Värikäs vallankumous

Mummolasta tutuista viherkasveista tuli yhtäkkiä lifestyleblogien ja Instagram-kanavien keskeistä sisältöä, ja nyt nuoret miehetkin ovat kiinnostuneita kukista.

Julkaistu: , Päivitetty:

Kukkia Instagramissa. Kukkia cocktaileissa, hääkampauksissa, salaateissa. Retkiä kirsikkapuistoon. Viherseiniä. Kasvitreffejä ja pistokasvaihtoa kauppakeskuksessa. Meikkitrendi ”garden eyebrows”, jossa värjätään kulmakarvat vihreiksi ja liimataan niihin kukkia.

Kasvit ja kukat on vuosikymmenien ajan mielletty lähinnä eläkeläisten into­himoksi, mutta kymmenen viime vuoden aikana myös nuorempi sukupolvi on alkanut vihertää – eikä termi ole tässä yhteydessä poliittinen.

Ensin tulivat viherkasvit. Yhdysvalloissa millenniaalit eli 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyt sukupolvi osti jo kolme vuotta sitten kolmanneksen kaikista myydyistä huonekasveista. Suomessa taas uutisoitiin viime vuonna, että esimerkiksi kilpipiileaa ja peikonlehteä ei enää ollut saatavilla kaupoissa, sillä ne myytiin koko ajan loppuun.

Aiemmin mummolan koristeiksi mielletyt kasvit olivat yhtäkkiä lifestyleblogien ja Instagram-kanavien ydinsisältöä.

Syy intoiluun ei ole pelkästään esteettinen. Monet harrastajat kertovat, että kasvit tarjoavat mukavaa vastapainoa yhä enemmän digitaalisessa maailmassa tapahtuvalle­ elämälle.

Niiden hoitaminen on mukavaa puuhastelua, mindfulnessia parhaimmillaan.

Leikkokukat sen sijaan ovat arjen luksusta, vähän kuin lasillinen hyvää viiniä tai kakkupala. Ja oikeastaan kukat sopivat millenniaaleille paljon paremmin kuin viini tai kakku: kasvava määrä nuoria aikuisia vähentää alkoholinkäyttöään ja haluaa syödä yhä terveellisemmin.

Mutta kukat, ne kiinnostavat. Niiden avulla ei ehkä pelasteta maailmaa, mutta kansainvälinen kukkabisnes niillä saatetaan pelastaa.


Juomatehtailija Nikolai Sinebry­choffin saksalaissyntyinen puutar­huri Christian Bonhof perusti Suomen ensimmäisen kukkakaupan Eteläesplanadille vuonna 1875. Kerrotaan, että alkuaikojen sensaatio oli hyasintti, joka esiteltiin helsinkiläisille uutena joulukasvina.

Hyasintit eivät ole hävinneet 150 vuodessa, vaan ovat edelleen yksi joulun suosikkituotteista. Muutenkaan alalla ei ole tapahtunut ennen viime vuosia suuria muutoksia. Vaikka tarjonta on 150 vuodessa laajentunut, konsepti on täynnä ennemminkin perinteitä kuin innovaatioita.

Sellaisessa piilee vaara.

Kukkakauppojen määrä väheni Suomessa lähes viidenneksellä vuodesta 2007 vuoteen 2013. Sen jälkeen lasku on hidastunut mutta ei taittunut. Nyt kukkakauppoja on Suomessa määrittelyistä riippuen noin 700.

Ihmiset ovat siirtyneet ostamaan tulppaani- ja neilikkakimppunsa marketeista. Kukat ovat isoissa kaupoissa sisäänheittotuote, jota myydään yhtä heikolla katteella kuin tarjouskahvia.

Mutta kun kukkamyynti siirtyy marketteihin ja hintoja poljetaan, kukista katoaa luksuksen leima.

Siksi uudet, viime vuosina alalle tulleet toimijat tarjoavat jotain aivan muuta kuin tarjoustulppaaneja: tarkkaan harkittua estetiikkaa, uudenlaisia ostamisen tapoja ja mietittyjä pastellisävyjä.


Yksi kukka-alan ensimmäisiä uudistajia Suomessa oli Laura Väinölä, joka perusti viitisen vuotta sitten Flora & Lauran, ”kukkakaupan, jota ei ole”. Väinölä palkittiin vuoden nuorena muotoilijana vuonna 2016, ja hän on tehnyt töitä muun muassa Googlelle, Flow-festivaalille ja Amos Rex -museolle. Viimeksi hän loi kukista ilmeen ensi kesän Savonlinnan oopperajuhlille.

