Tasa-arvo takkuilee kirkossa, eikä ihme: Jeesus on vaikea miehen malli

Kirkossa maskuliinisuus on ollut aina kriisissä, sanoo teologi Petri Merenlahti. Hän kävi kuuntelemassa, mitä miesten raamattupiireissä nyt puhutaan.

Julkaistu: , Päivitetty:

Kirkossa tasa-arvon eteneminen tuntuu olevan yhä vain vaikeaa. Viime viikolla julkaistussa Taantuvan tasa-arvon kirkko -teoksessa naispapit puhuvat jopa takaiskusta. Järjestetään naisia syrjiviä tapahtumia, arkkipiispan vaalissakin oli ehdolla naispappeuden vastustaja. Helsingin hiippakunta julkaisi juuri videon naispappien kuulemista törkeyksistä.

Miksi juuri kirkossa tasa-arvon eteneminen on niin vaikeaa?

Kirkkohallituksen talo on Etelärannassa, paraatipaikalla. Ylhäältä löytyy arkkipiispan teologinen erityisavustaja Petri Merenlahti, joka on oikea henkilö kertomaan, mitä miesten päässä liikkuu.

Merenlahti on teologian tohtori, jonka alaa on raamatuntutkimus ja sukupuolentutkimus. Hän on tutkinut muun muassa kristinuskon maskuliinisuuden malleja, Jeesuksen miehisyyttä ja Jumalan muuttuvaa roolia Raamatussa.

Viimeisintä, vielä julkaisematonta tutkimustaan varten hän istui suomalaisten miesten raamattupiireissä kuuntelemassa, mitä siellä puhuttiin sukupuolesta.

Miehet tosiaan haluavat puhua Raamatusta rauhassa, keskenään, ilman naisia!

Merenlahden mukaan kirkon tasa-arvotaisteluissa on kyse ihan samasta ilmiöstä kuin tasa-arvotaisteluissa muuallakin – vallanjaosta.

”Patriarkaatti joutuu tekemään tilaa”, hän sanoo.

Länsimaissa on meneillään valkoisen heteromiehen kriisi. Mutta tämän lisäksi kristityillä miehillä on omatkin, uskoon liittyvät haasteensa. Ne johtuvat Jeesuksesta.

Jeesus ei ole mikään perinteinen mies. Katsokaa Jeesuksen kuvia. Kädet ovat sievästi, pää kivasti kallellaan, katse usein lammasmaisen lempeä.

Jeesus on queer-hahmo. Hän kyseenalaistaa käsityksen maskuliinisuudesta, Merenlahti sanoo. Queer tarkoittaa outoa ja kummallista, normaalista sukupuoli­käsityksestä poikkeavaa.

Jeesuksen omana aikana mies oli oikeas­taan ainoa sukupuoli, ainoa täysi ihminen. Kaikki muut, kuten naiset ja orjat, olivat vain puutteelliseksi jääneitä vähemmän miehiä. Jeesuksen malli oli siinäkin mielessä naismainen.

Merenlahti muistelee HS:ssa julkaistua Kari Suomalaisen pilapiirrosta, jossa Römpän äijä vinoilee Rysänperän kirkkoherralle siitä, että tämä vastustaa naispappeja, vaikka pamisee itse mekko päällä pehmoisia. Siinä on jotain olennaista.

Jeesus puhui pehmoisia. Oli Jumalan edessä nöyrä, passiivinen, alistuva. Opetti, että suurin tehtävä on palveleminen.

Ihmisten piti tulla lasten kaltaisiksi. Ei pitänyt tavoitella rahaa tai asemaa. Piti kääntää toinen poski. Jeesus ei ollut mikään kyyninen realisti, vaan sosiaalivallankumouksen tekijä, Merenlahti sanoo.

Sitten Jeesus vielä lopuksi ristiinnaulittiin, nolo juttu, se riisti häneltä viimeistään miehisen statuksen.

Miten kristitty mies voi seurata Jeesusta ja säilyttää silti arvovaltansa? Sen eteen on kirkossa aina nähty paljon vaivaa.

