Aila Ahlfors-Tomida ja Norio Tomida tekevät paljon toimistotyötä, mutta heitä näkee edelleen myymälänkin puolella.

Vielä 1980-luvulla nuudelit ja soijakastikkeet piti hakea Tukholmasta – sitten Suomeen perustettiin kauppa, josta tuli tärkeä japanilaisen ruokakulttuurin edistäjä

Aila Ahlfors-Tomidan ja Norio Tomidan Tokyokan-kauppa on ollut japanilaisen ruokakulttuurin sydän Helsingissä jo yli 30 vuotta. Norio on myös vaikuttanut markettisushi-ilmiöön sekä siihen, että Roihuvuoren kirsikkapuistossa kukkii keväisin yli 300 kirsikkapuuta.


Kuka kumma sinne tulisi asiakkaaksi?

Se oli Norio Tomidan ensimmäinen ajatus, kun hänen vaimonsa Aila Ahlfors-Tomida sai idean japanilaisia elintarvikkeita myyvästä kaupasta.

Oli vuosi 1986. Pariskunta oli perustanut japanilaisen kuriiripalvelun, ja sitä varten tarvittiin nyt toimistotilaa. Aila ei kuitenkaan halunnut pelkkää toimistoa, vaan myös myymälän. Jotain omaa, uutta ja erilaista.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat