Värikäs vallankumous

Mummolasta tutuista viherkasveista tuli yhtäkkiä lifestyleblogien ja Instagram-kanavien keskeistä sisältöä, ja nyt nuoret miehetkin ovat kiinnostuneita kukista.

Julkaistu: , Päivitetty:

Kukkia Instagramissa. Kukkia cocktaileissa, hääkampauksissa, salaateissa. Retkiä kirsikkapuistoon. Viherseiniä. Kasvitreffejä ja pistokasvaihtoa kauppakeskuksessa. Meikkitrendi ”garden eyebrows”, jossa värjätään kulmakarvat vihreiksi ja liimataan niihin kukkia.

Kasvit ja kukat on vuosikymmenien ajan mielletty lähinnä eläkeläisten into­himoksi, mutta kymmenen viime vuoden aikana myös nuorempi sukupolvi on alkanut vihertää – eikä termi ole tässä yhteydessä poliittinen.

Ensin tulivat viherkasvit. Yhdysvalloissa millenniaalit eli 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyt sukupolvi osti jo kolme vuotta sitten kolmanneksen kaikista myydyistä huonekasveista. Suomessa taas uutisoitiin viime vuonna, että esimerkiksi kilpipiileaa ja peikonlehteä ei enää ollut saatavilla kaupoissa, sillä ne myytiin koko ajan loppuun.

Aiemmin mummolan koristeiksi mielletyt kasvit olivat yhtäkkiä lifestyleblogien ja Instagram-kanavien ydinsisältöä.

Syy intoiluun ei ole pelkästään esteettinen. Monet harrastajat kertovat, että kasvit tarjoavat mukavaa vastapainoa yhä enemmän digitaalisessa maailmassa tapahtuvalle­ elämälle.

Niiden hoitaminen on mukavaa puuhastelua, mindfulnessia parhaimmillaan.

Leikkokukat sen sijaan ovat arjen luksusta, vähän kuin lasillinen hyvää viiniä tai kakkupala. Ja oikeastaan kukat sopivat millenniaaleille paljon paremmin kuin viini tai kakku: kasvava määrä nuoria aikuisia vähentää alkoholinkäyttöään ja haluaa syödä yhä terveellisemmin.

Mutta kukat, ne kiinnostavat. Niiden avulla ei ehkä pelasteta maailmaa, mutta kansainvälinen kukkabisnes niillä saatetaan pelastaa.


Juomatehtailija Nikolai Sinebry­choffin saksalaissyntyinen puutar­huri Christian Bonhof perusti Suomen ensimmäisen kukkakaupan Eteläesplanadille vuonna 1875. Kerrotaan, että alkuaikojen sensaatio oli hyasintti, joka esiteltiin helsinkiläisille uutena joulukasvina.

Hyasintit eivät ole hävinneet 150 vuodessa, vaan ovat edelleen yksi joulun suosikkituotteista. Muutenkaan alalla ei ole tapahtunut ennen viime vuosia suuria muutoksia. Vaikka tarjonta on 150 vuodessa laajentunut, konsepti on täynnä ennemminkin perinteitä kuin innovaatioita.

Sellaisessa piilee vaara.

Kukkakauppojen määrä väheni Suomessa lähes viidenneksellä vuodesta 2007 vuoteen 2013. Sen jälkeen lasku on hidastunut mutta ei taittunut. Nyt kukkakauppoja on Suomessa määrittelyistä riippuen noin 700.

Ihmiset ovat siirtyneet ostamaan tulppaani- ja neilikkakimppunsa marketeista. Kukat ovat isoissa kaupoissa sisäänheittotuote, jota myydään yhtä heikolla katteella kuin tarjouskahvia.

Mutta kun kukkamyynti siirtyy marketteihin ja hintoja poljetaan, kukista katoaa luksuksen leima.

Siksi uudet, viime vuosina alalle tulleet toimijat tarjoavat jotain aivan muuta kuin tarjoustulppaaneja: tarkkaan harkittua estetiikkaa, uudenlaisia ostamisen tapoja ja mietittyjä pastellisävyjä.


Yksi kukka-alan ensimmäisiä uudistajia Suomessa oli Laura Väinölä, joka perusti viitisen vuotta sitten Flora & Lauran, ”kukkakaupan, jota ei ole”. Väinölä palkittiin vuoden nuorena muotoilijana vuonna 2016, ja hän on tehnyt töitä muun muassa Googlelle, Flow-festivaalille ja Amos Rex -museolle. Viimeksi hän loi kukista ilmeen ensi kesän Savonlinnan oopperajuhlille.

Väinölä ihmetteli vuosien ajan, miksi niin Suomessa kuin maailmalla floristit tekevät­ aina vain samanlaisia asetelmia, kimppuja ja istutuksia. Mutta nyt ei tarvitse enää harmitella, hän sanoo.

”Suomen mittakaavassa on viiden viime vuoden aikana tapahtunut valtavasti. On todella herätty siihen, miten eri tavalla kukkia voi katsoa.”

Väinölällä itselläänkin on edessä aivan uudenlaisia työkuvioita, sillä hän on helmikuusta lähtien toiminut Marimekon AD:na.

