Talous

Kiinalainen kyytipalvelu Didi päihittää Uberin monella mittarilla – yhtiö etsii kumppaneita Euroopasta

Yli 20 miljardin euron arvoinen startup-yritys Didi rakentaa maailmanlaajuista verkostoa Applen, Alibaban ja Tencentin tuella

Tehdään se heti selväksi: kyytipalvelu Didi Chuxing ei ole Kiinan Uber. Se on ihan vain Didi.

Kuten monet Kiinan teknologiayhtiöt, Didi syntyi toki matkimalla Piilaakson parhaita ajatuksia. Yhtiö on kuitenkin nopeassa tahdissa kurvannut yhdysvaltalaisen kilpailijansa ohi palvelujen laajuudessa, kuljettajien määrässä ja silkassa kekseliäisyydessä.

Kiinalaiset käyttävät Didin mobiilisovellusta taksimatkoihin, kimppakyyteihin, bussireissuihin, limusiinilla keikarointiin ja jopa autokauppoihin.

”Kiinassa lähin autokauppa voi olla tuntien tai jopa päiväreissun päässä. Sovelluksemme avulla palveluumme rekisteröitynyt kuljettaja voi ajaa kaupan auton asiakkaalle testattavaksi”, selittää Didin strategiajohtaja Christina Xie HS:lle.

Xie kävi tällä viikolla Helsingissä Team Finlandin tapahtumassa kertomassa Kiinan digitaalisten markkinoiden mahdollisuuksista.

Maailman suurin pörssilistattu yhtiö Apple ilmoitti yllättäen viime viikolla sijoittavansa Didiin miljardi euroa, vaikka Applella ei ole aiemmin ollut tapana ostaa muutaman prosentin siivuja startupeista.

”Applen sijoitus merkitsee Didille paljon, ei vain rahallisesti, vaan myös strategisesti. Voimme tulevaisuudessa hyötyä suhteistamme esimerkiksi tuotteissa, teknologiassa ja markkinoinnissa”, Xie sanoo.

Didillä on valtavasti liikennedataa, jota Apple varmasti mielellään hyödyntäisi kehittäessään itseohjautuvaa autoa. Didi investoikin etenkin keinoälyn kehittämiseen. Tulevaisuudessa Applen robottiautot saattavat kuljettaa Didin asiakkaita.

25 miljardin dollarin eli noin 22 miljardin euron arvoinen Didi on Kiinan toiseksi suurin yksisarvinen. Yksisarvisiksi kutsutaan yli miljardin dollarin arvoisia startup-yrityksiä. Vain älypuhelimia ja muuta elektroniikkaa valmistava Xiaomi on Didiä arvokkaampi Kiinassa.

Jos Didi listautuisi Helsingin pörssiin, se kiilaisi Nokian ja Sammon väliin pörssin kolmanneksi arvokkaimmaksi yritykseksi.

Startupien hintalappu on suhteutettu siihen, paljonko suursijoittajat ovat maksaneet siivusta yhtiötä. Koska aloittelevat teknologiayritykset eivät ole pörssissä, ei niillä ole markkinoilla päivittäin määräytyvää hintaa.

Maailman arvokkain startup on Uber 63 miljardilla dollarilla, vaikka Didillä ajetaankin enemmän. Didi välitti pelkästään viime vuonna 1,4 miljardia kyytiä Kiinassa. The Economist -lehden mukaan Uber on välittänyt vähemmän kyytejä koko olemassaoloaikanaan, vaikka vuonna 2009 perustettu yhtiö toimii yli 70 maassa.

Strategiajohtaja Xie ei usko Uberin kirivän Didiä kiinni Kiinassa.

”Ihmiset ovat tottuneet käyttämään alustaamme. Meillä on ylivoimaisesti eniten sekä asiakkaita että kuljettajia. Se tarkoittaa laajaa verkostoa, joka vetää puoleensa lisää käyttäjiä. Tätä hyvän kierrettä on vaikea rikkoa.”

Didi on vielä niukasti tappiollinen, mutta rahoituksesta yhtiöllä ei ole pulaa. Kassassa löhöili vuoden vaihteessa yli kolme miljardia dollaria. Lisäksi yhtiö teki keväällä uuden rahoituskierroksen menestyksekkäästi.

Didi on tehnyt jo itsekin sadoissa miljoonissa dollareissa laskettavia sijoituksia muihin kuljetuspalveluihin. Yhtiö on osaomistaja yhdysvaltalaisessa Lyftissä, intialaisessa Olassa ja Kaakkois-Aasiassa toimivassa Grabissä.

”He ovat ensimmäisiä kumppaneitamme globaalissa verkostossamme. Didin sovelluksen kautta voi tilata kaikkien yhteistyökumppaneiden kuljetuksia. Aluksi tästä hyötyvät etenkin kiinalaiset turistit.”

Didi etenee harkitsevasti paikalliset säännöt huomioiden. Uberin taktiikka taas on toimia kylmäverisesti lain harmaalla alueella, kunnes lait kirjoitetaan uusiksi.

Uberin tavoin Didi on joutunut ongelmiin väkivaltaisesti käyttäytyvien kuskien vuoksi. Kiinalaisyhtiö ei ole kuitenkaan törmännyt merkittäviin ongelmiin sääntelyn kanssa.

