Heräteostos voi piristää tai köyhdyttää – suunnittelematon hankinta on usein kauppiaan myyntiponnistelujen tulosta - Talous | HS.fi

Heräteostos voi piristää tai köyhdyttää – suunnittelematon hankinta on usein kauppiaan myyntiponnistelujen tulosta

HS selvitti, millä tavoin kauppa kuluttajia houkuttelee.

Heli Unkuri tarttuu heräteostoksiin, mikäli kampanjassa on hyvä hinta tai vaikka konsulentin ollessa hyvä. Hän on kokenut toimiviksi sellaisetkin tavat kampanjoida, joissa tuote on asetettu kohderyhmälleen sopiviksi, kuten lapsille heidän korkeudelleen.

23.2.2016 2:00 | Päivitetty 23.2.2016 10:43

Kuvia käytetystä autosta, kahvakuulasta, suklaarasiasta – muun muassa tällaisia otoksia ilmestyy puhelimen ruudulle, jos kuvienjakopalvelu Instagramiin syöttää hakusanan ”heräteostos”.

Ennalta suunnittelemattomat heräte- eli impulssi­ostokset ovat yleensä jotain melko pientä: suklaapatukka tai uusi t-paita.

Joku voi toki yllättää itsensä tyyriimmälläkin hankinnalla.

Artikkeliin liittyviä aiheita