Esimerkiksi evankeliumien kirjoittajat käänsivät Jeesuksesta esiin juuri niitä puolia, joita miehissä on ihailtu. He korostivat sitä, millainen arvovalta Jeesuksella oli puhujana, hän hiljensi kenet tahansa. Miten vaikuttava filosofi! Hän oli rohkea, uskalsi kohdata demonit ja teki ihmeitä.

Ja mikä uskomaton sietokyky! Urheasti Jeesus kesti – sinänsä nolossa tilanteessa – kärsimyksensä. Hillitsi itsensä, oli oman itsensä Herra.

Syntiä vastaan on pitänyt taistella ja hengellisyydessä kilvoitella. Jo sanavalinnoilla voi luoda maskuliinisia mielikuvia ja brändätä Jeesusta miehenä.

Sama miehisyyden painotus jatkuu vielä 2000-luvulla. Esimerkiksi Mel Gibsonin ohjaamassa The Passion of the Christ -elokuvassa väkivalta, verenvuodatus, lihallisuus ja raadollisuus korostavat maskuliinisuutta. Itsehillintä ja sietokyky nostavat sankarin muiden yläpuolelle.

Tällainen Jeesus on perinteiselle miehelle yhä kelpo ihanne. Siinä sivussa kuka tahansa mies voi vaalikampanjan kuluessa nostaa lapsen syliinsä valokuvaa varten ja poseerata naisten keskellä. Se vain korostaa maskuliinisuutta.

Mutta entäs ne Jeesuksen feminiiniset ominaisuudet ja perinteistä miehisyyttä kritisoivat opetukset?


Jeesuksen feminiinisiä puolia ei ole voitu kieltää. Kyllä ne kirkossa ovat vahvasti esillä. Myös kaikki ne opit, jotka mullistavat perinteisiä sukupuolirooleja ja valtarakenteita: Sallikaa lasten tulla minun tyköni. Ensimmäiset tulevat viimeisiksi. Helpompi on kamelin päästä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.

On vain pitänyt löytää sopiva paikka, jossa opit eivät häiritse vanhaa järjestystä.

Ja kas: Jeesus ja muut miehet voivat hyvin tuoda feminiinisyytensä esiin – suhteessa Jumalaan. Jumalalle voi puhua rakkaudesta kiihkeästi, kaivata Jumalan katsetta ja kosketusta, levätä Jumalan kämmenellä. Voi anoa armoa ja tunnustaa heikkoutensa, pienuutensa ja avuttomuutensa.

Niin kuin nykyään sanotaan: mieskin voi siinä myöntää tarvitsevuutensa. Suhteessa Jumalaan. Mutta suhteessa toisiin ihmisiin, miehiin ja naisiin... Se on eri juttu.

Miespappi voi kirkossa viipottaa helmat hulmuen, polvistua ristin juurelle ja painaa nöyrästi päänsä kuin kuka tahansa nöyrä naisihminen. Jumala on kaikkivaltias, ja kaikki ihmiset ovat suhteessa häneen alisteisessa asemassa. Eli jos Jumala on kuin mies, kaikki ovat suhteessa häneen naisia.

”Kaikki ovat siis samalla viivalla”, Merenlahti selittää.

Miksi naispappeus silti tuottaa vaikeuksia? Tuleeko miespappien homososiaalinen, miesten välinen suhde Jumalaan silloin uudella tavalla näkyväksi? Erotisoivatko naispapit tilanteen?

Sitä Merenlahtikin pohtii.

Kiinnostavaa on katsoa, kenelle tasa-arvo kirkossa tuottaa eniten vaikeuksia ja miksi.

Suomessa sukupuoleen liittyvät kysymykset ovat tärkeitä niissä herätysliikkeissä, jotka ovat saaneet vaikutteita amerikkalaisesta evankelikaalisuudesta. Kuten viidesläisyys. Esimerkiksi kristillisdemokraateista moni on heitä.

Yhdysvalloissa naisen asema ja suhtautuminen sukupuolivähemmistöihin ovat nyt keskeinen oikeaoppisuuden mittari evankelikaalisissa kirkkokunnissa, Merenlahti kertoo.

Evankelikaalisista yli 80 prosenttia äänesti Yhdysvaltain presidentinvaaleissa Donald Trumpia.