Se on tavallaan luontevaa, onhan Marimekon Unikko suomalaisista kukkabrändeistä kuuluisin. Väinölä on uuden pestinsäkin takia ehkäpä oikea henkilö vastaamaan siihen, miksi erityisesti nuoret tuntuvat olevan juuri nyt niin innoissaan kukista ja kasveista.

”Kysymys on varmasti siitä, että kaivataan pehmeitä arvoja ja jonkinlaista suhdetta luontoon.”

Ja toden totta: kukkaintoilusta ovat vastanneet paljolti kaupungissa asuvat nuoret.

Väinölä pitää kukkia ja niiden trendikkyyttä myös tasa-arvoasiana.

”Pitkään kukkia pidettiin hyvin feminiinisinä. Uusi sukupolvi ei niin paljon välitä tällaisista jaotteluista, vaan nuoret miehetkin ovat kiinnostuneita kukista ja käyttävät esimerkiksi vaatteita, joissa on kukkaprintti.”

Kukat ovat siis paljon muutakin kuin nättejä asioita. Mutta tietysti ne ovat mitä suurimmassa määrin myös sitä. Insta­gramista löytyy tunnisteella ”flower” yli 73 miljoonaa kuvaa.

Yhdysvalloissa monet kukkatilat ovat lopettaneet kukkien myynnin. Sen sijaan myydään pääsylippuja tiloille, joissa ihmiset voivat kuvata itsensä esimerkiksi auringonkukka-­ tai tulppaanipellossa.


Viime syyskuussa Helsingin Kal­liossa ovensa avannut Harju 8 tarjoaa konstailematonta ruokaa ja muodikkaita alkuviinejä – mutta niin tarjoaa moni muukin kaupungin uusista ravintoloista. Silti juuri Harju 8 on se paikka, johon ei tunnu usein olevan toivoakaan mahtua sisään mutta josta ihmiset ovat alusta asti julkaisseet valtavasti somekuvia.

Syy on se, että Harju 8 on enemmän kuin ravintola: samassa tilassa toimii myös Kukkakollektiivi-niminen kukkakauppa.

Jaloleinikeistä, puuvillan oksista ja kuivatuista niittykukista on rakennettu tilaan näyttäviä, katosta roikkuvia taideteoksia. Lisäksi jokaisessa pöydässä on oma kukka-asetelma, hintalapun kanssa. Syömisen (tai juomisen, sillä Harju 8 toimii myös baarina) jälkeen mukaan voi napata yksittäisen kukan tai kimpun. Kotoa ei tarvitse löytyä edes maljakkoa, siihen tarkoitukseen ravintolasta saa mukaan tyhjän viinipullon.


Kukkakollektiivin pyörittäjät korostavat, että kun kohderyhmänä ovat nuoret, kukkien ostamisen pitää olla helppoa.

”Kyllä se tärkein juttu meille on, että voidaan olla matalan kynnyksen paikka”, sanovat Henna Riikonen ja Suvi Kantoluoto miltei yhteen ääneen.

Kollektiiviin kuuluu vielä kolmaskin jäsen,­ Johanna Valjakka. Nelikymppisistä alanvaihtajista koostuva porukka tutustui puutarhakoulun pääsykokeissa ja on siitä saakka tehnyt töitä yhdessä.

Matalalla kynnyk­sellä he tarkoit­tavat muun muassa sitä, että Harju 8:sta saa kukkia viikon­loppuisin kahteen asti yöllä.

”Meidän asiakkaisiin kuuluu paljon tällaisia nuoria hipsterikundeja. Heidän on helppo tulla tänne ottamaan bisse ja sitten napata kukka mukaan. Ei tarvitse seistä kylmiön edessä miettimässä, mihin on varaa”, Riikonen selittää.

Hän lisää, että toisin kuin voisi luulla, nuoret miehet eivät osta kukkia vain äidille tai tyttöystävälle, vaan myös itselleen – esimerkiksi palkinnoksi rankasta työ­viikosta.

Myyntitavan lisäksi myös kollektiivin tyyli eroaa perinteisten kukkakauppiaiden estetiikasta.

”Me tykätään ronskeista ja rosoisista elementeistä. Monet kukat on aika herkkiä luonteeltaan, on hauska yhdistellä niihin vaikka vänkyröitä oksia”, Kantoluoto sanoo. Myös muotokieli on anarkistista, ”joka suuntaan sojottavaa”.

Helposta kukkakokemuksesta puhuu myös Natalie Sucksdorff, joka avasi Wild Things -kukkakaupan vuonna 2016 helsinkiläisen vaatekaupan yhteyteen. Hänellä on siihen omakohtaiset syyt: vaikka Britanniasta kotoisin oleva Sucksdorff on rakastanut kukkia lapsesta asti, hän oli aina hieman pelännyt perinteisiä kukkakauppoja.

”Asiointi floristin kanssa tuntui jotenkin raskaalta, jos ei tarkkaan tiennyt etukäteen, mitä haluaa. Ja se saattoi kestää pitkään, jopa 20 minuuttia. Ensin piti jonottaa, sitten valita kukkia, ja lopulta ne pakattiin.”