Väinölä ihmetteli vuosien ajan, miksi niin Suomessa kuin maailmalla floristit tekevät­ aina vain samanlaisia asetelmia, kimppuja ja istutuksia. Mutta nyt ei tarvitse enää harmitella, hän sanoo.

”Suomen mittakaavassa on viiden viime vuoden aikana tapahtunut valtavasti. On todella herätty siihen, miten eri tavalla kukkia voi katsoa.”

Väinölällä itselläänkin on edessä aivan uudenlaisia työkuvioita, sillä hän on helmikuusta lähtien toiminut Marimekon AD:na.

Se on tavallaan luontevaa, onhan Marimekon Unikko suomalaisista kukkabrändeistä kuuluisin. Väinölä on uuden pestinsäkin takia ehkäpä oikea henkilö vastaamaan siihen, miksi erityisesti nuoret tuntuvat olevan juuri nyt niin innoissaan kukista ja kasveista.

”Kysymys on varmasti siitä, että kaivataan pehmeitä arvoja ja jonkinlaista suhdetta luontoon.”

Ja toden totta: kukkaintoilusta ovat vastanneet paljolti kaupungissa asuvat nuoret.

Väinölä pitää kukkia ja niiden trendikkyyttä myös tasa-arvoasiana.

”Pitkään kukkia pidettiin hyvin feminiinisinä. Uusi sukupolvi ei niin paljon välitä tällaisista jaotteluista, vaan nuoret miehetkin ovat kiinnostuneita kukista ja käyttävät esimerkiksi vaatteita, joissa on kukkaprintti.”

Kukat ovat siis paljon muutakin kuin nättejä asioita. Mutta tietysti ne ovat mitä suurimmassa määrin myös sitä. Insta­gramista löytyy tunnisteella ”flower” yli 73 miljoonaa kuvaa.

Yhdysvalloissa monet kukkatilat ovat lopettaneet kukkien myynnin. Sen sijaan myydään pääsylippuja tiloille, joissa ihmiset voivat kuvata itsensä esimerkiksi auringonkukka-­ tai tulppaanipellossa.


Viime syyskuussa Helsingin Kal­liossa ovensa avannut Harju 8 tarjoaa konstailematonta ruokaa ja muodikkaita alkuviinejä – mutta niin tarjoaa moni muukin kaupungin uusista ravintoloista. Silti juuri Harju 8 on se paikka, johon ei tunnu usein olevan toivoakaan mahtua sisään mutta josta ihmiset ovat alusta asti julkaisseet valtavasti somekuvia.

Syy on se, että Harju 8 on enemmän kuin ravintola: samassa tilassa toimii myös Kukkakollektiivi-niminen kukkakauppa.

Jaloleinikeistä, puuvillan oksista ja kuivatuista niittykukista on rakennettu tilaan näyttäviä, katosta roikkuvia taideteoksia. Lisäksi jokaisessa pöydässä on oma kukka-asetelma, hintalapun kanssa. Syömisen (tai juomisen, sillä Harju 8 toimii myös baarina) jälkeen mukaan voi napata yksittäisen kukan tai kimpun. Kotoa ei tarvitse löytyä edes maljakkoa, siihen tarkoitukseen ravintolasta saa mukaan tyhjän viinipullon.


Kukkakollektiivin pyörittäjät korostavat, että kun kohderyhmänä ovat nuoret, kukkien ostamisen pitää olla helppoa.

”Kyllä se tärkein juttu meille on, että voidaan olla matalan kynnyksen paikka”, sanovat Henna Riikonen ja Suvi Kantoluoto miltei yhteen ääneen.

Kollektiiviin kuuluu vielä kolmaskin jäsen,­ Johanna Valjakka. Nelikymppisistä alanvaihtajista koostuva porukka tutustui puutarhakoulun pääsykokeissa ja on siitä saakka tehnyt töitä yhdessä.

Matalalla kynnyk­sellä he tarkoit­tavat muun muassa sitä, että Harju 8:sta saa kukkia viikon­loppuisin kahteen asti yöllä.

”Meidän asiakkaisiin kuuluu paljon tällaisia nuoria hipsterikundeja. Heidän on helppo tulla tänne ottamaan bisse ja sitten napata kukka mukaan. Ei tarvitse seistä kylmiön edessä miettimässä, mihin on varaa”, Riikonen selittää.

Hän lisää, että toisin kuin voisi luulla, nuoret miehet eivät osta kukkia vain äidille tai tyttöystävälle, vaan myös itselleen – esimerkiksi palkinnoksi rankasta työ­viikosta.

Myyntitavan lisäksi myös kollektiivin tyyli eroaa perinteisten kukkakauppiaiden estetiikasta.

