Jos nukut huonosti, muuta syömistäsi – asiantuntija kertoo, mitkä ruuat edistävät hyvää unta ja mitä kannattaa välttää - Ruoka | HS.fi

Jos nukut huonosti, muuta syömistäsi – asiantuntija kertoo, mitkä ruuat edistävät hyvää unta ja mitä kannattaa välttää

Monissa Etelä-Euroopan maissa syödään tukevasti vielä myöhään illalla, mutta osa ihmisistä kokee, että iltasyöminen häiritsee nukkumista. Asiantuntija kertoo, mitä illalla syödessä on syytä ottaa huomioon.

Joidenkin ravintoaineiden puutokseen voi liittyä nukkumista häiritseviä oireita.­

15.9.2020 2:00 | Päivitetty 15.9.2020 19:21

Viime yönäkin monissa suomalaisissa makuuhuoneissa nukuttiin huonosti.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan uniongelmat ovat yleisiä ja koskevat Suomessa jopa kolmea miljoonaa aikuista.

Pitkäaikainen huonounisuus ja riittämätön uni voivat altistaa monenlaisille terveysongelmille. Ne ovat yhteydessä muun muassa verenpaineen kohoamiseen, metaboliseen oireyhtymään, lihavuuteen, tyypin 2 diabetekseen ja infektioalttiuteen. Hyvää unta voi ja kannattaa vaalia myös terveellisillä ruokatottumuksilla.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat