Sunnuntai    |   Viikon lopuksi

IC 151:n viimeinen matka

Poikittaisliikkujille on Suomessa tarjolla pakkasta Pieksämäen aseman pihalla.

Ensi viikolla ajattelin tehdä lasten kanssa viimeisen juna­matkan Tampereelta Joensuuhun.

Kuulostaa kohtalok­kaalta, mutta VR on päättänyt pilkkoa viimeisiäkin poikittais­liikenteen juna­yhteyksiä.

Suomi-neidon hermokeskus on varpaissa, ja matkat etenevät yleensä sujuvimmin reittä pitkin. Poikittain liikkuminen on hankalampaa.

Aiemmin Turusta Tampereen, Jyväskylän, Pieksämäen ja Varkauden kautta Joensuuhun kulki yöjunia ja useita junapareja päivässä. Nyt jäljellä on tasan kaksi yhteyttä, ja ensi sunnuntaina niistäkin toinen lakkaa toimimasta.

Kun Tampereelta tai Jyväskylästä on matkustanut junalla IC 151 Pieksämäelle, matkaa on päässyt jatkamaan saman tien Joensuuhun.

VR tiedotti aikataulumuutoksista otsikolla ”Joulukuussa uusien aikataulujen myötä junamatkustaminen sujuvoituu koko maassa”. Tämä tarkoittaa IC 151:n ja usean muun Pieksämäelle kulkevan vuoron lakkautusta, vaikka Itä-Suomen maakunnat ovat vedonneet niiden puolesta.

Pelkästään yhden vuoron lakkautuksella junamatka Suomen poikki pitenee yli tunnilla, kun on kierrettävä Tikkurilan kautta.

Jos mielii Varkauteen, on vietettävä Pieksämäen asemalla yli kaksi tuntia. Jälkimmäinen tunti on värjöteltävä ulkosalla, kun asema sulkee ovensa, eikä siellä edes soi blues.

Lopulta matka jatkuu kiskobussilla kohti Joensuuta. Kiskobussit ovat etenkin Itä-Suomen hiljaisemmilla radoilla liikennöiviä lyhyitä tšekkiläisiä dieselvaunuja. Anne Berner (kesk) oli lopettamassa niitäkin mutta tuli järkiinsä.

Vaikka kiskobussien matkustajamäärät näyttävät vähäisiltä, todellisia lukuja ei tiedetä, sillä ketään ei tunnu kiinnostavan lipunmyynti näille val­tion kustantamille vuoroille.

Lippu pitäisi ostaa junan automaatista, joka on usein rikki. Välillä kiskobussien kerrotaan olevan täynnä, ja ihmiset seisovat ja istuvat lattialla.

Kiskobussien lipuntarkastuksesta huolehtii – ette ikinä arvaa – Helsingin seudun liikenne eli HSL. Stadin sinitakeista ei ole Itä-Suomessa luotettavia havaintoja, ja lipun voi ostaa lähinnä kannatuksen vuoksi.

Sujuvuutta olisivat myös toimivat jatkoyhteydet junista busseihin.

Kuluneena syksynä olen matkustanut joukkoliikennevälineillä maata pitkittäin ja poikittain, isoille ja pienille kirkoille.

Junien ja bussien aikatauluilla ei tunnu usein olevan yhteyttä toisiinsa, vaan viimeinen bussi kurvaa asemalta juuri ennen junan saapumista.

Yhteyksistä ei ota välillä selvää edes se kuuluisa Erkki.

Matkahuollon sivuilta ei löydy tietoa kaikista bussilinjoista. Esimerkiksi Lahden ja Heinolan välisiä onnikoita on kaiveltava Lahden seudun liikenteen sivuilta ja Turun ja ympäryskaupunkien välisiä linjoja Föli-reitti­oppaasta. Liikenneviraston Matka.fi-palvelun piti yhdistää tieto kaikesta joukkoliikenteestä, mutta aikeeksi jäi.

Kun yhteys katkeaa, matkaa voisi jatkaa kimppakyydillä. Valitettavasti Suomessa ei toimi kansainvälisen Blablacarin kaltaisia helppokäyttöisiä kyydinjakopalveluita, jossa kuljettajat ja matkustajat voisivat arvioida toi­siaan ja sopia noutoajoista ja -paikoista näppärästi.

Ettei menisi synkistelyksi, on myönnettävä, että rautateiltä kuuluu hyviäkin uutisia. Pääradalle on luvassa 15 uutta vuoroa. Valtion kustannuksella aloitetaan lähijunaliikenne Pirkanmaalla. Kyse on tosin vasta väliaikaisesta kokeilusta.

Junamatkojen suosio on kasvanut voimakkaasti pari vuotta, eikä ihme. Ruuhka-aikaan lähijuna on usein ainoa tapa hankkiutua perille määrä­ajassa – ainakin jos se ei jämähdä kiskoille.

Pitemmillä matkoilla rautateitse pääsee usein nopeiten perille.

Lasten kanssa on mukavampaa jaloitella junassa kuin istua kököttää bussissa tai henkilöautossa. Työmatkalla junassa voi tehdä töitä läppärillä. Jarruttelevassa ja kääntyilevässä bussissa ruudun tuijottamisesta tulee äkkiä huono olo.

Junalippujen hinnatkin ovat tulleet alas, mutta dynaaminen hinnoittelu kirpaisee välillä.

Esimerkiksi pääsiäisreissu Helsingistä Kemijärvelle makuuhytissä maksaisi nelihenkiselle perheelle edestakaisin 924 euroa. Bensakuluihin menisi ehkä 135 euroa. Mennen tullen voisi yöpyä neljän tähden hotellissa, ja rahaa säästyisi silti.

Junamatkailussa on silti kasvunvaraa: Suomessa noin 5 prosenttia matkakilometreistä taittuu junalla, Ruotsissa osuus on kaksinkertainen.

Tulevaisuudessa junamatkat voivat sujua kuin tanssi, jos suunnitelmat ”tunnin junista” Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja itään toteutuvat. Päärata on matkustajamääriltään Suomessa ylivertainen, ja sen parantaminen Tampereelle nopeuttaisi yhteyksiä myös Pohjanmaalle ja Lappiin.

Mutta mitäs luulette, kulkeeko Helsingistä enemmän junamatkustajia Turkuun vai Kouvolaan?

Oikea vastaus on tietysti Kouvolaan – tuplasti enemmän kuin Suomen vanhaan pääkaupunkiin.

Silti Turun tunnin juna on hankkeista pisimmällä, ja itärata vasta selvityksessä. Tästä kiitos kuuluu edellisen hallituksen turkulaiselle valtiovarainministerille Petteri Orpolle (kok).

Toivottavasti tunnin junat eivät keskeytä muuta ratayhteyksien kehittämistä. Nopeammin yhteyksiä vauhdittavat lisäraiteet ja pienet oikaisut.

Jos kaatunut hallitus pääsee joskus jaloilleen, se aikonee yhä puolittaa liikenteen kasvihuonepäästöt vuoteen 2030 mennessä. Siksi junia tarvitaan lisää, eikä yhtään kannata lopettaa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katri Kulmunin ihastuttava brittienglanti loksautti leuat somessa – kysyimme kielentutkijoilta, olisiko hän ylä- vai alaluokkainen britti

    2. 2

      Uudet tutkimukset muuttavat käsitystä ihmiskunnan alkuvaiheista

    3. 3

      Kun isä kuoli, Eero Huovinen sai käsiinsä valtavan kasan kirjeitä, joista paljastui totuus äidistä – Huovinen itki, kun hän avasi niistä ensimmäiset

      Tilaajille
    4. 4

      Ratkeaako ihmiskunnan kohtalo suomalaisilla keksinnöillä? Suomessa kehitetään nyt laitteita, joissa voi olla avain ilmaston kohtalon­kysymykseen

      Tilaajille
    5. 5

      Tutkimus: Oikomishoidon potilaat huijasivat lääkäreitä Espoossa – Jatkossa seuraamukset voivat olla kovia

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkijat mallinsivat 3 000 vuotta vanhan muumion äännähdyksen – tältä Nesyamun-pappi kuulostaa

    7. 7

      Helsingin Vaasankadulta löytyi kranaatti – ”On kyllä poikkeuksellista”

    8. 8

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    9. 9

      Espoon henkirikos: Lapsensa murhasta epäillyn brittinaisen ja lapsen isän avioliitto päättyi reilua viikkoa ennen lapsen kuolemaa –  lapsi asui isänsä luona

    10. 10

      Suurin osa äideistä synnyttää asennossa, joka voi altistaa repeämille – Tosiasiassa ponnistaa voi ainakin kuudella tavalla, ja osa niistä voi nopeuttaa syntymää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ratkeaako ihmiskunnan kohtalo suomalaisilla keksinnöillä? Suomessa kehitetään nyt laitteita, joissa voi olla avain ilmaston kohtalon­kysymykseen

      Tilaajille
    2. 2

      Katri Kulmunin ihastuttava brittienglanti loksautti leuat somessa – kysyimme kielentutkijoilta, olisiko hän ylä- vai alaluokkainen britti

    3. 3

      Kun isä kuoli, Eero Huovinen sai käsiinsä valtavan kasan kirjeitä, joista paljastui totuus äidistä – Huovinen itki, kun hän avasi niistä ensimmäiset

      Tilaajille
    4. 4

      Tutkimus: Oikomishoidon potilaat huijasivat lääkäreitä Espoossa – Jatkossa seuraamukset voivat olla kovia

      Tilaajille
    5. 5

      Helsingin Vaasankadulta löytyi kranaatti – ”On kyllä poikkeuksellista”

    6. 6

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    7. 7

      Kiina eristää useita kaupunkeja historian suurimmassa karanteenissa, WHO ei vielä julistanut korona­virusta kansain­väliseksi terveysuhaksi

    8. 8

      Ostarille asennettiin tarkkaan harkittu terävä metallilevy, jotta häiriökäyttäytyjät eivät notkuisi Munkkivuoren kaupoilla

    9. 9

      Ruotsia koettelee räjäytysten aalto, ja yksi pommeista paiskasi Outi Ojan koti­oven eteiseen

    10. 10

      Valtakunnan­syyttäjältä historiallinen päätös: Pyytää edus­kunnalta suostumusta perus­suomalaisten kansan­edustajan Juha Mäenpään syyttämiseksi – Mäenpää kiistää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    3. 3

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    4. 4

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    5. 5

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    6. 6

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    7. 7

      Ratkeaako ihmiskunnan kohtalo suomalaisilla keksinnöillä? Suomessa kehitetään nyt laitteita, joissa voi olla avain ilmaston kohtalon­kysymykseen

      Tilaajille
    8. 8

      Lapsisotilas Rajkumar Sabanadesan sai Suomesta turva­paikan, perusti perheen ja eteni urallaan – ja nyt hänellä on teräviä havaintoja suomalaisista

      Tilaajille
    9. 9

      Katri Kulmunin ihastuttava brittienglanti loksautti leuat somessa – kysyimme kielentutkijoilta, olisiko hän ylä- vai alaluokkainen britti

    10. 10

      Katin mies ei tiedä, mitä kouluja heidän lapsensa käyvät – Tyhjän liiton ainoa liima on raha

      Tilaajille
    11. Näytä lisää