Toisaalta Suomessa esimerkiksi körtit, jotka ovat kotimaista juurta, ovat nykyään usein päin vastoin uudistusmielisiä ja liberaaleja, Merenlahti sanoo.

Sukupuolikysymys ei ole kirkossa ongelma läheskään kaikille.

Sellaisia ihmisiä, jotka eivät suostu työskentelemään yhdessä naispappien kanssa, on luterilaisessa kirkossa tosi vähän, Merenlahti sanoo.

Kirkko näyttäytyy vanhoillisena, koska konservatiivit ovat aktiivisia ja äänekkäitä ja hyvin edustettuina kirkon päätöksen­teossa. Kirkon jäsenet ja työntekijät ovat liberaalimpia.

Jyrkkä suhtautuminen sukupuolivähemmistöihin on Merenlahden mielestä vähän kummallista. Miten sukupuolesta on tullut niin iso juttu? Se on kohtuutonta suhteessa Raamatun teksteihin.

Raamatusta on pitänyt todella etsimällä etsiä viittauksia homoihin. Eikä siellä puhuta lainkaan sellaisista miesten välisistä parisuhteista, joita homoudella nykyään tarkoitetaan.

Sen sijaan siellä puhutaan painokkaasti vaikkapa siitä, ettei pidä syödä veriruokia. Mutta eivät veriletut ole mikään kristittyjä jakava kysymys. Rahasta puhutaan Raamatussa paljon, miksi siitä ei ole tullut kirkkoa jakava asia?


Kaikki sukupuolikysymykset tuntuvat yhdistyvän huolestuneissa puheenvuoroissa, joissa ääneen päivitellään niin sanottua kirkon naisistumista. Nekin, jotka eivät vastusta naispappeutta tai samaa sukupuolta olevia pareja, saattavat olla huolissaan tästä. Jopa jotkut kirkon älyköistä kokevat sen ongelmaksi.

Mitä kirkon naisistumisella tarkoitetaan? Kriitikot sanovat, että kirkossa puhutaan ja toimitaan liian naismaisesti. Kirkon touhu on liian terapeuttista ja psykologisoivaa. Kirkko ei enää kiinnosta miehiä. Ja nyt virkakuntakin vielä naisistuu.

Uskovaisten porukoissa syntyi jo 1800-luvulla liikkeitä, jotka halusivat palauttaa kirkon mieselementtiin, Merenlahti kertoo. Nyt on miesten leirejä, kokoontumispäiviä ja tapahtumia. Tutkijat puhuvat kirkon mieselvyttämisestä ja miesreagoinnista.

Merenlahti lähti tutkimaan miesten raamattupiirejä, kuuntelemaan, mitä niissä puhutaan. Hän istui mukana kuudessa ryhmässä, joissa oli mukana erilaisia hengellisen herätyksen kokeneita miehiä. Yhdessä miehet pyrkivät edistämään sitä, että usko tulisi eläväksi osaksi heidän elämäänsä.

Miksi siihen pyritään miesten kesken?

Miehet sanoivat, että heidän on helpompi puhua keskenään. Joillakin heistä oli se käsitys, että naiset puhuvat enemmän henkilökohtaisista asioista. Miehet pysyvät asiassa. Miesten tapaamisista ei tule terapiasessioita.

Ryhmissä miesten kesken vallitsi yhdenvertaisuus ammatista ja koulutuksesta riippumatta. Kukaan ei ollut myöskään hengellisesti toista pätevämpi.

Miehillä oli yhteinen haaste, josta puhuttiin. Se koski miehisyyttä.

He olivat sitä mieltä, että he haluavat muuttua miehinä: Entiseen malliin elämä ei voi jatkua. Pitää ymmärtää, että miehetkin ovat tarvitsevia. Ei auta, vaikka olisi kuinka mies. Ei auta oma voima, ei elvistely. Yksin ei selviä. Ei ilman porukkaa. Ei ilman Jumalaa.

Raamattupiirissä, uskonnollisessa yhteydessä, uskallettiin olla erilaisia miehiä, pehmeämpiä. Uusia miehiä. Joskus myös kummasteltiin, miksi muut pitävät uskovaisia niin outoina.