Siksi Sucksdorff myy vain yhdenlaisia kukkakimppuja. Niiden nimi on viikonloppukimppu. Kimpun ulkoasu uudistuu joka viikko vähän, mutta tyyli, ”boheemi, rento ja luonnollinen”, pysyy samana. Kukat on myös pakattu niin, että ne on mahdollisimman helppo napata mukaan.

”Ehkä juuri tästä syystä asiakkaissani on paljon nuoria miehiä.”

Sekä Sucksdorff että Kukkakollektiivi mainostavat brändejään lähinnä siellä, missä heidän kohderyhmänsäkin ovat: sosiaalisessa mediassa.

Somen kukkakuvat saattavat tuntua höpsöttelyltä, mutta Kukkakollektiivin Suvi Kantoluoto on silti sitä mieltä, että so­siaalinen media myös auttaa meitä kaikkia katsomaan maailmaa paremmalla tavalla.

”Otan paljon kuvia kukista, erityisesti pienistä yksityiskohdista. Ainakin itselläni se kuvaaminen on vaikuttanut niin, että­ huomaan nykyään enemmän kauniita asioita ympäristöstä.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Leijonat voitti sensaatiomaisesti MM-kultaa, juhlat jatkuvat HS:n hetki hetkeltä -seurannassa, kansanjuhla kello 18 alkaen Kaisaniemessä

    2. 2

      Heitä Suomi äänesti – HS:n erikoisartikkeli näyttää jokaisen äänestysalueen suosituimmat ehdokkaat

    3. 3

      Kuka pyöritti valtavaa nostokurkea kansanjoukon yläpuolella kesken kultajuhlien? ”En jaksa uskoa, että siellä on kukaan työntekijä ollut”

    4. 4

      ”Suomi suojelee johtoasemaansa kuin valtakunnanrajaa” – venäläisviestimet kuvailivat Suomen kiekkokultaa sensaatioksi

    5. 5

      Eero oli tavallisen perheen teinipoika, joka päätti kadota – Nyt hän kertoo, mitä karkumatkojen aikana tapahtui

      Tilaajille
    6. 6

      Leijonat saapuu Suomeen Hawkien saattamana noin kello 16, illan kansan­juhlassa Kaisa­niemessä esiintyjinä muun muassa Paula Vesala ja JVG

    7. 7

      Eivätkö suomalaiset osaa juhlia sivistyneesti?

    8. 8

      Euroopan ”vihreän aallon” nostama Ville Niinistö lupaa, että EU:n ilmastopolitiikassa alkaa nyt todella tapahtua

    9. 9

      Junan kylkeen ilmestyi Mörkö-graffiti ja kirkko ohjasi kansaa torille Matteusta siteeraten – Näin Helsinki sekosi jääkiekon maailman­mestaruudesta

    10. 10

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    2. 2

      Sensaatio on valmis – Suomi on jääkiekon maailmanmestari!

    3. 3

      Ruotsalaiset rakastuivat Leijoniin: ”Kiitos tästä MM-ihmeestä, isoveli”

    4. 4

      Suomen vihreille historiallinen voitto eurovaaleissa, koko EU:n tasolla keskustaoikeisto suurin puolue – Katso täältä tulokset ja analyysit eri EU-maista

    5. 5

      Leijonat voitti sensaatiomaisesti MM-kultaa, juhlat jatkuvat HS:n hetki hetkeltä -seurannassa, kansanjuhla kello 18 alkaen Kaisaniemessä

    6. 6

      Leijonat saapuu Suomeen Hawkien saattamana noin kello 16, illan kansan­juhlassa Kaisa­niemessä esiintyjinä muun muassa Paula Vesala ja JVG

    7. 7

      Hometalo­sairautta ei olekaan, sanoo lääke­tiede nyt – Mitä oikein tapahtui?

      Tilaajille
    8. 8

      Heitä Suomi äänesti – HS:n erikoisartikkeli näyttää jokaisen äänestysalueen suosituimmat ehdokkaat

    9. 9

      Eero Heinäluoma nousi vaalien ääniharavaksi – tässä ovat Suomen uudet euroedustajat

    10. 10

      Kiekkotappio ei juuri näkynyt Kanadan mediassa, sillä maa keskittyi juhlimaan toista urheilu­saavutusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Hometalo­sairautta ei olekaan, sanoo lääke­tiede nyt – Mitä oikein tapahtui?

      Tilaajille
    5. 5

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    6. 6

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    7. 7

      ”En usein kerro tarinaani, se tuntuu liian raskaalta” – HS:n erikoisartikkeli vie EU:n etelärajalle, missä koveneva maahanmuuttopolitiikka ajaa ihmisiä kadulle ja kateisiin

      Tilaajille
    8. 8

      Pitkästä matematiikasta tehtiin pääsylippu korkeakouluun ja tulevaisuuden ammatteihin – Se oli virhe, sanoo kokenut matematiikan opettaja

      Tilaajille
    9. 9

      Tässä ovat suosituimmat eurovaaliehdokkaat

    10. 10

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    11. Näytä lisää