”Me tykätään ronskeista ja rosoisista elementeistä. Monet kukat on aika herkkiä luonteeltaan, on hauska yhdistellä niihin vaikka vänkyröitä oksia”, Kantoluoto sanoo. Myös muotokieli on anarkistista, ”joka suuntaan sojottavaa”.

Helposta kukkakokemuksesta puhuu myös Natalie Sucksdorff, joka avasi Wild Things -kukkakaupan vuonna 2016 helsinkiläisen vaatekaupan yhteyteen. Hänellä on siihen omakohtaiset syyt: vaikka Britanniasta kotoisin oleva Sucksdorff on rakastanut kukkia lapsesta asti, hän oli aina hieman pelännyt perinteisiä kukkakauppoja.

”Asiointi floristin kanssa tuntui jotenkin raskaalta, jos ei tarkkaan tiennyt etukäteen, mitä haluaa. Ja se saattoi kestää pitkään, jopa 20 minuuttia. Ensin piti jonottaa, sitten valita kukkia, ja lopulta ne pakattiin.”

Siksi Sucksdorff myy vain yhdenlaisia kukkakimppuja. Niiden nimi on viikonloppukimppu. Kimpun ulkoasu uudistuu joka viikko vähän, mutta tyyli, ”boheemi, rento ja luonnollinen”, pysyy samana. Kukat on myös pakattu niin, että ne on mahdollisimman helppo napata mukaan.

”Ehkä juuri tästä syystä asiakkaissani on paljon nuoria miehiä.”

Sekä Sucksdorff että Kukkakollektiivi mainostavat brändejään lähinnä siellä, missä heidän kohderyhmänsäkin ovat: sosiaalisessa mediassa.

Somen kukkakuvat saattavat tuntua höpsöttelyltä, mutta Kukkakollektiivin Suvi Kantoluoto on silti sitä mieltä, että so­siaalinen media myös auttaa meitä kaikkia katsomaan maailmaa paremmalla tavalla.

”Otan paljon kuvia kukista, erityisesti pienistä yksityiskohdista. Ainakin itselläni se kuvaaminen on vaikuttanut niin, että­ huomaan nykyään enemmän kauniita asioita ympäristöstä.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Verottaja ajaa kansalaisia tekemään veroilmoitukset verkossa – muista nämä vinkit, niin saat satojen eurojen hyödyn

      Tilaajille
    2. 2

      Kun suomalainen menee netin pornosivustolle, kameran päässä on ehkä pietarilainen Kristina, 22: ”En sanoisi, että tämä työ on elämäni tarkoitus”

      Tilaajille
    3. 3

      Ulkomaalaisten tohtorien koulutus maksaa Suomelle miljoonia euroja, mutta valmistumisen jälkeen järjestelmä sylkee heitä maasta

    4. 4

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rockmaailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    5. 5

      Ben Zyskowicz ja Pihla Keto-Huovinen tapasivat 20 vuotta sitten yökerhossa – Nyt konkari kertoo aloittavalle kansan­edustajalle, miten eduskunnassa pärjää

    6. 6

      FBI: Lauantaina pidätetty siirtolaisia jahdanneen aseryhmän johtaja suunnitteli Obaman ja Hillary Clintonin murhaamista

    7. 7

      Tosi miesten viimeinen taisto: Se pieni ero jyllää politiikassa, mutta ei ehkä kauan

    8. 8

      Uusperheissä muutetaan liian nopeasti yhteen, sanoo asiantuntija – HS etsi neuvot yleisimpiin uusperheiden ongelmatilanteisiin

      Tilaajille
    9. 9

      Jukka Halmeen maailma romahti IFK:n pudottua liigasta, ja viime talvena tuli taas tyrmäävä takaisku, kun Stadin kingin kaveriporukka kaikkosi kopista

    10. 10

      Britanniaan on tulossa hullut eurovaalit, ja Nigel Faragen uusi Brexit-puolue hioo jo kynsiään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    2. 2

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    3. 3

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    4. 4

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    5. 5

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    6. 6

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    7. 7

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rockmaailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    8. 8

      Sri Lankan hallituksen mukaan pommi-iskujen taustalla saattoi olla ”ulkomainen verkosto” – Tanskalaislehden mukaan Tanskan rikkaimman miehen neljästä lapsesta kolme kuoli iskussa

    9. 9

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    10. 10

      Suomalaisilla ja virolaisilla yrittäjillä on eroa kuin yöllä ja päivällä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    3. 3

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    4. 4

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    5. 5

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    6. 6

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    7. 7

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    8. 8

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    9. 9

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    10. 10

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    11. Näytä lisää