörupeaman jälkeen osaa jo arvostaa työpaikan tai koulun lounasruokalaa ja etenkin sen salaattipöytää, josta päivän kasviskiintiötä tulee normaalioloissa näppärästi täytettyä.

Jotta arkinen lisukesalaatti pysyisi edelleen lautasella, sitä kannattaa tehdä kerralla isompi satsi jääkaappiin. Tällaisissa ”purkkisalaateissa” parhaiten toimivat esimerkiksi kaali, porkkana ja muut juurekset sekä jämäkämmät kasvikset kuten kukka- ja parsakaali. Varsinaiset salaatinlehdet sen sijaan tuppaavat nahistumaan niin vikkelästi, että niistä tehty salaatti on syytä syödä saman tien.

Tähän koosteeseen on poimittu HS:n ja Soppa365:n reseptiarkistoista helppoja ja sen verran hyvin säilyviä salaatteja, että niitä voi syödä huoletta ainakin muutaman päivän ajan, jos ne eivät ala näyttää, haista tai maistua epäilyttäviltä.

Ja jos ruuanlaitto ei juuri nyt kiinnosta, kaupan kimchi, hapankaali ja eineshyllyn valmiit raastesalaatit ovat ihan kelpo vaihtoehtoja nekin.

Pikakimchin valmistelee hetkessä. Kuva: Elvi Rista

Nopea hapankaalikimchi tehdään maustamalla kaupan valmis valkosipulihapankaali uuteen uskoon. Vähän inkivääriä, chilitahnaa, kalakastiketta ja vielä lisää valkosipulia, sitten muutaman tunnin maustumisaika, niin sopivan tulinen pikakimchi on valmis. Syö lisukkeena tai leivän välissä.

Rapeisiin kasviksiin iskee himo. Kuva: Elvi Rista

Rapeat marinoidut kasvikset on alun perin ajateltu grilliruoan kylkeen, mutta niiden hapokas ja kevyen yrttinen maku koukuttaa sen verran tehokkaasti, että tätä kasviskimaraa kannattaa kokeilla lisukkeena mille tahansa. Reseptiin voi suhtautua suurpiirteisesti: käytä mitä kasviksia haluat, mutta kastikkeen ainesosien suhteet on syytä pitää ennallaan.

Tämä som tam -versio tehdään ilman papaijaa. Kuva: Tuomas Kolehmainen

Som tam -salaatti on monen thairuoan ystävän suosikki. Tässä som tamista mallia ottavassa salaatissa papaija jätetään kauppaan, ja sen tilalla käytetään lanttua, porkkanaa ja punakaalia. Mausta salaatti omaan suuhun sopivaksi ja nauti lisukkeena.

Kastike on maukkaan salaattiannoksen juju – katso tästä 5 erinomaista reseptiä

Kyllästyttävätkö kurkku ja tomaatti? Raastinrauta pelastaa talvikauden lisäkesalaatit, vinkkaa martta

Nopea hapankaali-kimchi

Seuraa uutisia tästä aiheesta