”Tämä on erittäin paikallista liiketoimintaa. Meidän täytyy ymmärtää paikallisia ihmisiä ja lainsäädäntöä. Tällaista tietoa ei hankita hetkessä. Siksi suosimme kumppanuuksia.”

Xien mukaan Didi etsii parhaillaan eurooppalaisia sijoituskohteita.

”Euroopassa toimiala on vielä hyvin sirpaleinen, eikä yrityksillä ole kykyä toimia useissa maissa. Olemme silti panneet merkille firmoja, joilla on kunnianhimoa.”

Hän uskoo, että Didi voisi auttaa lupaavia yrityksiä laajentumaan.

”Pohjois-Eurooppa, Suomi mukaan lukien, on erittäin tärkeä markkina.”

Kansainvälisistä ambitioista kielivät myös huhut Didin listautumisinnosta. Uutistoimisto Bloomberg kertoi alkuviikosta nimettömiin lähteisiin nojaten, että Didi listautuisi New Yorkin pörssiin jo ensi vuonna. Xie torjuu väitteen.

”Meillä ei ole toistaiseksi mitään listautumissuunnitelmia. Nämä ovat vain media-arvioita.”

Lämpimät suhteet Kiinan valtion ylimpään johtoon antavat jättimäiselle startupille vauhtia kotimaassaan.

”Esimerkiksi pääministeri ja presidentti ovat useaan otteeseen puhuneet ylistävästi jakamistaloudesta puheissaan. Kiinan taloudella ei mene nyt kovin, joten keskushallinto on tyytyväinen, että tarjoamme valtio-omisteisista tehtaista irtisanotuille mahdollisuuden työllistää itsensä,” Xie selittää.

Presidentti Xi Jinpingillä ja pääministeri Li Keqianilla on aihetta mairitella oman maan kasvattia. Ajoneuvojen jakamispalvelu sopii mainiosti kapitalismia ja kommunismia luovasti soveltavaan yhteiskuntaan. Lisäksi Didin yleistyminen purkaa liikenneruuhkia. Pekingissä päivän ruuhkaisimpina hetkinä autot matelevat keskimäärin vain 12 kilometrin tuntivauhtia tuprautellen joka hetki myrkkykaasuja ilmaan.

”Mitä enemmän ihmisiä matkustaa yhdessä, sitä vähemmän autoja tarvitaan”, Xie summaa.

Pekingissä autonhankintaa varten pitää voittaa rekisteröintilupa kuukausittaisissa arpajaisissa. Pääkaupungissa on lähes 22 miljoonaa asukasta, mutta vain viitisen miljoonaa autoa. Autojen heikko saatavuus kasvattaa entisestään Didin suosiota.

Didillä on ollut Kiinassa lähes monopoliasema sen jälkeen, kun kaksi suurinta kyytipalvelua yhdistyivät vuonna 2015. Didi Dache oli Tencentin kontrolloima palvelu, Kuaidi Dache puolestaan Alibaban.

Kiinalaiset nettititaanit Tencent ja Alibaba kuuluvat nykyäänkin Didin suurimpiin omistajiin. Molemmat yritykset ovat tietenkin tilanneet Didin päivittäisen työmatkapalvelun tuhansille työntekijöilleen.

Didi on malliesimerkki siitä, kuinka viekkaasti Kiinan suurimmat nettiyhtiöt linkittävät palveluitaan.

Yhtiön sovellus toimii Tencentin kartoilla, ja sitä voi käyttää Tencentin omistaman Wechat-viestipalvelun kautta. Ajomatkat maksetaan Alibaban Alipayllä, ja hotellit varataan Alitripin kautta. Xie itsekin toimi aiemmin johtotehtävissä Tencentissä.

Vielä ei tiedetä, raivaako Applen miljardisijoitus Apple Pay -maksupalvelullekin tilaa.

Yhdysvaltalainen Google on EU:n hampaissa vaihtoehdottomuuden ja omien palveluidensa liiallisen tyrkyttämisen vuoksi. Epäilemättä kiinalaisetkin yhtiöt ennen pitkää törmäävät länsimaisiin kilpailuviranomaisiin maailmanvalloitusretkillään.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kiinalainen yksisarvinen

 Kiinalaisyritys Didi Chuxingin mobiilisovelluksen kautta tavalliset ihmiset tarjoavat ajoneuvojaan ja -taitojaan muiden käyttöön.

 Entiseltä nimeltään Didi Kuaidi.

 Arvoltaan noin 22 miljardia euroa.

 5 000 työntekijää, joiden keski-ikä on 27 vuotta.

 Mobiilipalveluun on rekisteröitynyt yli 14 miljoonaa kuljettajaa Kiinassa. Osa kuljettajan palkkiosta menee Didille.

 Päivittäin Didin kuljettajat tekevät yhteensä noin 11 miljoonaa ajoa.

 Didin ylimpään johtoon kuuluu entinen Goldman Sachs -pankkiiri Jean Liu. Hän on elektroniikkayhtiö Lenovon perustajan Liu Chuanzhin tytär.

Lähteet: Didi Chuxing, Bloomberg ja Crunch Base

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Jakamistalous
  • Kiina
Luetuimmat - Talous

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    3. 3

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    4. 4

      Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

    5. 5

      Paljastava pukeutuminen on häirintää

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Tuntemattoman sotilaan räjähdyskohtaus rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen – saavutus huomattiin ulkomaillakin

    8. 8

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    9. 9

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    10. 10

      Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    11. Näytä lisää