Naisiin tehtiin kuitenkin yleensä selvä pesäero. Korostettiin, ettei olla niin kuin naiset.

Naiset saatettiin myös kokea vaarana: He ovat yliempaattisia kaikkien ymmärtäjiä, jotka suhtautuvat joka asiaan tunteella. Naisten kautta kaikki liberaalit ilmiöt luikertelevat sisään kirkkoon. Naisemansipaatio uhkaa perinteisiä arvoja. Kunnon miehet sen sijaan pitävät maailmaa pystyssä.

Pönkitetäänkö raamattupiireissä perinteistä sukupuolieroa?

Sitäkin ehkä tehdään, Merenlahti sanoo. Hänestä olennaista on kuitenkin, että siellä myös aidosti pyritään muuttumaan. Siellä sovitellaan yhteen raamatullisuutta ja nykyajan paineita. Neuvotellaan siitä, mikä on normaalia kristillistä miehisyyttä.

Selvästi näilläkin miehillä on paineita muuttua, ja se myönnetään. Mutta mietitään myös, milloin mennään liian pitkälle.

Kyse on muutoksesta, jatkuvasta muutoksesta. Muuttuihan Jumalakin, Raamatussa.

Ensin Jumala kyttäsi, raivosi ja kosti. Mutta Raamattu on kasvukertomus. Vähitellen Jumalasta tulee hahmo, joka myötäelää ihmisten kärsimyksissä.

Puhe kirkon naisistumisesta ei ole mikään uusi ilmiö, Merenlahti sanoo. Se sai alkunsa modernisaation myötä, kun kirkko ei enää edustanut julkista valtaa niin kuin ennen. Uskonto siirtyi yhä enemmän privaatin piiriin.

”Hyvän uskovaisen perikuvaksi tuli hyvä kotiäiti tai hurskas mummo”, Merenlahti sanoo.

Kirkon naisistumisessa oli silloinkin kyse valtarakenteiden muuttumisesta koko yhteiskunnassa. Kun sääty-yhteiskunta mureni, papisto menetti erityisasemansa – ja miehet kiinnostuksensa.

Kirkko lakkasi kiinnostamasta miehiä, koska se ei tarjonnut samanlaisia etu­oikeuksia kuin ennen. Kotiäidit ja mummot saivat huolehtia siitä, että kansa pysyi Herran nuhteessa.

Naisten asema kirkossa on moneen kertaan vaihdellut erilaisten sopeutumispaineiden mukaan. Naiset ovat joustaneet.

Alussa kirkko tarjosi naisille paljonkin mahdollisuuksia. Kristityillä oli naismesenaatteja, joiden luona kokoonnuttiin. Liike levisi Rooman valtakunnassa heidän tuellaan.

Paavali rohkaisi, ettei haittaa, jos aviomies ei ole uskossa, riittää, jos nainen itse on ja lapset kastetaan. Paavalilla oli myös naisia työtovereina, muun muassa apostoli Junia.

Mutta sitten tuli naisten asemassa taantuma.

Kristittyjen piti osoittaa, etteivät he ole uhka ympäröivälle yhteiskunnalle. Radikaalit moraaliopetukset piti työntää sivuun. Alettiin puhua, että kaikki hyvä toteutuukin ehkä vasta taivaassa eikä välttämättä täällä maan päällä.

Enää ei hengailtu epäilyttävässä seurassa niin kuin Jeesus. Haluttiin näyttää, että eletään kunnon kansalaisen elämää. Se johti konservatiivisuuteen ja olemassa olevien valtarakenteiden tukemiseen, Merenlahti sanoo.

Nyt kirkko ja maailma ovat muutoksessa taas kerran.

Aurinko alkaa laskea Etelärannassa. Merenlahti tuo keskusteluun kirkon tasa-arvoisuudesta ennen kaikkea suhteellisuudentajua.

”Kirkossa maskuliinisuus on ollut kaikkina aikoina kriisissä”, hän sanoo.

Nykyisessä tasa-arvokeskustelussa ei ole kyse vain tuosta jännitteestä kristinuskon ja valtakulttuurin miesihanteiden välillä. On kyse paljon suuremmasta asiasta kuin mielipiteistä: vallasta ja oikeudenmukaisuudesta.

