Näillä salaateilla nälkä lähtee taatusti – kokeile käteviä kasviproteiineja lihan korvaajana - Ruoka | HS.fi

Näillä salaateilla nälkä lähtee taatusti – kokeile käteviä kasviproteiineja lihan korvaajana

Salaatteihin proteiinia tuovat esimerkiksi tofu, vegekana tai linssit.

Nuudelisalaattiin voi käyttää vegekanan lisäksi muitakin vastaavia kasviproteiineja.­

15.4. 2:00 | Päivitetty 15.4. 8:58

Nopeat, herkulliset ja terveelliset lounassalaatit saa koottua kätevästi erilaisten kasviproteiinien ympärille. Kun yhdistät salaattiin lisäksi hiilihydraatin lähteitä, kuten leipää, nuudeleita ja täysjyväriisiä sekä siemeniä ja pähkinöitä, saat täyttävän ja monipuolisen aterian.

Kannattaa rohkeasti kokeilla uusia kasvipohjaisia vaihtoehtoja broilerille. Niitä löytyy kauppojen kylmäaltaista ja pakastealtaista. Esimerkiksi soijapohjainen, meheväksi paistettu ”vegekana” sopii salaattiin, joka pursuaa aromikkaita makuja.

Useimmiten soijapohjaiset vegekanat sisältävät runsaasti proteiinia ja niitä voi käyttää lähes reseptissä kuin reseptissä kanan tapaan, mutta kypsentämisessä ei tarvitse olla yhtä tarkka kuin broileria käytettäessä. Nappivalinta kaikille, jotka haluavat syödä välillä ”lihaisampaa” ruokaa ilman eläimiä.

Pakastetut vegekanat kannattaa sulattaa jääkaapissa ennen käyttöä, jotta niiden mehevyys säilyy pannulla, mutta muuten niiden valmistamisessa ei ole erityistä huomioitavaa. Vegekanat voi maustaa suoraan pannulla, eikä marinointia tarvita.

Tofusta saa helposti herkullista itse tehdyn teriyakikastikkeen avulla.

Jos laitat tavallisesti lounassalaattiisi juustokuutioita, kokeile vaihteeksi tofua. Tofu on kasviskeittiön klassikko, joka sopii moneen – kunhan sen malttaa esivalmistella hyvin. Tofu kannattaa kuivata ennen käyttöä, jotta se imee makuja paremmin. Tofun voi marinoida etukäteen tai maustaa suoraan pannulla.

Pienellä esivalmistelulla itsessään miedonmakuinen tofu saa uusia ulottuvuuksia ja sopii ihanasti tähän salaattiin, joka on lainannut makumaailmansa Japanista.

Teriyakikastikkeella maustettu tofu tukevoittaa salaattiannosta.­

Tiesitkö, että linsseissä on hurjasti maku- ja koostumuseroja? Salaattilinsseiksi sopivat parhaiten mustat belugalinssit tai ranskalaiset puy-tyyppiset linssit, joissa on kiinteä suutuntuma ja aromaattinen maku. Parhaimman makuinen lopputulos tulee, kun keittää linssit itse, mutta hätätapauksessa salaattiin sopivat myös huuhdellut tölkkilinssit.

Kuivattujen linssien käyttäminen on kuitenkin yllättävän helppoa: linssit huuhdellaan kevyesti ennen käyttöä ja keitetään kypsiksi pakkauksen ohjeen mukaan. Linssien keittoaika vaihtelee laadusta riippuen, joten se kannattaa tarkistaa myyntipakkauksesta.

Oheisessa reseptissä linssit pikamarinoidaan yrttien, sitruunan ja oliiviöljyn kanssa, mikä tekee linsseistä ihanan raikkaita ja meheviä samaan aikaan. Jos haluat, voit laittaa linssit jo vaikka sunnuntaina valmiiksi jääkaappiin marinoitumaan ja käyttää alkuviikon salaateissa.

Salaateissa parhaiten toimivat aromikkaat belugalinssit tai puy-linssit.­

Muista myös nämä:

*Tölkkikikherneet ja -pavut ovat kiireisen valinta salaattiin. Ne voi pyöräyttää esimerkiksi (vegaanisessa) pestossa tai harissa-tahnassa ja paistaa nopeasti pannulla.

*Kotimainen vaihtoehto soijapohjaiselle vegekanalle on härkäpapupohjainen kasviproteiinisuikale.

*Vehnäproteiinista valmistettu seitan on myös oiva proteiinin lähde salaattiin. Seitania voit tehdä itse tai ostaa kaupasta valmiina.

*Muistathan, että myös täysjyväviljassa, pähkinöissä ja siemenissä on rutkasti proteiinia.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat