On aika rajoittaa miesten ja äitien autoilua - Sunnuntai | HS.fi
Sunnuntai|Kolumni

On aika rajoittaa miesten ja äitien autoilua

Luontevinta olisi rajata miesten autoiluoikeus lempeäluonteisille 40–42-vuotiaille miehille, jotka eivät osaa tankata, kirjoittaa kolumnissaan Annamari Sipilä.

Julkaistu: 2.2. 2:00, Päivitetty 2.2. 6:31

Annamari Sipilä Kuva: Kalle Kervinen / HS

Ei siinä mitään, jos mies on itsekäs ja riidanhaluinen. Mutta entäpä jos mies on itsekäs, riidanhaluinen ja ovela?

Helsingin yliopiston Svenska social- och kommunalhögskolanin tuoreen tutkimuksen mukaan itsekeskeiset ja riidanhaluiset miehet ovat taipuvaisia hankkimaan kalliita saksalaisautoja . Tulos ei yllätä. Naiset, lapset ja muut kakkosluokan kansalaiset ovat oppineet jo ajat sitten hyppäämään pientareelle, jos vastaan porhaltaa kivikasvoisen alfauroksen ohjastama Audi, Mersu tai Bemari.

Varsinaiset ongelmat alkavat sitten, kun mies on niin itsekeskeinen ja ovela, että hän osaa harhauttaa muita tiellä liikkujia. Silloin hän naamioituu empaattiseksi, kulturelliksi tai ympäristötietoiseksi betaurokseksi ja valitsee ajopelikseen erityisviritetyn rättisitikan, kuplavolkkarin tai peräti sähköauton. Naiset, lapset ja muut liikenteen hidastajat eivät ehdi edes tajuta, että kohti kiitää käänteisellä statussymbolilla jatkettu äkäinen mies tai peräti salakavala petrooliseksuaali.

Pahimpia roistoja ei tunnista naamasta eikä kiukkuisimpia kaahaajia autosta. Liikenteen laskelmoivimmat kuskit maastoutuvat bulkkiautojen joukkoon samalla tavalla kuin ovelimmat misogyynit piiloutuvat feministien sekaan.

Entäs naiset sitten? Tutkimuksen mukaan saksalaisten status­autojen perään haikailevat myös tunnolliset naiset.

Moni on varmaan miettinyt, että mitä käy Suomessa usein parjatuille kympin tytöille. Vastaus taitaa olla nyt selvillä. Taivuteltuaan koulussa uutterasti saksan verbejä luovat he tunnollisesti uraa ja ostavat sitten palkkarahoillaan saksalaisen laatuauton – weil ich es mir wert bin.

Kympin tyttö on kympin tyttö ratissakin. Hän ei lähde tielle riitelemään, vaan näyttää kääntymismerkkiä, vaikka näköpiirissä olisi pelkkiä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Kympin tyttö pysäköi jämptisti keskelle parkkiruutua, kuuntelee autoradiostaan Classic FM:ää maltillisella volyymillä ja noudattaa tunnollisesti nopeusrajoituksia, mikä taas ärsyttää miespuolisia Audi- ja Bemari-kuskeja.

Tieturvallisuuden parantamiseksi yksinkertaisinta olisi kieltää miesten autoilu tai ainakin rajoittaa sitä. Moniin työpaikkoihin vaaditaan nykyään psykologiset testit. Miksi ei siis myös ajokorttiin. Kortti jatkossa vain niille, jotka läpäisevät ajo-, teoria- ja luonnetestit. Lisäksi pitää tietysti ottaa huomioon ikä. Ainakaan nuoria miehiä ei pitäisi päästää nopeiden statusautojen – tai muidenkaan autojen – rattiin. Ei sen puoleen vanhojakaan miehiä. Vanhat nyt ainakin ovat riidanhaluisia ja itsekeskeisiä. Luontevinta olisi rajata miesten autoiluoikeus lempeäluonteisille 40–42-vuotiaille miehille, jotka eivät osaa tankata.

Vaikka keskimääräisen naisen persoonallisuus soveltuukin miespersoonaa paremmin autoiluun, ei naisillekaan voi antaa enää vapaata pääsyä rattiin. Ilmastonmuutos vaatii henkilöautoilun rajoittamista. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että mitä enemmän naisella on lapsia, sitä pienempi on ajokilometrikiintiö.

Kyse on aina henkilökohtaisesta vastuusta ja valinnasta. Jos ei ole omia lapsia, saa ostaa oman Bemarin. Jos taas käyttää päästöoikeutensa lapsiin, saa ajaa bussilla.