Oikeuksia ja vapauksia jaetaan yhä laajemmalle joukolle. Tilanne johtuu isoista yhteiskunnallisista mullistuksista, modernisaatiosta, rakenteista.

”Olemme nyt sofistikoidummin empaattisia kuin ennen”, Merenlahti sanoo.

Tietenkin ne, jotka kokevat, että ovat menettämässä omaa valtaansa, kipuilevat.

”On kyse siitä, mihin kaikilla on oikeus. Ja mitä kellään ei ole oikeutta tehdä toiselle.”

Oikaisu 11.3. kello 13.30: Toisin kuin jutussa aiemmin luki, naispappeihin kohdistuvaa häirintää käsittelevän videon julkaisi Helsingin hiippakunta, ei Kallion seurakunta.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kartta näyttää miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

    2. 2

      Helsingin eteläiseen kärkeen suunnitellaan koteja yli 7 000 ihmiselle – Tie pois vie tuskaisen ruuhkasumpun kautta

    3. 3

      Lapsen kiukun laannuttamiseen on yksi, yksinkertainen keino

      Tilaajille
    4. 4

      Selvitys: Viranomaiset eivät löydä käyttöä kansalaispalveluksen suorittaneille

    5. 5

      Yksi katse muistuttaa toivon heittäneestä lama-Suomesta – Iltalypsyn karjakko kertoo, miten syntyi armoton satiiriohjelma, jota ei enää voisi tehdä

      Tilaajille
    6. 6

      Lapsen raiskauksesta tuomittu selvisi ehdollisella tuomiolla, koska vankila olisi haitannut miehen ”sosiaalista selviytymistä” – miksi tekijän oma selviytyminen vaikuttaa rangaistukseen?

      Tilaajille
    7. 7

      Alma kertoo ensimmäistä kertaa haastattelussa homoudestaan – koska haluaa olla tyttöystävänsä kanssa aivan kuin kaikki muutkin

    8. 8

      Tutkijat: Ilmastonmuutoksen kieltäjien jääkarhuväite tukeutuu yhteen lähteeseen, joka ei perustu tieteeseen

    9. 9

      Flunssat harvenivat, kun askelissa tuli kymppitonni täyteen

    10. 10

      Moskova vie jätteensä muiden riesaksi: Sadan kilometrin päässä tienristeyksessä on mökki, josta kyläläiset vahtivat luvattomia jätekuljetuksia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    2. 2

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    3. 3

      En pystynyt keskittymään, ja kaikki ylimääräinen aika oli maailmasta kadonnut. Löysin tähän syypään luikertelemasta sänkyni takaa.

    4. 4

      Legendaarinen Roudasta rospuuttoon -sketsi ei olisi syntynyt ilman Petteri Summasen omaa tragediaa: ”Lapsuuteni oli turvallinen ja ihana, ja yhtäkkiä se loppui”

      Tilaajille
    5. 5

      Sairaaloiden Apotti-tietojärjestelmä on satoja miljoonia maksanut susi, jota ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön

    6. 6

      Sdp:n etumatka kasvoi, keskusta heikkeni yhä – HS-gallup paljastaa asetelmat, joista ehdokkaat lähtevät vaalikentille

    7. 7

      20 vuotta sitten The Matrix muutti tapaamme katsoa elokuvaa – Nyt feminismiä vihaava äärioikeisto käyttää sitä hyväkseen tavalla, jota tekijät eivät koskaan olisi uskoneet mahdolliseksi

      Tilaajille
    8. 8

      Maailman ehkä harvinaisin muumimuki tulee myyntiin huhtikuussa huutokaupassa Turengissa

    9. 9

      Harvinainen möhkäkala ajautui rantaan Australiassa, jopa tuhat­kiloiseksi kasvavaa eläintä luultiin ensin laivan hylyksi

    10. 10

      Helsinkiläis­naisen patjan alta löytyi testamentti, joka käynnisti sotkuisen riidan: Korkein oikeus jätti rahoja vaatineet hyvän­tekeväisyys­järjestöt nuolemaan näppejään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    4. 4

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    5. 5

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    6. 6

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    7. 7

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää