Talous

Kymmenvuotias Twitter petti odotukset – hyvät käyttäjäluvut eivät muutu rahaksi

Käyttäjiä on satoja miljoonia, mutta tappiot nousevat pian pariin miljardiin.

Ensin haalitaan käyttäjät, sitten mietitään liiketoimintaa.

Tämä on ollut – hieman kärjistäen – malli, jolla sosiaalisen median yritykset ovat perinteisesti ryhtyneet valloittamaan maailmaa. Tärkeämpää on siis ollut käyttäjämäärien kasvu kuin käyttäjien muuttaminen bisnekseksi.

Huomenna maanantaina kymmenen vuotta täyttävä Twitter on huomannut, että kaava ei välttämättä toimi.

Twitterin ääreen kokoontuu kuukausittain 320 miljoonaa ihmistä. Yhtiö on silti polttanut rahaa jo pian kaksi miljardia euroa, ja voitollisen tuloksen tekeminen näyttää edelleen vaikealta.

Twitter kuuluu Facebookin ja Linkedinin kanssa sosiaalisen median edelläkävijöihin. Kolmikko on listautunut pörssiin, toisin kuin muut suositut sosiaalisen median palvelut Snap­chat, Pinterest ja Insta­gram.

Sijoittajat suhtautuvat tappioiden tekemiseen suopeammin, jos yritys on nuori ja käyttäjämäärä kasvaa. Vanhempien ja listautuneiden yritysten sen sijaan odotetaan muuttavan satojen miljoonien ihmisten yleisöt kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Tällä mittarilla Twitter on epäonnistunut.

Twitter ynnäsi hiljan, että sen yhteenlasketut nettotappiot ovat jo 2,09 miljardia dollaria eli vajaat 1,9 miljardia euroa.

Matka kohti positiivista tulosta on kestänyt huomattavasti toivottua pidempään. Nettotap­piot viime loka–joulukuussa olivat edelleen 90 miljoonaa dollaria eli 80 miljoonaa euroa.

Yhtiö saattaa muuttua lähiaikoina voitolliseksi, mutta sijoittajien haaveilemiin voittoihin se ei välttämättä koskaan yllä.

Yhtiön osakekurssi on laskenut yli kahden vuoden ajan. Kurssi kävi korkeimmillaan noin 70 dollarissa vähän listautumisen jälkeen, mutta tätä nykyä osake maksaa enää 17 dollaria.

Liiketoiminnan näkökulmasta Twitterin ongelma on sopivan mainosmallin löytäminen. Mitä enemmän uutisvirran seassa on maksettuja mainoksia, sitä enemmän käyttäjät ärsyyntyvät.

Sosiaalisen median mainontaa hallitsee Facebook, jonka osuus mainosrahoista oli markkinatutkimusyhtiö eMarketerin mukaan viime vuonna 65 prosenttia. Twitterin osuus oli vain kahdeksan prosenttia.

Facebook on Twitteriä parempi kohdistamaan mainontaa ja kutomaan mainokset luontevaksi osaksi muuta sisältöä. Tällöin käyttäjät reagoivat herkemmin mainoksiin.

Vaikeuksien takia Twitterin perustajiin kuuluva Jack Dorsey palasi yhtiön toimitusjohtajaksi viime vuonna. Hän on myllännyt yrityksen johtoa ja toimintaa uusiksi.

Dorseyn paluu yritykseen herätti sekä sijoittajien että median kiinnostuksen, mutta yksi olennainen ryhmä ei ole jaksanut kiinnostua Twitteristä: uudet käyttäjät. Viime vuonna käyttäjien kasvu hidastui ja lopulta pysähtyi kokonaan.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Ensimmäisestä twiitistä kulunut kymmenen vuotta

 Twitter on verkossa toimiva alusta, jonka kautta käyttäjät voivat lähettää, kommentoida ja seurata lyhyitä viestejä.

 Viestit ovat enintään 140 merkin mittaisia, joskin yhtiö on harkinnut pidentävänsä mittaa.

 Ensimmäisestä twiitistä tulee kuluneeksi huomenna maanantaina kymmenen vuotta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sosiaalinen media
Luetuimmat - Talous

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

    6. 6

      Paljastava pukeutuminen on häirintää

    7. 7

      Tuntemattoman sotilaan räjähdyskohtaus rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen – saavutus huomattiin ulkomaillakin

    8. 8

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    9. 9

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    10. 10

      Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    11. Näytä lisää