Sipuli on yksi yleisimmistä suolisto-oireiden aiheuttajista – Näillä vinkeillä ongelmia voi yrittää vähentää

Kelta-, puna- ja valkosipulissa on runsaasti fodmap-yhdisteitä, jotka aiheuttavat helposti vatsavaivoja.

On vaikeaa keksiä toista gastronomisesti yhtä monipuolista ruoka-ainetta kuin sipuli. Se aiheuttaa kuitenkin monille vatsavaivoja.

24.11. 2:00 | Päivitetty 24.11. 6:36

Ihmiset rakastavat sipulikasveja melkein kaikkialla maailmassa ja ovat rakastaneet esihistoriasta asti. On vaikeaa keksiä toista gastronomisesti yhtä monipuolista ruoka-ainetta.

Näin pohtii elintarvikekehityksen tutkimusprofessori Anu Hopia Turun yliopistosta, kun häneltä kysytään, miksi sipulia käytetään niin monissa ruoissa.

Suomessa syödään paljon muun muassa kelta-, puna- ja valkosipulia. Niiden suosion syy on itsestäänselvä.

”Sipulien avulla ruokiin saadaan voimakkaita aromeja, polttavuutta ja lempeää makeutta. Ne myös säilyvät vuoden ympäri ja niissä on ihan hyvä ravintosisältö”, Hopia sanoo.

Ikävä kyllä sipulin suosiolla on kiusallinen varjopuoli. Sipulikasvit aiheuttavat monille suolisto-oireita. Kun sipuleita ujutetaan melkein ruokaan kuin ruokaan, osalla suomalaisista kiristyvät niin pinna kuin paksusuolikin.

Mikä neuvoksi?

Sipuli on yksi yleisimmistä paksusuolen oireiden aiheuttajista. Niin kelta-, puna- kuin valkosipulissakin on runsaasti fodmap-yhdisteitä, jotka eivät pilkkoudu ohutsuolessa vaan päätyvät bakteerien muonaksi paksusuoleen. Siitä seuraa niin sanottuja toiminnallisia vatsavaivoja.

”Sipulin fruktaanien fermentoituessa syntyy paksusuolessa kaasua. Toiminnallisesta vatsavaivasta kärsivä on yliherkkä aistimaan mahasuolikanavan liikkeitä ja toimintaa. Kun kaasu venyttää suolta, ihminen voi tuntea kipua”, sanoo ravitsemustieteen apulaisprofessori Kirsi Laitinen Turun yliopistosta.

Toiminnallisten vatsavaivojen yleisyydestä ei ole varmuutta. Erään kansainvälisen kyselytutkimuksen perusteella noin 40 prosenttia ihmisistä kärsii niistä.

Sipulin ja muiden ruokien sisältämät fodmap-yhdisteet eivät ole kuitenkaan yksin vastuussa vatsavaivoista. Oireisiin vaikuttaa aina elintapojen kokonaisuus.

”Ruokavalion koostumuksella on monenlaista vaikutusta. Esimerkiksi vähäinen kuitu ja runsas rasva aiheuttavat vatsavaivoja. Myös ateriarytmillä on merkitystä, sillä liiallinen iltasyöminen altistaa oireilulle. Samoin stressi”, Laitinen sanoo.

Kaikki sipuliruoat eivät sisällä yhtä paljon suolisto-oireille altistavia yhdisteitä. Mitä sipulia vatsavaivoista kärsivän kannattaisi siis kokeilla? Ikävä kyllä tähän ei ole yksiselitteistä, tutkimustiedolle perustuvaa vastausta.

”Yhtälö on monimutkainen. Fruktaanin määrään vaikuttaa tietysti syödyn sipulin määrä. Lisäksi oireiden vakavuus riippuu siitä, minkä verran fodmap-yhdisteitä ihminen saa muista ruoista”, Laitinen puntaroi.

Siispä mausteen tapaan käytetty valkosipuli aiheuttaa harvemmin ongelmia kuin kelta- ja punasipuli, joita syödään melko suuria määriä.

Eri sipulikasveissa ja sipulin eri osissa on vaihtelevasti fruktaaneja. Elintarvikekehityksen professori kannustaa vatsavaivaista hakemaan sipulin aromia kasvin vihreistä osista.

”Esimerkiksi ruohosipuli ja purjon vihreä osa eivät sisällä vatsavaivoja aiheuttavia sipulin hiilihydraatteja. Valkosipulin aromin saa myös valkosipuliöljystä, joka sisältää vain kasvin aromiaineen”, Hopia sanoo.

Monet ruoan prosessoinnin muodot pilkkovat fruktaaneja. Esimerkiksi hapattamalla säilötyt sipulit ovat todennäköisesti vatsalle lempeitä.

”Näissä elintarvikkeissa ruoansulatus on tavallaan jo pantu alkuun, jolloin paksusuolen bakteereille jää vähemmän pilkottavaa. Lisäksi fruktaani on vesiliukoista, joten ruoka-aineesta poistuu fodmap-yhdisteitä säilöntäliemeen”, Laitinen sanoo.

Sipulien aromit voi valjastaa myös öljyssä paistamalla. Rasvaan liukenee vain vähän fruktaaneja. Siispä kun sipulinpalat poistetaan pannulta, öljyyn jää aromeita mutta ei hankalia hiilihydraatteja.

Monet ruoan prosessoinnin muodot pilkkovat fruktaaneja. Esimerkiksi hapattamalla säilötyt sipulit ovat todennäköisesti vatsalle lempeitä.

Mutta kannattaako sipuli poistaa ruokavaliostaan kokonaan?

Koska fruktaaneja ja muita ilmavaivoille altistavia yhdisteitä on muissakin ruoka-aineissa kuin sipuleissa, syyllistä on hankalaa tunnistaa. Laitisen mukaan asiaa voi testata jättämällä sipulit pois ruokavaliosta. Kovin rajuun ruokavalion yksinkertaistamiseen ei silti tule ryhtyä ilman ammattilaisen apua.

”Jos joku kärsii jatkuvista ilmavaivoista, hän voi jättää sipulien syömisen muutamaksi päiväksi. Varsinainen fodmap-yhdisteiden karsiminen kannattaa kuitenkin toteuttaa laillistetun ravitsemusterapeutin tuella. Ja jos pahat oireet jatkuvat, on hakeuduttava lääketieteellisiin tutkimuksiin, joissa suljetaan pois muun muassa keliakian ja kasvaimen mahdollisuus”, Laitinen sanoo.

Tiukka fodmap-yhdisteiden vältteleminen vaikeuttaa monipuolista mineraalien, vitamiinien ja kuitujen saantia. Äärimmäinen rajoittaminen saattaa jopa vahingoittaa suolistomikrobistoa.

Jos sipulin jättää kokonaan pois, tuttua makua voi tavoitella korvaavien ruoka-aineiden avulla.

”Tällöin sipulin gastronomiset ominaisuudet, kuten makeus ja karamellisoitumisen tuottamat väri- ja aromiyhdisteet, täytyy tuottaa muilla keinoin. Voi kokeilla jotakin toista makeaa kasvista, kuten fenkolia, tai ripauttaa ruokaan vähän sokeria tai hunajaa. Aromikkuutta tuovat myös yrtit ja mausteet. Jos kaipaa sipuliruokien polttavuutta, sitä löytyy chilistä ja pippureista”, Hopia neuvoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat