Pilsneriä kotiovelle

S- ja K-kaupat eivät tuo ykkösolutta asiakkaan kotiin, mutta norjalainen Oda tuo. Selitys on porsaanreikä alkoholilaissa.

16.10. 2:00 | Päivitetty 16.10. 9:38

Vuosikymmenet vierivät, ihmispolvia syntyy ja kuolee, mutta yksi ei muutu: suomalaiseen alkoholikauppaan pulpahtelee aina vain uusia outouksia. Viimeisimmät liittyvät nykyaikaisiin tapoihin ostaa elintarvikkeita.

Aloitetaan itsepalvelukassoista.

Ostoskorin sisällön omakätinen piippailu luistaa, kunnes viivakoodipistoolin laukaus osuu tölkkiin tai pulloon, joka sisältää alkoholitonta olutta. Tai simaa. Kassalaite jumiutuu ja kutsuu paikalle myyjän tarkastamaan, että ostaja on täysi-ikäinen.

Näin siis suurissa marketeissa, joissa itsepalvelukassoja vahtii alueelle osoitettu työntekijä. Pienissä marketeissa vahtia ei ole, ja siitä seuraa, että hitusenkin alkoholia sisältävä olut on vaivauduttava maksamaan perinteiselle jonotuskassalle.

Alkoholilaki ei tällaiseen velvoittaisi. Lain mukaan vasta yli 1,2 prosenttia alkoholia sisältävät juomat kuuluvat ikärajatarkastuksen piiriin. Sitä miedommat ovat, tosiaankin, käytännössä alkoholittomia.

Mistä on kyse, K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki?

”Noudatamme Päivittäistavarakauppa-yhdistyksen suositusta. Kaikki alkoholia sisältävät juomat ovat ikärajatarkastuksen piirissä. Tämä on selkeä, yksiselitteinen tulkinta”, Sääksmäki sanoo.

Näin osoitetaan vastuullisuutta, hän perustelee. Nuoriso näkee, että alkoholin myymistä valvotaan ihan laimeimmista liemistä asti. Moni market sijaitsee koulun kupeessa.

S-ryhmä ja Lidl noudattavat kaupoissaan samaa linjaa.

Yhteinen rintama kuitenkin murentuu, kun alkoholiton olut matkustaa asiakkaan kotiovelle S- tai K-ryhmän verkkokauppakuriirin kyydissä. Lidlillä kotiinkuljetuspalvelua ei ole.

Jos tilaa holittoman K-kaupalta, asiakkaan iän varmistaa ruokalootan tuoja, Ari Sääksmäki kertoo. Jos vastaanottaja vaikuttaa alle 30-vuotiaalta, häneltä kysytään henkilötodistus kuten kaupassakin. Allekirjoittaneen kaltaiselle, liki viisikymppiselle karvaturvalle menettely on täysin huomaamaton – toisin kuin itsepalvelukassalla.

S-kaupoilla on toisenlaiset ohjeet. Alkoholittoman kaljan vastaanottajan ikää ei valvota, koska lain mukaan ei tarvitse.

”S-kauppojen asiakkaat ovat pääsääntöisesti perheitä. Alaikäisiä asiakkaita ei ole”, sanoo S-ryhmän ruoan verkkokaupasta vastaava Emilia Ala-Kurikka. Ruokaa S-kaupoista kotiin tilaavien keski-ikä on kuulemma 39.

Asia selvä, tapansa kullakin. Mutta jos mielii tilata kotiinsa yli 1,2-prosenttista olutta, suuret ketjut eivät voi auttaa. Juomat on siis noudettava S- tai K-kaupasta itse.

Tai on käännyttävä alan uuden pelurin, norjalaisen Odan puoleen.

Hämmästys oli suuri, kun Oda viime talvena aloitti palvelunsa Suomessa.

Odalta voi tilata kotiinsa juomia, joissa pahamaineista alkoholia esiintyy peräti 2,8 prosentin verran. Se tarkoittaa perinteistä ykköskaljavahvuutta.

Mistä ihmeestä tässä nyt sitten on kyse?

Selitys löytyy alkoholilaista. Oda saa myydä ykköskaljaa siksi, että lain mukaan alle 2,8-prosenttisten juomien myynti on vapaata.

Lupa tarvitaan, jos myy yli 2,8-prosenttista, kuten S- ja K-ryhmä tekevät marketeissaan. Ja tässä piilee ansa: laki määrää, että luvan haltija myy sitten kaikki alkoholituotteensa vain ja ainoastaan siellä kivijalkakaupassa.

Koska Oda myy ruokaa vain kotiin toimitettuna, määräys ei koske sitä. Alkoholilain silmissä se ei siis ilmeisesti ole kauppa ensinkään.

Odan kaupallisen johtajan Anne Terimon mukaan yhtiö on virittänyt ikärajavalvonnan aukottomaksi. Tilauksen kuljettaja tarkastaa yli 1,2-prosenttisen juoman vastaanottajan iän ja kuittaa tietojärjestelmään tsekkauksen tehdyksi.

Tämän jutun kirjoittaja testasi seulaa pyytämällä asiakaspalvelusta ostosten jättämisen suljetun kotioven taakse, vaikka leivän ja jukurtin seurana tilauksessa lymysi neljä tölkkiä 2,5-prosenttista ipaa.

Kun toimituksen kellonlyömä sitten lähestyi, soi puhelin ja Odan kuljettaja ilmoitti kohteliaasti haluavansa nähdä naamani näiden tölkkien takia.

Vaikea keksiä syytä, miksei systeemi voisi toimia näin myös keski- ja nelosoluen kohdalla.

Nyt Suomen ruokakaupan valtaketjut eivät kuljeta kotiin edes pilsneriä, eikä varteenotettavaksi haastajaksi tullut Oda saa myydä tavallista keppanaa ollenkaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Sunnuntai